Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

291 inlägg 28430 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

sundelius  
#600176 Måtte han få ett jobb snart 🙏

Elmia

Avslutat-02  
#600177 Nej då jag anser helt enkelt att om man inte kan se skillnad på en debatt med inlägg och att någon förolämpar mig mitt framför ögonen så är det illa.

Att denne person sedan tar och trakasserar en person eller liknande visar bara på deras avsaknad av hjärna.

Avslutat-02  
sundelius skrev:Måtte han få ett jobb snart 🙏

Vem?

Avslutat-02  
halvproffs skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
vinterrojarn skrev:Jag har inte facebook och vill inte ha heller.

Men detta med att hota människor som uttrycker sin åsikt är åt helvete.

De förtjänar stryk....

:roll: :roll:

Jag tror att röjjan hade rejäl otur när han tänkte nu, kanske upprördheten tog över?

Jag anser och kommer alltid att anse att om man ska hota eller trakassera kvinnor eller den som står upp för deras åsikter behöver kanske få ett litet slag av verkligheten.

Ja jag blev förbannad av att läsa att någon tydligen inte klarade av att skilja på debatt och att denna kvinna om det nu var det som skrivit ett inlägg på facebook, skulle trakasseras..... Så är det illa....

Ursäkta om det skapat missförstånd.

tallen100  
#600183 Röjaren livar upp på forumet, strunta i gnällspikarna :wink:

jannee  
#600187 Vem diskriminerar vem?
Googlade lite på ett raffset till min fru men jag tyckte även att hon "kanske" var i behov av en korsett. för att hålla in "handtagen" som bildats strax över trosorna.
Då vart min frus BESTÄMDA åsikt att jag i stället borde söka efter en korsett för men, och i min storlek om det fanns att finna :oops:

Användarvisningsbild

Vardon  
#600188 ot sorry
Senast redigerad av Vardon fre 13 dec 2019, 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Kse  
#600190 Nu är det mycket svammel i tråden!
Håll er till ämnet om diskussionen ska fortsätta.

Användarvisningsbild

halvproffs  
jannee skrev:Vem diskriminerar vem?
Googlade lite på ett raffset till min fru men jag tyckte även att hon "kanske" var i behov av en korsett. för att hålla in "handtagen" som bildats strax över trosorna.
Då vart min frus BESTÄMDA åsikt att jag i stället borde söka efter en korsett för men, och i min storlek om det fanns att finna :oops:

En korsett för men eller menar du MÄN? :mrgreen:

Avslutat-02  
tallen100 skrev:Röjaren livar upp på forumet, strunta i gnällspikarna :wink:

Tyckte mig se inlägg här om att inte förlöjliga andra eller deras inlägg.....

Men det verkar faktiskt vara så att istället för att debatter med oss som man kallat för herrklubben så är det just förlöjliga oss man ängar sig åt..... Inget fel i det från min sida men men....

Användarvisningsbild

halvproffs  
#600196 Är nog så också att utan ulf1 och vinterrojjan blev det inte så mycket skrivet som det här tex.
Tidigare var det väl jd6630 och hans vedhantering. Rekord?
Eller kan det vara så att en del undviker, skräms att skriva?
Fredrik Reuter hade ju en undersökning på forumet om det för ett antal år sedan. Resultat?

Avslutat-02  
#600201 Enkel lösning på det som ni verka tycka vara det största problemet, nämligen mig....

Så den som röstar på att jag ska lägga ner mitt konto här och göra annat, varsågod rösta på nu.

Men en sak bara, varför ska det alltid handla om vad jag har i antal inlägg eller vad jag gör och skriver oavsett tråd eller ämne?
Ja jag skriver mycket men jag debatterar konstant..... Ni gör vad då?
Anklagar mig för att enbart förstöra eller vara orsaken till att det spårar ur...
Ja jag lyckas med det också...
Jag är då så vuxen att jag kan erkänna mina fel.

Ha det bra nu allihopa, jag ser resultatet senare....

Användarvisningsbild

halvproffs  
#600207 Jag tycker definitivt inte att du ska sluta här på forumet för du hjälper så många med bra råd om motorsågar mm. 🤗
Att du sen hatar politiker, rättsväsendet, länsstyrelsen, naturvårdsverk, miljöintresserade mm är ju ditt val men man kanske inte behöver vräka ur sig det jämt o ständigt. Vi vet ju din ståndpunkt och den får du ju ha i detta demokratiska land.
Måste ge dig en eloge att du slutade med allt svärande :-bd

Användarvisningsbild

Turid  
#600208 Nu kommer jag säkerligen bli idiotförklarad, men jag gör ett försök till att förklara min ståndpunkt på ett vettigt sätt...

Problemet är egentligen inte nakenkalendrarna som sådana, utan problemet ligger mer i männens attityder mot kvinnliga anställda/markägare inom skogsbruket (detta förekommer visserligen i andra branscher också, men nu rör vi oss inom skogsbrukssektorn).

Det är alldeles för ofta det förekommer verbala klappar på huvudet och kommentarer i stil med "men lilla gumman, du borde ju förstå att det här för tungt/svårt/obegripligt för dig..." eller "snygg röv/schyssta rattar". Det sistnämnda efterföljt av menande blickar och suckar... Visst, kommer det någon med näsan i vädret och besserwisser-attityd kan första kommentaren delvis vara berättigad - men ofta kommer de helt oprovocerat och utan egentlig orsak. Allt för ofta tar män för givet att kvinnor aldrig har hållit på med annat än disk, matlagning och bajsblöjor - trots att kvinnan kan ha mångårig erfarenhet från tex maskinbranschen. Och ja - få kvinnor söker sig till de skogliga utbildningar som finns, och ännu färre tar ut en examen, mycket på grund av de attityder som finns.

Efter att ha läst kommentarerna både här, och i tråden ang. Ponsses kalender (innan den stängdes), så finns det hopp om livet - även om attityden hos somliga inte är speciellt rolig. Några enstaka hörs väldigt tydligt, och självklart har även de rätt till en åsikt i frågan. Men jag tänker att det kanske är lättare om man kommer ihåg att andas emellanåt? Och att vi faktiskt försöker förstå vad alla menar, innan vi slänger fram motorsågen och sågar varandra vid fotknölarna? För det känns som att vi pratar över huvud på varandra här, och missar själva poängen.

Lite fördjupande läsning, om man är intresserad:
Länsstyrelsen Kronoberg. Jämställdhet i Smålands skogsnäring. Se länk: http://extra.lansstyrelsen.se/skogsstra ... A4ring.pdf

Siffror från SCB (2019) https://www.scb.se/contentassets/3c8ccc ... sm1901.pdf

tallen100  
#600211 Röjaren är bra, dom som klagar skriver själva lika sällan nu som dom gjorde innan röjaren kom in i bilden.
Så kör på med skrivandet, så det händer lite här på forumet :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).