fre 13 dec 2019, 16:10#600208
Nu kommer jag säkerligen bli idiotförklarad, men jag gör ett försök till att förklara min ståndpunkt på ett vettigt sätt...
Problemet är egentligen inte nakenkalendrarna som sådana, utan problemet ligger mer i männens attityder mot kvinnliga anställda/markägare inom skogsbruket (detta förekommer visserligen i andra branscher också, men nu rör vi oss inom skogsbrukssektorn).
Det är alldeles för ofta det förekommer verbala klappar på huvudet och kommentarer i stil med "men lilla gumman, du borde ju förstå att det här för tungt/svårt/obegripligt för dig..." eller "snygg röv/schyssta rattar". Det sistnämnda efterföljt av menande blickar och suckar... Visst, kommer det någon med näsan i vädret och besserwisser-attityd kan första kommentaren delvis vara berättigad - men ofta kommer de helt oprovocerat och utan egentlig orsak. Allt för ofta tar män för givet att kvinnor aldrig har hållit på med annat än disk, matlagning och bajsblöjor - trots att kvinnan kan ha mångårig erfarenhet från tex maskinbranschen. Och ja - få kvinnor söker sig till de skogliga utbildningar som finns, och ännu färre tar ut en examen, mycket på grund av de attityder som finns.
Efter att ha läst kommentarerna både här, och i tråden ang. Ponsses kalender (innan den stängdes), så finns det hopp om livet - även om attityden hos somliga inte är speciellt rolig. Några enstaka hörs väldigt tydligt, och självklart har även de rätt till en åsikt i frågan. Men jag tänker att det kanske är lättare om man kommer ihåg att andas emellanåt? Och att vi faktiskt försöker förstå vad alla menar, innan vi slänger fram motorsågen och sågar varandra vid fotknölarna? För det känns som att vi pratar över huvud på varandra här, och missar själva poängen.
Lite fördjupande läsning, om man är intresserad:
Länsstyrelsen Kronoberg. Jämställdhet i Smålands skogsnäring. Se länk:
http://extra.lansstyrelsen.se/skogsstra ... A4ring.pdfSiffror från SCB (2019)
https://www.scb.se/contentassets/3c8ccc ... sm1901.pdf