Bioenergi

Problemfri fliseldning, på riktigt!?

12 inlägg 16618 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Pöllö  
#619390 Hej,

Är i startgroparna att installera en mindre automatisk flisanläggning hemma på gården under 2020. Tänk ETA, Fröling etc.

Efterlyser er som kört dessa eller liknande Österrikare under ett par års tid med fjäderomrörare.


Förutsätter att flis friktionen samt fukthalt är inom ramarna för godkänt av tillverkaren.

Handen på hjärtat, hur ofta strular pannan?
Vad beror det på?

Vågar man lämna gården en vecka på vintern utan att ha dåligt samvete för att någon kunnig bekant måste springa och dra igång den varje kväll.

Stort tack på förhand



   TS
Avatar Fallback

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619398 Vinsarps säteri utanför Ulricehamn kör med flispanna, de har egen flishugg/bionenergiverksamhet. Prata med inspektorn där, han har bra koll på flispannor från Tyskland/österrike.
http://www.vinsarp.se/kontakt

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Mossebo  
#619407 Jag köpte en 49kw gillespanna som skulle vara helt underhållsfri. I princip...
Den har faktiskt gått väldigt bra. Men tyvärr måste jag sota tuberna manuellt ungefär var 3dje vecka. Trots att det finns spiraler däri som skall sköta detta.
Jag tappar ca 30% effekt om inte jag gör detta. Och då räcker inte pannan till.
Likaså kan det hänga sig i flisinmatningen ner till slussen. Men det är om det kommer med några riktigt klena stickor. Typ tunna som ett grässtrå. Dessa kan ställa till med problem. Så det är lite känsligt på vilken typ utav flis man kör. Ett tag flisade jag bakar ifrån ett sågverk som vi oxå har. Men dessa skapade mycke stickor. Så nu kör jag enbart rundved.
Kan tänka mig att om man kör flis ifrån grot och liknande så kan det nog bli mer bekymmer. Fallschaktet på min panna är runt. Jag har hört att de med problem bygger om så dessa blir fyrkantiga och det har löst problemet.

Så bortsett ifrån sotningen så rör jag väldigt sällan min panna under de 3 veckorna som går däremellan.
Elda tidigare oxå med flis men då fick jag fylla på magasinet manuellt varje dag. Så detta är en stor skillnad. Har ju en app i telefonen och får även ett mejl vid driftsstopp. Så jag kan utan problem åka bort en vecka utan att behöva oroa mig.
Haft pannan i runt 7-8 år skulle jag tro. Fjäderomröraren har aldrig krånglat. Min är ca 5m i diameter så är en ganska stor variant. Å har ungefär 4m flis i höjd över denna när det är fullt i magasinet.

Avatar Fallback

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Jckssn  
#619491
Mossebo skrev:Jag köpte en 49kw gillespanna som skulle vara helt underhållsfri. I princip...
Den har faktiskt gått väldigt bra. Men tyvärr måste jag sota tuberna manuellt ungefär var 3dje vecka. Trots att det finns spiraler däri som skall sköta detta.
Jag tappar ca 30% effekt om inte jag gör detta. Och då räcker inte pannan till.
Likaså kan det hänga sig i flisinmatningen ner till slussen. Men det är om det kommer med några riktigt klena stickor. Typ tunna som ett grässtrå. Dessa kan ställa till med problem. Så det är lite känsligt på vilken typ utav flis man kör. Ett tag flisade jag bakar ifrån ett sågverk som vi oxå har. Men dessa skapade mycke stickor. Så nu kör jag enbart rundved.
Kan tänka mig att om man kör flis ifrån grot och liknande så kan det nog bli mer bekymmer. Fallschaktet på min panna är runt. Jag har hört att de med problem bygger om så dessa blir fyrkantiga och det har löst problemet.

