sön 04 feb 2007, 00:59#5931
Tjena nisse! tja...först o främst så kan jag säga att om du lyckas få på en 56dl kedja på ett 15" svärd är du duktig!!
du ska så vitt jag vet ha 64dl till ett 15" 0.325 svärd!! rätta mig om jag har fel!! Dom kedjor du har är till 13" svärd! och ska så vitt jag vet funka utmärkt på hva 1.3mm 0.325 13"svärd! känner några som kör stihlkedjor på sina hva! har du en 1.5mm eller 1.6mm drivkrans,så är det inga problem att köra 1.3mm kedjor på dom som vissa vill påstå! tvärt om blir ju lite marigare!!
men att byta drivkrans ändå är väl aldrig fel! jag använder 1.6mm drivkransar på mina sågar,även om jag på vissa kör 1.3mm kedjor! No Problemas!! hva använder väl 1.3 & 1.5mm kransar, så om du har 1.5mm krans,slipper du ju byta krans om du ska byta till 1.3mm kedja!!
vilket ju kan vara smart på en hva,som det ju är lite marigare att byta drivkrans på än en stihlsåg!(mitt rekordbyte är ca 10sec!
) Jag kör ibland med oregonkedjor på mina stihlsågar!dom håller helt klart skärpan sämre än stihlkedjorna!annars funkar dom utmärkt! dessutom är dom oftast både billigare & mer lättfilade än stihlkedjor ska även prova oregon & windsor svärd & windsorkedjor framöver,för att kolla kvalitet mm!!
Simma lugnt!!