Kvelp skrev:Neste test bør gjøres ved 10-15 minusgrader! 🥶 Minus 2 er ikke skikkelig vinter.
vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...
Nonkan skrev:Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.
Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.
Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).
Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.
Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...
tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.
vinterrojarn skrev:tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.
Ni tänker ju lite kort, eller hur?
Vad händer med ett batteri som fått fukt eller snö i sig?
Kommer verkligen höljet att hålla i si och så många år?
Hur kommer en sådan såg att vara efter 2 år? Glapp i kontakterna?
Batteri byten ofta?
Men det kan vi ta i de övriga trådarna...
vinterrojarn skrev:Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...
Tralsmo skrev:Håller inte med om att bensinkostnad skulle va hög på en vanlig såg.
Det där är ju naturligtvis individuellt va man tycker.
För min del är arbetskostnad rejält mycket högre än bränslekostnad på en såg.
Vill nog påstå att bränslekostnad är försumbar i förhållande till arbetstiden.
Beror ju naturligtvis på hur man värderar tiden..
Ja värderar tiden ganska högt.