lör 30 mar 2019, 01:40#559297
Leer skrev:Senaste nytt,
Filter bytt och matartryck uppmätt till 18bar. Har inte vågat tjuvjorda 41b. Menar du att jag ska försöka jorda den kabeln samtidigt som den sitter kvar?
Är det en signal eller jordkabel som funktion? Försökte utläsa i min instruktionsbok men där verkar den vara en signalkabel då den säger ” Servotryck katastrofbroms”
Kolla om det klickar i R17a när du startar dieselmotorn.
Om inte tjuvjorda 41B enligt bilderna nedan
Klickar det vid tjuvjordning uppe på centralkortet så kan du tjuvjorda anslutningen på matartrycksgivare, om det klickar då så är givaren felande. Om det inte klickar vid givaren så är det ledningsbrott nånstans på kabel 41B. Om inte kan få R17a att klicka alls så prova växla relä med ett som du vet fungerer, t ex för belysningsrampen. Om det fortfarande inte går att få reläet att klicka så är det nåt anslutningsfel/lödning på baksidan av kretskortet för R17a och CK4 kontakten.
Tjuvjorda "41B" innebär bara att du byglar förbi en kontakt som redan ansluter till jord. Det är inte en spänningsförande kabel i egentlig mening. Reläspolen för R17a sitter som skyddande last mella 24V-plusmatning och ledningen 46B. Ingen kortslutning kan ske. Men det ska höras ett klick från "R17a" annars är reläspolen trasig eller att det saknas spänning på matningsstammen "54B" som får matning från nödstoppkanppen via en 3A säkring på Centralkortet
Det är en regel med bar få undantag att alla givare i elsystem är jordande. Är givare inte inte jordande så går det minst två kablar till den. Grönt på bilden är tjuvjordningskabel
Rött är ledning med 24V. Blått är jord eller minus på batteriet.
1553901823_tjuvjorda_r17a.jpg
1553902735_ck4_och_kabel_41b.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A