Motorsåg och handhållet

Stihl 23 RMC?

107 inlägg 43343 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 23 RMC?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5913 Kanske ngn stihl-kännare kan upplysa mig lite...

Har fått ett par nya 23RMC 1,3mm .325 56DL kedjor som tydligen ska passa bra till hva's 15" pixelsvärd.
Vad jag kan se är de inte av smal(pixel) typ och urtaget på drivlänken ser lite annorlunda ut. Går det bra ändå?

Läste tidigare att ngn tyckte att man inte ska blanda stihl/hva svärd/kedja? Kanske läge att testa ett stihl-svärd. Bör man isf byta även drivhjul?
Gör stihl svärd med hva-fäste? Finns de i 15"? Ca pris? Har inte hittat ngn prislista på nätet för stihl, länk?

Bidde många frågor, men jag är säker på att ngn kan svaren.

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5917 Stihl svärden passar inte vad jag vet ,,,
Prova kedjorna, det enda som händer är att kedjan inte får fullt stöd på svärdet.
jag har provat det själv, men bara en kedja och jag sågade i klena träd vid det tillfället och då funkade det ,,,,

lycka till :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5929 Jag vet de som har Stihl kedja på power match svärd...

Jag vet inget om just denna du talar om....

Menar du att drivtanden är högre än skåran i EM's svärd, Kipp???
Även nytt??
Är driv tanden högre borde nog drevet bytas, men jag har inte sett det hittils. Jag har inte mixat så mycket så erfarenheten saknas...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5931 Tjena nisse! tja...först o främst så kan jag säga att om du lyckas få på en 56dl kedja på ett 15" svärd är du duktig!! :lol: du ska så vitt jag vet ha 64dl till ett 15" 0.325 svärd!! rätta mig om jag har fel!! Dom kedjor du har är till 13" svärd! och ska så vitt jag vet funka utmärkt på hva 1.3mm 0.325 13"svärd! känner några som kör stihlkedjor på sina hva! har du en 1.5mm eller 1.6mm drivkrans,så är det inga problem att köra 1.3mm kedjor på dom som vissa vill påstå! tvärt om blir ju lite marigare!! :lol: men att byta drivkrans ändå är väl aldrig fel! jag använder 1.6mm drivkransar på mina sågar,även om jag på vissa kör 1.3mm kedjor! No Problemas!! hva använder väl 1.3 & 1.5mm kransar, så om du har 1.5mm krans,slipper du ju byta krans om du ska byta till 1.3mm kedja!! :D vilket ju kan vara smart på en hva,som det ju är lite marigare att byta drivkrans på än en stihlsåg!(mitt rekordbyte är ca 10sec! :) ) Jag kör ibland med oregonkedjor på mina stihlsågar!dom håller helt klart skärpan sämre än stihlkedjorna!annars funkar dom utmärkt! dessutom är dom oftast både billigare & mer lättfilade än stihlkedjor ska även prova oregon & windsor svärd & windsorkedjor framöver,för att kolla kvalitet mm!! :D

Simma lugnt!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5933 :D .

Vissa HVA har drivkransen utanför vilket klart är att föredra på proffs maskiner i mitt tycke.

Carton sålde en del här, men det verkar vara hårda grejer...
Blir vasst, håller länge, men trist o fila.

Windsor har jag inte fått tag i här.

EM o Oregon verkar vara det som snurrar mest här.

Att ha olika hårdhet i stålen på svärd o kedja verka heller inte vara en hit. Carlton kedjan åt upp svärdet enligt några som testat här..

Borde vara bättre med hårt svärd o lite mjukare kedja....

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5944 För att inte blanda äpplen o päron:
Hva pixel har 1,3mm bred drivlänk och 3,8mm bredd på svärd resp länk som löper på svärdet. Det finns även bredare kedjor med 1,3mm drivlänk.
Mätte stihl 23RMC och den är 4,3mm bred med 1,3mm drivlänk och kommer alltså att löpa 0,25mm på var sida utanför pixelsvärdet. Om det har ngn praktisk betydelse har jag ingen aning.

56DL var mkt riktigt aningen tight på ett 15" svärd...

Vad jag vet har hva inte olika drev för 1,3 resp 1,5mm drivlänk. Visste inte att det fanns olika bredd till stihl.

Vilken filmall passar bäst till stihlkedjan?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#5945
Vad jag vet har hva inte olika drev för 1,3 resp 1,5mm drivlänk. Visste inte att det fanns olika bredd till stihl.


Vad jag vet har inte Stihl det heller..??

/klas

Avatar Fallback
eriksberg  
#5946 http://www.oregonchain.se/fb/fb_microlite.shtm

Micro-Lite är väl pixel på HVA språk..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5949
eriksberg skrev:http://www.oregonchain.se/fb/fb_microlite.shtm

Micro-Lite är väl pixel på HVA språk..

/klas


Precis! Carlton kallar det NK(Narrow Kerf ung."smalt sågspår"), vilket övriga också borde göra!
Enl Oregon ska man inte blanda sågbredd. Får nog köpa nytt svärd till dessa kedjor. Synd att inte stihl gör svärd med hva-fäste.Får nog köpa ny såg också..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5953 Köpa ny såg bara för att man fått tag i ett par nya kedjor som inte passar?! Detta var ett nytt argument som kan vara värt att testa hemma :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5954 Svärd o kedja bör ha samma bredd.
Driv drev däremot har inte stor betydelse, om det inte är för smalt.
Det funkar ju med drev integrerat i kopplingstrumman o de är minst tio ggr bredare än drivlänken.. Dock lite dyrare o byta förstås...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6000
eriksberg skrev:
Vad jag vet har hva inte olika drev för 1,3 resp 1,5mm drivlänk. Visste inte att det fanns olika bredd till stihl.


Vad jag vet har inte Stihl det heller..??

/klas


Kanske jag är ute å cycklar här! :roll: jag har ett 3/8x7 ringdrev som det står "picco" på! trodde det betydde 1.3!! det ligger någonstans,men kan tamejtusan inte hitta det!! vad skulle annars "picco" betyda? :roll: ska leta mera! såg det härom dagen!! :?

Avatar Fallback
eriksberg  
#6003
Kanske jag är ute å cycklar här! jag har ett 3/8x7 ringdrev som det står "picco" på! trodde det betydde 1.3!!


Jo, det är sant, Stihl 3/8 picco kedjor finns som 1,1 och 1,3 och sen finns Stihl vanliga 3/8 i 1,3 1,5 och 1,6...
Men vanlig 3/8 går dåligt ihop med 3/8 picco även om båda 1,3.. picco kedja kan funka på vanliga 3/8 drev, men ej tvärt om.. det beror på att drivlänken är större på vanlig 3/8.. jag ska ta en bild någon gång.. Om inte Mange redan har gjort det..
3/8 picco är väl motsvarande 3/8 low profile hos Oregon..
Hade själv problem då jag fick med 3/8 picco drev till 660, dom används till logosol.. :D

/klas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6005 Picco/hobby, samma typ...

Det finns bilder här nånstans...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6006 http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?p=5501#5501

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).