Så bortsett ifrån sotningen så rör jag väldigt sällan min panna under de 3 veckorna som går däremellan.
Elda tidigare oxå med flis men då fick jag fylla på magasinet manuellt varje dag. Så detta är en stor skillnad. Har ju en app i telefonen och får även ett mejl vid driftsstopp. Så jag kan utan problem åka bort en vecka utan att behöva oroa mig.
Haft pannan i runt 7-8 år skulle jag tro. Fjäderomröraren har aldrig krånglat. Min är ca 5m i diameter så är en ganska stor variant. Å har ungefär 4m flis i höjd över denna när det är fullt i magasinet.


Har också en Gilles, byggt om schaktet själv till fyrkantigt.

1579282292_4827a500-4078-4cfc-8255-91d4037fd7a7.jpeg


Det blev mycket bättre, men fuktig flis har fortfarande en tendens till att ge stopp.

Kört av bägge Inre fjädrarna till min fjäderomrörare, väntar på reservdelar av Baxi.
Sen har det rökt in en del, matarskruven till cellmataren har ett lager utan smörjnippel som nötts så mycket att det kan läka ut rök bakvägen. Märkt problemet mest om jag lägger på ved direkt i pannan.

Pannan såldes av Swebo som jag förstått gått i konkurs, köper nu reservdelar av Baxi.

Jag skulle nog lika på ETA/Fröling om jag letade ny panna idag.

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Henrik-  
#619493 Har en Fröling 50kw sedan 2013 . Jag är nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Mossebo  
#619597 Jag handlade oxå gilles genom baxi... Finns nog en bättre återförsäljare av gilles om man söker på eoss tror jag... har ingen erfarenhet alls av d andra pannorna så kan varken säga bu eller bä om gilles. Däremot så köpte jag tyvärr för liten panna när jag handlade. Blir det -10 Så måste det vara nysotat för att den ska orka med.

Avatar Fallback

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619613 Är inne på min fjärde vinter med en Hargassner 50 kw med 4 meters fjäderomrörare och saknar inte direkt att bära ved.
Jag gör av med ca 120m3 flis/år och har kanske ca 3 stopp per år pga slut med flis eller fullt i asklådan.
så att åka iväg en vecka behöver man inte vara rädd för men man ska aldrig säga aldrig så en elpatron har man gärna i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Pöllö  
#619999 Riktigt kul att läsa om era erfarenheter! Det låter som att dem flesta är relativt till mycket nöjd med sin flisanläggning

Kör själv flis idag med en gammal stoker klenod som är hungrig både morgon och kväll. Måste bort från det så snart som möjligt. Manuell flishantering är inte så roligt. Ryker gör det också när man ska fylla på.

Fortsätt gärna uppdatera.

Skulle vara kul att höra någon som kört sin panna l +10 år eller så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Bumpkin  
#620065 Hej Pöllö.

Jag har en flispanna från 1990, som gått ca 7-9 månader om år sedan dess.
Den ersatte en i stort sett likadan anläggning som installerades 1980, ( fast den brann ner, ett elfel i annan installation.)

Det är en 60 kw Erylpanna med en förugn av okänt fabrikat och matningen sker med skruv från ett 10 m3 stort förråd som fylls med traktorskopa från en lada 50 meter bort ca 1 gång i veckan under vintertid.Där kan jag utan allt för mycket besvär få in runt 180 m3 flis.

Anläggningen var så vitt jag vet hopplockad av en lokal rörmokare som köpte in det som han tyckte fungerade och byggde eget när han behövde.
Efter 30 år så är den nött och glapp, den trasslar ibland, men sällan något besvärligt. Och med regelbunden koll så fixar man det mesta utan att det påverkar driften.

Är tvungen att aska ur dagligen, det är bra att ha lite koll på den men är inte rädd att åka i väg ett par dagar bara jag har någon som askar ur den nån gång.

Kommer inte att tveka att ersätta den gamla anläggningen med en ny flispanna.

Skulle gärna vilja ha en panna som hade en elgenerator monterad, så om någon vet någon tillverkare av sådan panna med en generator som dessutom har vettigt pris så är jag glad för tips.

