tor 06 feb 2020, 20:20#623382
Under min tid som båtbyggare, med främst skadereparationer och renoveringar ombyggnationer och viss försäljning så har jag faktiskt inte blivit blåst eller råkat ut för någon som ej kunnat betala för sig, ej heller behövt utgöra vänskapsbank någon gång.
Vad som gällt inom branschen är vid nybyggnation 1/3 vid beställning andra 3;je delen när skrovet var bordfyllt och sista 3;je delen när båten var klar.
Vid större renoveringar har jag också kört med dessa 3;je delar.
Vid större jobb åt försäkringsbolag likaledes.
Vid ett mycket stort jobb åt tyskt försäkringsbolag över 500.000 så gjorde de ej en full betalning av sista tredjedelen utan motivering och jag var så slut och trött då och sommaren kom så jag sket i att gå vidare med det.
Jag hade dock en kund som gjorde ett köp av en ny träeka som var en riktig skojare, alltså sjuklig bedragare av den större klassen, som hade lyft bedrägeriet till en högre sport, honom var jag extra trevlig med och satt länge och pratade med honom om fiske och hur hans vatten såg ut där han skulle ha ekan med den beräkningen att om han skulle försöka blåsa mig med betalningen så skulle jag sno båten av honom och själv placera den i annat vatten.
Själv skulle jag ej ha gått till affär med den kunden, men jag hade hjälp den sommaren i verkstaden så det var inte jag som tog beställningen.
Det hade ej blivit någon handpenning vid kontraktsskrivningen, ofta annars brukade ju kunderna ha kuvert med kontanter annars, men ofta så fakturerade jag med delfakturor.
Nåja det var jag som var i verkstaden den där sista dagen och han skulle skriva ut en check, men han sade att den saknade täckning så han sade att jag skulle vänta 2 timmar innan jag försökte lösa ut den så skulle han ha hunnit föra över medel, vi gjorde klar affären och lastade ekan på hans släp och han for och jag såg mig själv hur jag på sommarnatten smög mej fram och hämtade ekan, men det behövdes ej utan jag fick ut pengarna för checken.
När jag berättade detta för en äldre kollega så sade han, att sådana personer lurade ej "skomakaren"
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680