tor 02 apr 2020, 14:29#635121
marcem skrev:Tack så mycket för info, jag är inne på att byta kran
På maskinen och rek flöde på den kranen är 70-90 l/min.
Är inne på att byta pumpen till en v 25. Företaget som
Säljer den pumpen har ställt frågan om hur mycket flöde jag vill ha.
Så jag kan väl säga runt 80 l/min, har du något att tillägga i detta ärende?
Mycket tacksam.
Generellt så bör på maskiner med konstantflödes-system man arbeta med "variabelt motor/pumpvarvtal dvs att man "gasar" mera när man vill ha hög hastighet på flera funktioner samtidigt och när man vill att kranen skall bromsa in t ex en svängrörelse mjukt så gör man det genom att släppa upp gaspedal motsvarande. Det här körsättet är nödvändigt av flera orsaker...
1. För att kunna köra mjukt utan att få en "slängig" grip
2a. För att spara energi
2b. För att inte skapa onödigt hög temperatur på olja
Många som köper en gammal skogsmaskin för första gången och håller på och "lär sig" kan få intrycket att man ska köra på ett "fast upphöjt arbetsvarvtal". Det är helt förkastligt och gör att det ställer högre krav på "finlir" med reglagen när man behöver "smygköra".
Det är bara konstanttryck-system med variabla pumpar som kan/skall köras på konstant varvtal.
För att något sånär kunna köra flera funktioner samtidigt så behöver man "trycksätta" ventilpaketet något. Det kan man gör genom att höja motor/pumpvarvtalet alternativt strypa tomgångsflödet med med ett eller flera kranreglage. Det är dessa två saker som man måste lära sig göra samtidigt.
Nu till pumpflödet för din kran. Om det rekommenderade flödet till din nya kran är 80 lpm så är frågan vid vilket motorvarvtal du vill ha detta flöde. Dessutom vilket tryckfall får du i systemet "över ventilpaketet" med 80 lpm. Du vill att tryckfallet skall vara lågt på tomgångsvarvtal men också inte så lågt att du behöver ganska högt varvtal för att trycksätta ventilpaketet. Så det pumpflöde måste också passa det flöde dit ventilpaket är rekommenderat för. Har man datablad för ventilpaketet så kan man utläsa vilket tryckfall det ger vid olika flöden och genom olika port-kombinationer.
Om du byter till en kran som är rekommenderad för ett högre flöde än originalkranen så kan du förvänta dig att köregenskaperna kommer att förändras samt att du risker varmgång vid t ex transportkörning.
Så vilket ventilpaket (fabrikat/modell) samt hur många funktioner kommer din maskin maskin att ha efter kranbytet?
Sen angående vingpumpar generellt. De har många rörliga delar, vingarna sitter lösa på "rotorerna", i princip lika många lösa vingar som det är fasta kuggar på en kugghjulspump. En vingpump har generellt sett lite högre volymetrisk verkningsgrad men lägre mekanisk verkningsgrad (högre friktionsförluster) än en kugghulspump. Med det kan man påstå att en vingpump slits mera mekaniskt än en kugghjulspump. Den totala verkningsgraden är generellt sätt likvärdig mellan de två typerna. Vingpumparna är dessutom mera känsliga för föroreningar i oljan. Jag skulle vilja påstå att man haft betydligt mera pumphaverier på vingpumpar genom åren än vad man haft på kugghjulspumpar. En orsak till detta kan vara att en vingpump inte är "tät" när den inte roterar och kan behöva en backventil på sugledningen om pumpen sitter högre än min-nivån i tanken. Då kan sugledningen tömmas tillbaka till tank. En vingpump kan därför ta tid på sig att börja "suga" innan den får tag i olja och skadas om den går torr. En vingpump ökar den mekaniska friktionen med ökat varvtal även om den volymetriska verkningsgraden ökar med varvtalet. .En kugghjulspump har inte det problemet på samma sätt. Man också utläsa av utvecklingen då vingpumpar var vanliga på 1960-talet, minska på 1970-talet för att sedan nästan vara "utrotade" och ersatta med kugghjulspumpar på skogsmaskiner 1980-talet och framåt.
Jag skulle personligen leta ett pump-alternativ bland kugghjuls-pumparna.
1585833726_vingpump_kugghjulspump.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A