Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35364 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#559209 Senaste nytt,
Filter bytt och matartryck uppmätt till 18bar. Har inte vågat tjuvjorda 41b. Menar du att jag ska försöka jorda den kabeln samtidigt som den sitter kvar?
Är det en signal eller jordkabel som funktion? Försökte utläsa i min instruktionsbok men där verkar den vara en signalkabel då den säger ” Servotryck katastrofbroms”

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#559297
Leer skrev:Senaste nytt,
Filter bytt och matartryck uppmätt till 18bar. Har inte vågat tjuvjorda 41b. Menar du att jag ska försöka jorda den kabeln samtidigt som den sitter kvar?
Är det en signal eller jordkabel som funktion? Försökte utläsa i min instruktionsbok men där verkar den vara en signalkabel då den säger ” Servotryck katastrofbroms”


Kolla om det klickar i R17a när du startar dieselmotorn.
Om inte tjuvjorda 41B enligt bilderna nedan
Klickar det vid tjuvjordning uppe på centralkortet så kan du tjuvjorda anslutningen på matartrycksgivare, om det klickar då så är givaren felande. Om det inte klickar vid givaren så är det ledningsbrott nånstans på kabel 41B. Om inte kan få R17a att klicka alls så prova växla relä med ett som du vet fungerer, t ex för belysningsrampen. Om det fortfarande inte går att få reläet att klicka så är det nåt anslutningsfel/lödning på baksidan av kretskortet för R17a och CK4 kontakten.

Tjuvjorda "41B" innebär bara att du byglar förbi en kontakt som redan ansluter till jord. Det är inte en spänningsförande kabel i egentlig mening. Reläspolen för R17a sitter som skyddande last mella 24V-plusmatning och ledningen 46B. Ingen kortslutning kan ske. Men det ska höras ett klick från "R17a" annars är reläspolen trasig eller att det saknas spänning på matningsstammen "54B" som får matning från nödstoppkanppen via en 3A säkring på Centralkortet

Det är en regel med bar få undantag att alla givare i elsystem är jordande. Är givare inte inte jordande så går det minst två kablar till den. Grönt på bilden är tjuvjordningskabel
Rött är ledning med 24V. Blått är jord eller minus på batteriet.
1553901823_tjuvjorda_r17a.jpg

1553902735_ck4_och_kabel_41b.jpg

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#624552 Hej
Har tagit del av den intressanta diskussionen om ev. fel i styrförstörkare på ösa.
Jag har en maskin från 90som gått med flisaggregat tidigare, nu återställt till skotare. Den har gått hyfsat tills för några dagar sedan.
Felet som kom plötsligt är att maskinen startade som vanligt och när jag vände stolen för att börja lasta så gick kranen som vanligt i ca 20 sekunder för att sedan sluta fungera och maskinen tog ett skutt framåt och driver med full fart framåt. Vänder jag stolen framåt så fungerar det med manuell körning fram och back helt normalt. Noterade att dioderna på ehc slocknar och ger ingen funktion i stolsläge bakåt. Har en idé att kontakterna på magnetventilerna blivit utsatta för vatten???

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#624563
LasseHenrysson skrev:Felet som kom plötsligt är att maskinen startade som vanligt och när jag vände stolen för att börja lasta så gick kranen som vanligt i ca 20 sekunder för att sedan sluta fungera


Noterade att dioderna på ehc slocknar och ger ingen funktion i stolsläge bakåt.


Du skriver att lysdiderna slocknar med stolen vänd bakåt?! Du menar väl inte att lysdioderna är tända med stolen vänd framåt??

Det sitter en sensor under stolen som ska koppla bort EHC mha Relä R31 så att lysdioderna slocknar med stolen vänd framåt. (Påverkar ev terrängstyrningen också beroende på vilket tillverkningsnummer din maskin har)

och maskinen tog ett skutt framåt och driver med full fart framåt.

Hände skuttet framåt exakt samtidigt som kranen slutade fungera?
Börja med att kolla att inte körpedalen på golvet har hängt sig. I övrigt låter det som ett styrförstärkarfel. Du nämner ev fukt i magnetventiler men det är nog snarare fukt i styrförstärkaren. se min nästa kommentar
Vänder jag stolen framåt så fungerar det med manuell körning fram och back helt normalt.
Det finns en funktion i styrförstärkaren som gör att hydrostaten reagerar långsammare med stolen vänd bakåt. Sålunda påverkas styrförstärkaren av stolsensorn också.
Det är tydligen mycket som "spökar" samtidigt och det är mest troligt flera olika problem.

