Öppna kategorin

Obetalda jobb

120 inlägg 16643 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623352 Japp det kan jag hålla med om och jag är helt klar över min dåliga insats i detta ärende.

Men jag har ej lyckats få tag i karl på telefon, så sista grejen blir att åka dit och fungerar inte det så får det bli annat....

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623355
Mettämies skrev:
vinterrojarn skrev:Nej läs vad som står istället..
Jag frågar konstant efter hur ni skulle ha gjort inte vad ni anser om att jag ska göra.

Vad jag ska eller vill göra i frågan är utanför.

Men att hela tiden återkomma till fogden eller andra indrivnings metoder löser ej problemet.
...


Jag tror att du ska läsa om de inläggen och se det som att de som skriver att du ska ta det till fogden menar att det hade de själva gjort. Nu har du ju tyvärr satt dig i den här sitsen av godhet så jag vet inte vad du ska göra eftersom du inte vill ta det vidare. Hoppas ni löser det med samtal. Jag hade inte varit lika medgörlig, skulle inte fortsätta ta uppdrag hos kund som strular, skulle verkligen inte ta ett uppdrag från ett bolag utan avtal och som dessutom ska faktureras nån annan än bolaget.
Jag är snäll och generös privat men inte som företagare.




vinterrojarn skrev:Ja risken finns att han tänkte just detta, det är alkohol i bilden.

Jag har haft många kunder genom åren som krånglat med betalningen.
Jag sköter allt på faktura i firman, så det kan ju vara det bland annat som gjort att det blivit lätt att vilja "blåsa" mig...

Jag funderar på att om jag ska fortsätta röja åt folk så bör nog faktureringen gå genom finansbolag eller att man betalar en större summa pengar innan själva röjningen börjar.

Man ska vara medveten om att detta främst gäller kunder med röjningar från 20ha till hela fastigheten...
Betalnings möjligheter för några av mina kunder är dålig och de har haft bolag som skött skogen åt dem så att säga...

De har ej återbeskogat hyggena heller.

Det finns många såna skogsägare och röjningarna har minskat de sista åren..
Därför är jag på väg bort från skogen om jag inte hittar något bättre sätt med jobb sökningar och få betalt av kunder.


Du skrev tidigare att du inte längre är certifierad och eftersom bolagen inte anlitar o-certade företag (i det här fallet har de ju duckat på ett mycket tveksamt sätt som jag hoppas hör till undantagen) oavsett om skogsägaren är certad eller inte så innebär det att du själv sätter dig i den sitsen att du får jaga jobb och hoppas på det bästa. Om du vill fortsätta med röjning så tycker jag att du borde certifiera dig och börja som entreprenör åt nåt/några bolag.
Om du inte vill vara knuten till bolag så kan du ändå höja statusen på ditt eget värv genom att se till att ha skriftliga avtal med kund (påskriven offert funkar också) och skilja på att vara snäll och generös som företagare och privatperson.
Men det är ju fint att du känner så mycket för att hjälpa folk :-bd


Anledningen till att jag slutade att röja åt bolagen var dels så behövde jag ha AB, hade ingen lust då att fixa.

Sen att jag skulle behöva ha mera folk inunder mig...
Sitta med avtal på hektar pris mm är inte min grej.
De flesta skogsbolagen trodde att man kunde slå ihjäl lite firmor om man endast tillät ackord, men det slutade med att till och med öststatarna gav tusan i jobben.

Nu är det asiater som planterar och röjer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Norrtälje  
#623357
vinterrojarn skrev:Jag funderar på att om jag ska fortsätta röja åt folk så bör nog faktureringen gå genom finansbolag eller att man betalar en större summa pengar innan själva röjningen börjar.


Ett förslag skulle kunna vara att ta en låg grundavgift som alla kunder får betala per röjuppdrag innan du påbörjar röjning men efter att jobbet är överenskommet och förarbete är klart. Denna säger du ska täcka förarbete som genomsyn, snitsling och administration sen betalar kunden bara effektiv tid som kommer på separata riktiga fakturan när jobbet är klart. Min tanke är att du får då in en liten peng från start men framförallt en möjlighet att läsa av kreditrisken på kunden inför det stora jobbet beroende på hur smidigt det går med betalningen av grundavgiften.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623365 Kan väl säga så här om detta hänt i byggbranschen och delfakturer (inte utan att fråga varför) från tex rörkrökarn inte betalats så hade projektet stannat till slut för att han hade inte jobbat vidare helt enkelt låst för övriga entrepenörer att gå projektet klart

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

anersimyra  
#623374 Med vetskapen om avstängd el och fyllekörning kan man väl säga att det var rätt ” obra ” att överhuvudtaget åta sig arbete gentemot en sådan person.. :???: ser man till gemene man som inte har några missbruksproblem så är den svenska betalningsmoralen skyhög, men finns missbruksproblem så är den oftast lika med noll. Hårt mot hårt är hur man än vrider och vänder på saken det enda som fungerar gentemot människor med missbruksproblem.

Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

rokon  
#623382 Under min tid som båtbyggare, med främst skadereparationer och renoveringar ombyggnationer och viss försäljning så har jag faktiskt inte blivit blåst eller råkat ut för någon som ej kunnat betala för sig, ej heller behövt utgöra vänskapsbank någon gång.
Vad som gällt inom branschen är vid nybyggnation 1/3 vid beställning andra 3;je delen när skrovet var bordfyllt och sista 3;je delen när båten var klar.
Vid större renoveringar har jag också kört med dessa 3;je delar.
Vid större jobb åt försäkringsbolag likaledes.
Vid ett mycket stort jobb åt tyskt försäkringsbolag över 500.000 så gjorde de ej en full betalning av sista tredjedelen utan motivering och jag var så slut och trött då och sommaren kom så jag sket i att gå vidare med det.

Jag hade dock en kund som gjorde ett köp av en ny träeka som var en riktig skojare, alltså sjuklig bedragare av den större klassen, som hade lyft bedrägeriet till en högre sport, honom var jag extra trevlig med och satt länge och pratade med honom om fiske och hur hans vatten såg ut där han skulle ha ekan med den beräkningen att om han skulle försöka blåsa mig med betalningen så skulle jag sno båten av honom och själv placera den i annat vatten.

Själv skulle jag ej ha gått till affär med den kunden, men jag hade hjälp den sommaren i verkstaden så det var inte jag som tog beställningen.
Det hade ej blivit någon handpenning vid kontraktsskrivningen, ofta annars brukade ju kunderna ha kuvert med kontanter annars, men ofta så fakturerade jag med delfakturor.
Nåja det var jag som var i verkstaden den där sista dagen och han skulle skriva ut en check, men han sade att den saknade täckning så han sade att jag skulle vänta 2 timmar innan jag försökte lösa ut den så skulle han ha hunnit föra över medel, vi gjorde klar affären och lastade ekan på hans släp och han for och jag såg mig själv hur jag på sommarnatten smög mej fram och hämtade ekan, men det behövdes ej utan jag fick ut pengarna för checken.
När jag berättade detta för en äldre kollega så sade han, att sådana personer lurade ej "skomakaren"

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

mooos73  
#623565 Med all denna förkunskap om kunden borde du tackat nej till jobbet från början....

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623598
mooos73 skrev:Med all denna förkunskap om kunden borde du tackat nej till jobbet från början....


Ja visst men man försöker ju att jobba åt alla och att få in pengar...även om det nu blev problem...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

TrioBrake  
#623689 Fått tag i människan än?

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623691 Nej talade med fogden igår, de ansåg att jag skulle köra klart hela objektet och sedan lämna ärendet med den sista fakturan till dem, så skulle de kunna driva in hela skulden på en gång...

Funderar på att göra så och ändå försöka få tag på kunden och pengarna under tiden jag röjer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

TrioBrake  
#623696 Har du mycket jobb kvar då? Känns lite sisådär att fortsätta plöja ner tid och pengar i ett jobb som man inte ens vet säkert att man kommer få betalt för :/

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623711 Har nog ca 1.5 ha kvar...ligger på ca 4800 kr/ha...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

TrioBrake  
#623886 Då är det väl bara att göra klart skiten isåfall, hade varit lite skillnad om det handlade om 10 hektar 😉

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623887 Japp synd att skiten bara tar lika lång tid som att röja tio hektar med normal röjning..

Fick fick igår en prisbild från en annan firma på det som är kvar...

Han skulle vilja ha haft 6500 kr per ha...
Vi tyckte båda efter en kopp kaffe att om man försökte komma ner till 5700 kr per ha så är det rimligt...

Jag kör nog på igen...sedan skickar jag in allt till fogden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

isteskog  
#623896 Är det fortfarande underväxtröjning du pratar om, Röjarn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).