Föryngring

Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

26 inlägg 8651 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633849 En teori. Ju småskaligare skogsbruk desto mindre markberedning. Markberedning är en flaskhals för småskalighet om maskinflytten blir dyrare än själva jobbet. Då petar nog gärna markägaren helst ner plantor i alla fall. Hyggen på 5-10 hektar och mera markbereds rutinmässigt. Således är ägostrukturen en större variabel än de biologiska förutsättningarna

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633854
Skogsola skrev:En teori. Ju småskaligare skogsbruk desto mindre markberedning. Markberedning är en flaskhals för småskalighet om maskinflytten blir dyrare än själva jobbet. Då petar nog gärna markägaren helst ner plantor i alla fall. Hyggen på 5-10 hektar och mera markbereds rutinmässigt. Således är ägostrukturen en större variabel än de biologiska förutsättningarna


Jag det tror jag är en relevant faktor. Jag har ännu inte sett någon trampa gräs eller återväxtkontrollera två gånger om året på bolagsmark. Däremot självverksamma som sköter planteringar som det vore en vinodling.

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633855 Är det inte beroende på vad det är för ståndort?Hade jag haft stora områden med tallmark hade jag nog också försökt markbereda. För gran verkar det funka utan, vilket passar mig som vill ha en slät botten att gå/springa på.

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

niotre  
#633870 Håller med det som flera nämnt tidigare - att trampa gräs. Det hjälper samt är en trevlig sysselsättning helt utan avgaser och stress. En avliden släkting till mig var gift med en förskollärare. Hon tog med sig ungarna titt som tätt till familjens plantering och barnen fick instrutioner. Lyckades få dom att trampa gräset runt plantorna :)

Användarvisningsbild

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

EkologTomas  
#633879 Härligt med att skicka ut barn och barnbarn att trampa gräs vid föryngringar! :grin: Det verkar ju onekligen som att småskaligheten och ägostrukturen är starka indikationer på om markberedning görs eller ej. Intressant också med de förifyllda blanketterna, kan säkert va en förklarande faktor - inte minst när det finns en lokal kultur. Dvs en bibbe förutskrivna blanketter att köra med.

Tack alla som bidragit med info, skulle någon snubbla över en större studie eller sammanställning får ni hemskt gärna posta den här i tråden.

Mvh Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

jannee  
#633914 Om man INTE markbereder utan i stället planterar stora barrotsplantor (tidsödande) behöver man oftast inte senare bry sig. Trampa gräs, slå hallonris eller bekämpa bräken.
M.a.o. den tid man lägger på att plantera stora barrotsplantor får man senare igen, detta är min erfarenhet - andra har kanske en annorlunda uppfattning.
Små hyggen, ett tunnland eller liknade brukar jag plantera pluggplantor UTAN markberedning och har hitintills fungerat utomordentligt bra på granmark G 32 och liknande.

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Hanatorp  
#695981 Jag kör med grönrisplantering i Södra Västergötland. Det blir ytterst lite avgång.

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696165 Någon som grönrisplanterar tall här i Västsverige? Funkar det? ( Om man bortser från klövviltet)

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

80-90  
#696168 Har satt det på mindre hyggen å behandlat m trico . Det fungerar bra .

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696184 Vad har du haft för plantor @80-90?

Avatar Fallback

Re: Plantering utan markberedning, skillnader över landet?

80-90  
#696191 Jag köper från storaenso sjögränd . Det har funkat helt ok !! Å med trico så får de vara ifred !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).