Skogsröjning

Röjsågskort krav och kostnad?

21 inlägg 16927 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsågskort krav och kostnad?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51989 Ser ut att komma ett röjsågskort till hösten, hur är eran inställning till det?

vet ej om det kommer att bli obligatoriskt krav eller inte

själv känns det som en väldigt kostsam del om man har många röjare som bara jobbar en månad eller så under sommaren.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

masterchief  
#52001 Jag känner ungefär som du angående att det förs på ännu en kostnad om man inte kan få ersättning för.
För att vara huggare ska man behöva både motorsågskort och röjsågskort även om man har mångårig yrkeserfarenhet inklusive skogsbruksskola i grunden.
För att köra skördare med allt vad det innebär kan kortlistan bli hur lång som helst...
Grönt kort, guldkortet, ADR, heta arbeten, motorsågskurs för de övergrova man fäller, samt nu eventuellt röjsågskurs för förröjning som det slarvats med :???:
Blir snart mer tid på skolbänken än bakom spakarna......

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52022 Var och hämta gas hos AGA utlämningen. När fakturan kom var där extra påslag för ADR avgift, 13 spänn + moms.
13 + moms var väl överkomligt. Fakturan var på totalt 587:_

Men nu börjar gamla Persons pack, han med tjänste samhället att ta form och visa sin rätta sida.

Så nog kan du Masterchief börja begära ersättning för div,certifieringar.
Skogsbolagen tar väl betalt för pfc hpd ssa mvs osv, och sos

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52034 Är det nåt nytt påfund eller har jag missat något viktigt igen?
Det är väl inte spikat än iaf?

Trist med en till kostnad, det drabbar ju kunden i slutändan.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52040 fick höra det idag då jag snackade med en från skogsstyrelsen, bör väl komma ut på deras hemsida inom kort. Det lät som det var var spikat

Så länge det inte blir obligatorisk så anser jag det är bra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

ChristianA  
#62544 Jo det stämmer att det ska komma ett röjkort!
Fick ut mitt nya motorsågs körkort för va 2 veckor sen och dom har lagt till Röjsåg!
Finns två klasser :
RA: Röjsåg, grund
RB: Skogsröjning

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

masterchief  
#62550 Bara att hoppas det inte blir obligatoriskt....
Anser kunksapen ska ingå i skogsbruksutbildningen.
Dock är det bra med en frivilligkurs för de som äger lite mark men inte har utbildning.

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

ChristianA  
#62577 Är någon ingen fara, motorsågs körkorten är ju inte det så vore ju lustigt om det blir krav på röjkorten! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62578 Enligt försäkringsbolagen är motorsågskörkortet obligatoriskt, skrämmande nog. :roll:
Så nog finns risken att det blir samma förfarande med röjsågskörkortet.

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

ChristianA  
#62579 Aj fan det visste inte jag!
Jag jobbar ju på ett större företag och där finns det inget krav på det!
Men det är ju rätt så nytt än, så det dröjer nog ett tag innan det blir obligatoriskt!

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

Torparn79  
#62608
MickeBM skrev:Enligt försäkringsbolagen är motorsågskörkortet obligatoriskt, skrämmande nog. :roll:
Så nog finns risken att det blir samma förfarande med röjsågskörkortet.

vilka försäkringsbolag och vilka skador pratar vi om, personskador eller materiella skador (fällning över hus)??

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

masterchief  
#62639 Jag tycker det är märkligt vi som bedriver firmor inte får någon info vad som gäller angående försäkringar etc....
Men det är väl som allt annat viktigt att man måste luska ut det själv...
Eller också väntar försäkringsbolagen på att ge oss en käftsmäll den dagen som förhoppningsvis inte kommer då man behöver nyttja försäkringen.....

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66929 Fick höra i veckan att det pågår ett EU-projekt som betalar 2000kr till den som tar motorsågskörkort. Detta skulle betalas i efterskott om jag förstod det rätt. Haken var att det fanns bara pengar till 17000 kort(kan givetvis varit 1700 kort). Det skulle komma mer info om detta framöver, bla genom Södra.

Vi får väl se om det stämmer...

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66932
Torparn79 skrev:vilka försäkringsbolag och vilka skador pratar vi om, personskador eller materiella skador (fällning över hus)??


Det här är en klurig fråga även för försäkringsbolagen som det verkar.
Jag har LF, så det är bara dom jag har pratat med, men har svårt att tro att det bara skulle vara dom som tagit fasta på detta.
Det läskiga är att man kan få olika svar beroende på vem man pratar med.
Det jag då är rädd för är att den som kommer ut och utreder ev. olycka har den, för mig, minst gynsamma uppfattningen.
Så jag ska försöka få ett skriftligt svar där det tydligt framgår vad som gäller.
Första gången jag ringde så var det fullständigt krav på motorsågskörkort, om man var företagare.
Pratade sen med en kompis som är huggare på heltid, han hade fått ett helt annat svar.
Ringde då igen. Denna gång fick jag svaret att kravet bara gällde mina ev. anställda.
Iom osäkerheten i svaren så har jag bett dom att utreda detta djupare.
Fått ett svar där dom säger att man ska ha för uppgiften tillräcklig kunskap, utbildning eller erfarenhet.
Förutom om man hugger i parker, på villatomter, klättrar osv, då krav på motorsågskörkort eller nån typ av skogsbruksskola föreligger.
Detta känns också för mig som att det är lite upp till betraktaren att avgöra, stor osäkerhet i om man är försäkrad eller inte.
Jag har fått bra respons på LF, dom försöker verkligen reda ut det här för att ge mig ett klart besked.
Dom ska återkomma så snart dom vet mer.

Christian: Som jag förstått det så är det krav för dig som är anställd att ha kortet, men bördan ligger på din arbetsgivare.
Men kan skilja på försäkringsbolag/handläggare...

Masterchief: Håller fullständigt med!
Jag ringde dom för jag var orolig att dom tagit fasta på det här med motorsågskörkort.
Och som synes så verkar ingen egentligen veta vad som gäller.

Nässjömåla: Gäller det här vem som helst eller gäller det anställa huggare?

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tror att LF, i detta fallet, försöker hitta ett bra sätt att sätta nivå på kunskap för olika uppgifter.
Det blir otroligt svårt iom alla olika utbildningar som finns och att det finns folk med mycket goda kunskaper utan utbildning.
Risken är att nån hamnar i kläm innan det här satt sig.
Det jag tycker är viktigt är att man har en tydlig kravbild och att alla berörda informeras ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66935 Det finns mkt stödpengar i att hålla kurser i kompetensutveckling och dyl. Gäller att hitta något som låter bra.Säkerhet och miljö är säkra kort. Förra gången det skulle satsas stödpengar på skogsbruket hamnade väl de flesta miljoner hos SVS och dess personal?
Största problemet med röjning är att man inte har tid eller råd.Hur skall ett röjsågskort göra saken bättre?

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).