Mvh Martin

Avatar Fallback

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

lillie  
#628645 Hej.
Jag har kört en ETA 35kW sen 12.12.2012.😎

Förbrukar ca. 60-fliskubik i året.
Och att lämna den utan tillsyn under en månad är inget jag skulle oroa mig för. Men som med alla "maskiner" så kan komponenter alltid sluta fungera. Under dessa ca. 7 år så har jag bytt avgas tempsensor och lamdasond. Men då de slutade fungera så slutade inte pannan fungera. Den ger felmeddelande och går sedan på "fasta värden".

Det som är viktigast för en sådan här anläggning är att du har schysst bränsle. Dvs att det inte är för fuktigt för då fryser det ihop och vill inte trilla ned, inte finns stora klumpar (eller stenar 🤔) som kilar fast i skruvarna. Jag låter alltid mina stockar torka minst ett helt sen har jag en pålitlig flisare som lämnar jämn kvalitet.
Pannan har övervakning över nätet och skickar felmeddelanden på mail. Mitt nätkort har dock åskan tagit så jag kör utan det numera, men pannan sköter sig själv så jag brukar oftast bara titta till den typ varje månad och tömmer då asklådan. Fyller på flis var 6-8:e månad.

Kan bara säga att jag är fruktansvärt nöjd över att jag satsa på så här seriös panna. Visst finns det billigare alternativ men inget jag ångrar efteråt. Biovärmesverige har varit enastående på supporten också. Sen finns det Fröling och hargassner som också verkar vara av samma standard.

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

Suneland  
#628671
Bumpkin skrev:Hej Pöllö.

Jag har en flispanna från 1990, som gått ca 7-9 månader om år sedan dess.
Den ersatte en i stort sett likadan anläggning som installerades 1980, ( fast den brann ner, ett elfel i annan installation.)

Det är en 60 kw Erylpanna med en förugn av okänt fabrikat och matningen sker med skruv från ett 10 m3 stort förråd som fylls med traktorskopa från en lada 50 meter bort ca 1 gång i veckan under vintertid.Där kan jag utan allt för mycket besvär få in runt 180 m3 flis.

Anläggningen var så vitt jag vet hopplockad av en lokal rörmokare som köpte in det som han tyckte fungerade och byggde eget när han behövde.
Efter 30 år så är den nött och glapp, den trasslar ibland, men sällan något besvärligt. Och med regelbunden koll så fixar man det mesta utan att det påverkar driften.

Är tvungen att aska ur dagligen, det är bra att ha lite koll på den men är inte rädd att åka i väg ett par dagar bara jag har någon som askar ur den nån gång.

Kommer inte att tveka att ersätta den gamla anläggningen med en ny flispanna.

Skulle gärna vilja ha en panna som hade en elgenerator monterad, så om någon vet någon tillverkare av sådan panna med en generator som dessutom har vettigt pris så är jag glad för tips.

Mvh Martin



Det finns en hel del att välja på men kostnaden är inte att leka med... man bör nog ha avsättning för det mesta av värmen och leverera elen till nätet för att få nån vettig nyttjandegrad och återbetalningstid på anläggningen. Några exempel nedan.

https://volter.fi/products/
https://burkhardt-energy.com/en/power-e ... generator/
https://www.holz-kraft.com/en/products/ ... 45-49.html

Användarvisningsbild

Re: Problemfri fliseldning, på riktigt!?

samichel  
#767520 Hej, har en ETA 25kw som är installerad 2011, förbrukar 60-70m2 flis per år.
Har fjäderomrörare i ett förråd på ca 10m2 och håller med föregående talare, att bra flis är viktigt.
Dock är ETAs cellsluss helt suverän och äter det mesta 😎 .
Har bytt ett tipproster och en display sen 2015 då vi köpte fastigheten.
Jag tycker den går otroligt bra och Biovärme Sverige håller världsklass på installation och service 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).