tor 10 sep 2009, 09:51#66932
Torparn79 skrev:vilka försäkringsbolag och vilka skador pratar vi om, personskador eller materiella skador (fällning över hus)??
Det här är en klurig fråga även för försäkringsbolagen som det verkar.
Jag har LF, så det är bara dom jag har pratat med, men har svårt att tro att det bara skulle vara dom som tagit fasta på detta.
Det läskiga är att man kan få olika svar beroende på vem man pratar med.
Det jag då är rädd för är att den som kommer ut och utreder ev. olycka har den, för mig, minst gynsamma uppfattningen.
Så jag ska försöka få ett skriftligt svar där det tydligt framgår vad som gäller.
Första gången jag ringde så var det fullständigt krav på motorsågskörkort, om man var företagare.
Pratade sen med en kompis som är huggare på heltid, han hade fått ett helt annat svar.
Ringde då igen. Denna gång fick jag svaret att kravet bara gällde mina ev. anställda.
Iom osäkerheten i svaren så har jag bett dom att utreda detta djupare.
Fått ett svar där dom säger att man ska ha för uppgiften tillräcklig kunskap, utbildning eller erfarenhet.
Förutom om man hugger i parker, på villatomter, klättrar osv, då krav på motorsågskörkort eller nån typ av skogsbruksskola föreligger.
Detta känns också för mig som att det är lite upp till betraktaren att avgöra, stor osäkerhet i om man är försäkrad eller inte.
Jag har fått bra respons på LF, dom försöker verkligen reda ut det här för att ge mig ett klart besked.
Dom ska återkomma så snart dom vet mer.
Christian: Som jag förstått det så är det krav för dig som är anställd att ha kortet, men bördan ligger på din arbetsgivare.
Men kan skilja på försäkringsbolag/handläggare...
Masterchief: Håller fullständigt med!
Jag ringde dom för jag var orolig att dom tagit fasta på det här med motorsågskörkort.
Och som synes så verkar ingen egentligen veta vad som gäller.
Nässjömåla: Gäller det här vem som helst eller gäller det anställa huggare?
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tror att LF, i detta fallet, försöker hitta ett bra sätt att sätta nivå på kunskap för olika uppgifter.
Det blir otroligt svårt iom alla olika utbildningar som finns och att det finns folk med mycket goda kunskaper utan utbildning.
Risken är att nån hamnar i kläm innan det här satt sig.
Det jag tycker är viktigt är att man har en tydlig kravbild och att alla berörda informeras ordentligt.
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
HVA 346 XPG, HVA 357 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH 956XL, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Ford A62, Hyundai Robex 55W-3 mm