Logistik, Transport

Skogsbilväg kostnad

56 inlägg 34195 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Vedproducent  
#560400
1986koffen skrev:
halvproffs skrev:Här byggdes flera vägkroppar för några år sedan för 100kr/m +moms och för att få den till en bra skogsbilväg så blir det åtskilliga lass med kross o grus. Dom är typ grovbryten.
En tanke som slog mig. Var priset färdig väg?
Huggningen brukar ju alltid utföras av markägare/eller anlitad entreprenör iaf häromkring.


Nej 85-100 var vägkropp, det är väl det spannet brukar indikera? Problemet är att han gjort en nästan klar väg på eget initiativ. Så vägen är nästan färdig, och kostar ca 280kr/m

Det viktigaste är ju att från början vara överens om vad som ska ingå i prisspannet. Men lite låter det ju som dom vill göra mera än vägkroppen som du fick pris på. Det är nog båda parters ansvar att försöka förstå och förklara kostnaderna som tillkommer på merarbetet. Det blir ju som ett nytt avtal på arbetet utanför vägkroppen om det var det prisspannet gällde från början. Men har dom gjort detta helt utan ditt godkännande så är det ju helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560429 Förstår nu varför det dragit iväg och vad som kostat. De kan ha nämnt att ”det kommer kosta” men snabbt därefter berättat om alla positiva delar. Jag har således inte reagerat utan trott att det ändå ligger i fas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Avslutat-02  
#560437 Det låter så här i efterhand att detta skulle ha varit på papper.....

Det där är vaga grunder för att sedan fakturera dubbla summan, lika åt båda håll tyvärr......

Användarvisningsbild

Re: Ännu en fråga om skogsbilvägar

Anna 3219  
#571906 Vägöverenskommelsen - delägarförvaltning - för en skogsbilväg i Gästrikland reglerar att ev vägavgift bestäms av markägarna i förhållande till väghållningskostnaden. Vägen går till 10% på en grannes mark som inte önskat ingå i vägföreningen och inte heller önskat delta i vägunderhållet men kräver nu ersättning på 7kr/m3fub på den volym tas ut över hans mark. Kan detta ses som ett berättigat krav - eller bättre att bygga om vägen?

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

mooos73  
#572106 Skulle påstå att 85-100 kr metern brukar vara normalt för färdig terrass ca 3,5 meter bred i norrland. Detta förutsatt att massorna finns på plats. Tillkommer utkörning av sidotagsmassor, trummor , bärlager, slitlager och hyvling.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Anna 3219  
#572112 Tackar - så för dig är alternativet att bryta ny väg.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

jannee  
#572113 Är aldrig fel att ha en egen väg, förlita sig på andras goda vilja kan i länden bli kostsamt.
Bättre att det endast svider en gång en att det småsvider jämnt.
Annars brukar 5 kr/m3fub vara en vanlig kostnad om det rör sig om en kortare sträcka (under 1 km)

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Anna 3219  
#572118 Instämmer. För mig dessutom mycket märkligt att kräva betalning för körningen - 120 meter - när man ej varit med och finansierat vägens underhåll.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572148 Men har ni byggt väg över grannens mark, och han var inte med och betalade? Då är det inte hans väg. Om ni har servitut på att ni får anlägga och underhålla en väg där, så är vägen er, och han kan inte hindra er att köra där.

Om ni har byggt en väg på grannens mark utan servitut, då har ni problem.
Senast redigerad av Mangan tor 20 jun 2019, 07:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Vedproducent  
#572164
Mangan skrev:Men har ni byggt väg över grannens makr, och han var inte med och betalade? Då är det inte hans väg. Om ni har servitut på att ni får anlägga och underhålla en väg där, så är vägen er, och han kan inte hindra er att köra där.

Om ni har byggt en väg på grannens mark utan servitut, då har ni problem.

Exakt. Det är ju som med en elledning tex. Han kan ju försöka få ersättning för levererad ström som går genom ledningen på hans mark också.
Men servitut är jätteviktigt annars är det upplagt för problem nu och i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Anna 3219  
#572199 Tackar för återkopplingarna. Avtalen skrevs för drygt 35 år sedan och undertecknades då av övriga fastighetsägare inkl av den tidigare ägaren av de 120 m som även denne inte ville vara med och betala för vägbygget resp underhåll - men godkände att man fick ta de 120m i anspråk för vägbygget. Jag får kolla ang hur det underskrivna avtalet sedan hanterades.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572207 OK, bra att det skrevs något en gång i tiden!

Så vägen tillhör de som betalade för den. Eftersom den har andra ägare än den fastighet som den ligger på, följde den aldrig med i försäljningen, så den nye grannen äger ingen del av vägen. Han får alltså inte själv köra på den.

Det intressant är om avtalet var mellan grannarna personligen, eller mellan fastigheterna? I det förstnämnda fallet så kan den nye grannen egentligen ignorera avtalet.

Samla ihop så mycket papper du hittar och gå till en jurist.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Anna 3219  
#572244 Tack. Avtalet skrevs under med resp fastighetsbeteckning och ägarnamn så det borde väl vara korrekt.
Har också vänt mig till Lawline.se för att få deras kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Anna 3219  
#573750 Tyvärr hade inte Lawline den kompetens som fordras för att hantera frågan.
Är det någon som kan rekommendera en skogsbilsvägkunnig jurist?

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

boksson  
#573809 Jag blir inte klok på om det finns ett registrerat avtal hos lantmäteriet. Så ta kontakt med lantmäteriet eller gå in på "min sida" på nätet och kontrollera om det finns ett servitutet eller nyttjanderättsavtal som är registrerat på vägen på gällande fastigheter. Det skulle lösa några av dina problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).