Mossebo skrev:Jag köpte en 49kw gillespanna som skulle vara helt underhållsfri. I princip...
Den har faktiskt gått väldigt bra. Men tyvärr måste jag sota tuberna manuellt ungefär var 3dje vecka. Trots att det finns spiraler däri som skall sköta detta.
Jag tappar ca 30% effekt om inte jag gör detta. Och då räcker inte pannan till.
Likaså kan det hänga sig i flisinmatningen ner till slussen. Men det är om det kommer med några riktigt klena stickor. Typ tunna som ett grässtrå. Dessa kan ställa till med problem. Så det är lite känsligt på vilken typ utav flis man kör. Ett tag flisade jag bakar ifrån ett sågverk som vi oxå har. Men dessa skapade mycke stickor. Så nu kör jag enbart rundved.
Kan tänka mig att om man kör flis ifrån grot och liknande så kan det nog bli mer bekymmer. Fallschaktet på min panna är runt. Jag har hört att de med problem bygger om så dessa blir fyrkantiga och det har löst problemet.
Så bortsett ifrån sotningen så rör jag väldigt sällan min panna under de 3 veckorna som går däremellan.
Elda tidigare oxå med flis men då fick jag fylla på magasinet manuellt varje dag. Så detta är en stor skillnad. Har ju en app i telefonen och får även ett mejl vid driftsstopp. Så jag kan utan problem åka bort en vecka utan att behöva oroa mig.
Haft pannan i runt 7-8 år skulle jag tro. Fjäderomröraren har aldrig krånglat. Min är ca 5m i diameter så är en ganska stor variant. Å har ungefär 4m flis i höjd över denna när det är fullt i magasinet.
Bumpkin skrev:Hej Pöllö.
Jag har en flispanna från 1990, som gått ca 7-9 månader om år sedan dess.
Den ersatte en i stort sett likadan anläggning som installerades 1980, ( fast den brann ner, ett elfel i annan installation.)
Det är en 60 kw Erylpanna med en förugn av okänt fabrikat och matningen sker med skruv från ett 10 m3 stort förråd som fylls med traktorskopa från en lada 50 meter bort ca 1 gång i veckan under vintertid.Där kan jag utan allt för mycket besvär få in runt 180 m3 flis.
Anläggningen var så vitt jag vet hopplockad av en lokal rörmokare som köpte in det som han tyckte fungerade och byggde eget när han behövde.
Efter 30 år så är den nött och glapp, den trasslar ibland, men sällan något besvärligt. Och med regelbunden koll så fixar man det mesta utan att det påverkar driften.
Är tvungen att aska ur dagligen, det är bra att ha lite koll på den men är inte rädd att åka i väg ett par dagar bara jag har någon som askar ur den nån gång.
Kommer inte att tveka att ersätta den gamla anläggningen med en ny flispanna.
Skulle gärna vilja ha en panna som hade en elgenerator monterad, så om någon vet någon tillverkare av sådan panna med en generator som dessutom har vettigt pris så är jag glad för tips.
Mvh Martin