Har en idé att kontakterna på magnetventilerna blivit utsatta för vatten???

Har säkert inget att göra med de felsymptom som du har. Varför skulle 12 st elventiler få fuktproblem exakt samtidigt??
Börja med att kolla upp att stolsensorn fungerar, Relä R31 skall klicka när man vrider stolen bakåt. En av kontaktbrytarna i R31 skall då skicka spänning till EHC/IPS boxarna
Här en länk till intruktionsbokens Elsystem-beskrivning
Återkom när du kör fast

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#624596 Hej
Tack för supersnabbt svar 👍
Med stolen vänd bak ( mot kran ) så lyser eller blinkar lysdioderna ( funktion ) till och slocknar sedan och sedan kommer rycket och då blir det full fart framåt. Kranen är då helt död. Har kollat stolsgivaren och den är helt ok. Fortsätter felsökning i morgon.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#624605 Kolla så det inte är nåt glapp i kablaget till förarstolen. Det sitter en liten "plåt-tunnel"på golvet där kablar är ihopkopplade med plastkontakter. Har tidigare varit med om glapp där.
Kolla också att R31 inte "glappar" i sockeln på kretskortet i EHC centralen (bak på stolen??). Borde finnas R34 och R35 för terrängstyrningen där också.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#624793 Hej igen.
Har gjort lite felsökning i dag.
Började med att ta ut kretskortet med reläerna. Rengjorde med elektronikspray och lödde om några ställen med dåligt med lödtenn. Satte tillbaka kortet och nu var allt heldött , både kran och driften. Tog bort kortet och funderade en bra stund på vad som hänt nu. Såg att kortet måste sättas in i kontaktlisten väldigt noggrant vare sig förskjutet upp eller ner. Efter denna fadäsen kom driften tillbaka. Kom på att kranen funkar om manuellt pådrag inte är helt noll ( dock inte utskjutet ). Så fort jag vrider ner hastigheten till noll så börjar maskinen rulla framåt efter ett par sekunder. Har hittat några sladdar till magnetventilerna (kran) som har avskavd isolering och har eventuellt legat mot skyddsplåten. Ungefär där blev det mörkt i kväll.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#624868 Bra jobbat. Det här fixar du säkert så småningom :-bd

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#624886 Godmorgon!
vilka nummer på kopplingslisten för EHC kortet ska kablarna till terrängstyrningen ska vara lödda?
Har hittat att två av 4 är på nummer 32 & 34 men vart ska de andra två?
Har bytt mitt kort och på det gamla var dessa 4 kablar lödda rakt in på kortet och det ska nu rättas till🙂
1581661591_2525064e-943b-471c-80d6-641027293b89.jpeg

1581661590_1f9bd009-48b7-44f2-afe2-8c34e1366ff9.jpeg
1581661591_bad3c80c-fc05-4eda-9f2a-7ddd872c55e6.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#624929 Hej
Har fortsatt felsöka i dag och hittade felet.
I elcentralen hittade jag ett tidrelä som hade att göra med skuttet framåt. Varför det sitter där vet jag inte men genom att ta bort det så återgick maskinen till normal funktion. Det är nog något som har att göra med att den tidigare gått med flisaggregat. Se bif bilder.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#624937
Leer skrev:Godmorgon!
vilka nummer på kopplingslisten för EHC kortet ska kablarna till terrängstyrningen ska vara lödda?
Har hittat att två av 4 är på nummer 32 & 34 men vart ska de andra två?
Har bytt mitt kort och på det gamla var dessa 4 kablar lödda rakt in på kortet och det ska nu rättas till🙂
$matches[2]

$matches[2]
$matches[2]

DEt där är ju EF kortet och det har inget att göra med terrängstyrningen annat än att det finns en anslutning från stolsensorreläet R31 till en hållkretstransistor på EF kortet. Kan förklara det senare.
På EHC kortet #32 är inkommande 24V till reläkontakterna på R34 och R35
#34 är utgående från R35 kontakt till ena sidans terrängstyrningventil
utgånde. Till andra terrängstyrningsventilen från R34 kontakt på #30.
Matning till R31 spole och kontak på #28
Utgående från R31 kontakt till terränstyrningsknappar på stolen på #12
Matning till reläspole R35 på #38 och R34 på #26
R34 och R35 spolar har gemensam jord på #2
Se bild
$matches[2]

Den här pdf'n visar alla kabelmärkningar på EF kortet
Här en länk till alla dokument på elsystemet. Observera att din maskin är så pass sen att det kan finnas avvikelser. T ex om din maskin har minispakar och proportionell terrängstyrnings-joystick. Den joysticken ersätter on-off knapparna på "hornet" vänd framåt resp knapparna på stolen som används
när man är vänd bakåt...

