SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 43279 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Kvelp  
#634301 Neste test bør gjøres ved 10-15 minusgrader! 🥶 Minus 2 er ikke skikkelig vinter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

svampbob  
#634305
Kvelp skrev:Neste test bør gjøres ved 10-15 minusgrader! 🥶 Minus 2 er ikke skikkelig vinter.


Vid de temperaturerna har man gärna också handtagsvärme på sågen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634306 Då skulle visst batterierna dö väldigt fort,om jag ska tro det som blivit skrivet tidigare om den saken...

Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

HannuRöj  
#634325 Batteriet kanske är inte svårt att blåsa varmt med elmotorns spillvärme.
Men hur mycket tar ström handtagvärme? Visst dör batteriet tror jag med.

Var är motoreffekt av testade såg?🙂
(Varför står det inte i teknisk data?🙄 )

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Nonkan  
#634328 Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634336
Nonkan skrev:Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...



Sett utifrån vad jag får och vad jag inte får för pengarna så hade jag och väljer jag alltid bensindrivna motorsågar.

Sämre effekt, högre pris, mera krångel att hålla reda på, mer att bära, mer plast ja min lista blir lång.

Bara att bensinångorna håller mygg och annat jävla skit borta är för mig klart värt kostnaden av bensin...

Att värme saknas i sågen är en till sak.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Tralsmo  
#634338 Håller inte med om att bensinkostnad skulle va hög på en vanlig såg.
Det där är ju naturligtvis individuellt va man tycker.

För min del är arbetskostnad rejält mycket högre än bränslekostnad på en såg.
Vill nog påstå att bränslekostnad är försumbar i förhållande till arbetstiden.
Beror ju naturligtvis på hur man värderar tiden..
Ja värderar tiden ganska högt.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634339 Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634340 Frågan om just batterisågars vara eller icke vara har vi ju trådar om redan..

Men just att hålla dem i gallring och hur pass effektiva de är är en annan...

Jag vet inte om jag kan anse att de är mer än klenveds maskiner...
Ska jag hugga leverans virke och i kallgrader så blir det nog en gammal hederlig såg med värme...

Skulle aldrig leja någon som kör med batteri såg....

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634341
tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.


Ni tänker ju lite kort, eller hur?
Vad händer med ett batteri som fått fukt eller snö i sig?
Kommer verkligen höljet att hålla i si och så många år?
Hur kommer en sådan såg att vara efter 2 år? Glapp i kontakterna?
Batteri byten ofta?

Men det kan vi ta i de övriga trådarna...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

svampbob  
#634342 Det fanns en tid då man körde med nordsvenskar och andra arbetshästar i skogen. Om jag då hade dykt upp med en åsna och hävdat att den är lika bra på att dra och den är mindre, lättare och pruttar inte lika mycket. Hade någon då tagit mig på allvar? Det går garanterat att få ut virke ur en första gallring med en åsna men kom inte och jämför den med en gallringsskotare.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634343
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.


Ni tänker ju lite kort, eller hur?
Vad händer med ett batteri som fått fukt eller snö i sig?
Kommer verkligen höljet att hålla i si och så många år?
Hur kommer en sådan såg att vara efter 2 år? Glapp i kontakterna?
Batteri byten ofta?

Men det kan vi ta i de övriga trådarna...

Skrev ju om bensinsågarnas förträfflighet :d

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634348 Bensin sågar emot batteridrift kan vi hålla i andra trådarna...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634362
vinterrojarn skrev:Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...


Jämförbara bensinsågar (typ MS 201, 439, MS 19x...) bruka ju också sakna handtagsvärme. Så det är minst lika illa ställt där.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 29 mar 2020, 19:33, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634367
Tralsmo skrev:Håller inte med om att bensinkostnad skulle va hög på en vanlig såg.
Det där är ju naturligtvis individuellt va man tycker.

För min del är arbetskostnad rejält mycket högre än bränslekostnad på en såg.
Vill nog påstå att bränslekostnad är försumbar i förhållande till arbetstiden.
Beror ju naturligtvis på hur man värderar tiden..
Ja värderar tiden ganska högt.


Om nu bränslekostnaden är försumbar,
jämfört med arbetskostnaden, så blir ju rimligtvis även batterikostnad + laddkostnad minst lika försumbar mot arbetskostnaden efter några hundra timmars nyttjande.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).