mån 30 mar 2020, 14:48#634464
Problemet är att den tar i o vill styra men orkar inte,lika på både knapp o ratt. Det verkar som det överströmmar någonstans.
Kolla att kolvtätningarna i styrcylindrarna är hela genom att lossa en slang på en kolvs retursida och provstyr trycksidan av kolvarna. Om olja flödar ut ur den lossade slangen så är felet inuti nån av kolvarna. Om pumpen skickar "max" flöde genom kolvarna så har nog en kolv lossnat från kolvstången.
Sen så sitter det chockventiler anslutna till styrkolvarna. Vanligen sitter dessa i vaentilpaketet för knappstyrningen, men det kan ju också vara så att at har en extern sk cross-over chockventil somhängt upp sig. Följ styrslangarna bakåt mot knappstyrningspaketet så hittar du den om det finns en extern.
Eftersom dieselmotorn belastas när du försöker styra så tyder det på att pumpen får nån typ av tryckpåställning/signal (i fall maskinen har avlastat konstanttrycksystem. Vid LS-system blir det ingen egentlig lastsignal pga att det inte ligger nån last på styrkolvarna när maskinen står plant och i "rak" position" om det inte finn mottryck i styrcylindrarna och då händer det inte mycket.
Mät signal/stand-by-trycket på pumpen när styrningen aktiveras. Om ingen tryckökning uppstår så kan det ev vara nåt fel på styrningens signalkrets. Behövs i så fall hydrauschem för att felsöka detta. Posta gärna läsbart komplett hydraulschema med positionsbeskrivning.
Har du kollar så att inget lager i styrleden har skurit?
Bortse från detta, omöjligt att ett lager i styrleden skulle kunna skära så kraftigt så att midjan beter sig som "ihopsvetsad". Det finns dock en transportlåsning i midjan, en arm som fälls ut och låser/kopplar ihop båda sidor av styrleden för att inte maskinen skall kunna vika sig vid en trailertransport. Kolla för säkerhets skull att inte den lossnat från sitt "skogsläge" och spökar.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A