Har du ett sånt här "horn" med körrikningsomkopplare OCH terrängstyrning vänd framåt?
1581697997_terraengstyrning.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#624973 Korrekt det är ju EF kortet jag menade. Tyvärr har de bytt ut dessa 4 kablar så har inga kabelmärkningar alls till någon av kablarna som går till EF kortet. Har 4 kablar som de tidigare lödde fast rakt på kortet som jag nu önskar löda fast på rätt position på kopplingslisten. Dessa 4 kablar går sedan in till var sin av de två IPS boxarna så dess funktions hastighet går att justera på varsitt kretskort, ett för vänster respektive höger vid användning av terrängstyrning i stolsläge bakåt. Har en vippströmbrytare för det bredvid minispaken, inget ”horn”. Har heller ingen terrängstyrningsknapp som sitter på handtaget vid körläge framåt, här sitter enbart en täckskiva och ingen knapp alls. Dock finns en kopplingsdosa i handtaget så en knapp skulle kunna monteras dit. Vet dock inte om funktionen är där.
Går det genom nedan bild säga vart vardera kabel skall lödas på kopplingslisten?
1581706037_20ea1279-6d62-4235-a195-7d760f3f5a31.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625018
Leer skrev:Korrekt det är ju EF kortet jag menade. Tyvärr har de bytt ut dessa 4 kablar så har inga kabelmärkningar alls till någon av kablarna som går till EF kortet. Har 4 kablar som de tidigare lödde fast rakt på kortet som jag nu önskar löda fast på rätt position på kopplingslisten. Dessa 4 kablar går sedan in till var sin av de två IPS boxarna så dess funktions hastighet går att justera på varsitt kretskort, ett för vänster respektive höger vid användning av terrängstyrning i stolsläge bakåt. Har en vippströmbrytare för det bredvid minispaken, inget ”horn”. Har heller ingen terrängstyrningsknapp som sitter på handtaget vid körläge framåt, här sitter enbart en täckskiva och ingen knapp alls. Dock finns en kopplingsdosa i handtaget så en knapp skulle kunna monteras dit. Vet dock inte om funktionen är där.
Går det genom nedan bild säga vart vardera kabel skall lödas på kopplingslisten?
$matches[2]

Vad har du för serienummer på din maskin?
Har ett svagt minne av att det kom nya EF kort på senaste årens serienummer. I annat fall så stämmer inte det du kallar EF kort med det EF kort jag har bilder på. Det hörnet du visar har ingen som helst likhet med samma hörn på på de EF kort som varit med från EFfektregleringens början.

Vart på din maskin sitter ditt "EF"-kort?
Kan du bifoga komplett tydlig bildera på kretskortets fram och baksida gärna framsida både med och utan relän?
1581714174_ef_kort_oevre_hoegra_hoernet_baksidan.jpg

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625029
Leer skrev:Korrekt det är ju EF kortet jag menade. Tyvärr har de bytt ut dessa 4 kablar så har inga kabelmärkningar alls till någon av kablarna som går till EF kortet. Har 4 kablar som de tidigare lödde fast rakt på kortet som jag nu önskar löda fast på rätt position på kopplingslisten. Dessa 4 kablar går sedan in till var sin av de två IPS boxarna så dess funktions hastighet går att justera på varsitt kretskort, ett för vänster respektive höger vid användning av terrängstyrning i stolsläge bakåt. Har en vippströmbrytare för det bredvid minispaken, inget ”horn”. Har heller ingen terrängstyrningsknapp som sitter på handtaget vid körläge framåt, här sitter enbart en täckskiva och ingen knapp alls. Dock finns en kopplingsdosa i handtaget så en knapp skulle kunna monteras dit. Vet dock inte om funktionen är där.
Går det genom nedan bild säga vart vardera kabel skall lödas på kopplingslisten?
$matches[2]

Nu när jag tittar i reservdelskatalogen på EHC kortet så är jag säker på att det är det du menar.
1581715874_ef_kort_oevre_hoegra_hoernet_baksidan.jpg
1581715873_ehc_kortet.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625063 Då är det EHC🙃
På det här kretskortet sitter relä 31,34,35.
1581750990_ce339e1f-a0ee-4a71-8186-0c042a918408.jpeg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).