Logistik, Transport

Skogsbilväg kostnad

56 inlägg 34364 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560019 Hej,

Har en nybyggnation av en skogsbilväg där kostnaderna stuckit iväg. Fick ett spann på mellan 80-105 kr metern, att det 99/100 hamnar där. Det jag undrar är om man i den kostnaden räknar in väghuggningen? Om vi exempelvis drar 1000m ny väg där nettot på huggningen av väggatan gav 100 000kr, vägkostnaden blev 200 000kr, vad kostade vägen per meter?

I slutändan blev ju kostnaden 100kr/m om man räknar in intäkten, annars 200kr/m.

Vad säger ni? När man frågar vägbyggare, räknar de in huggningen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Vedproducent  
#560020
1986koffen skrev:Hej,

Har en nybyggnation av en skogsbilväg där kostnaderna stuckit iväg. Fick ett spann på mellan 80-105 kr metern, att det 99/100 hamnar där. Det jag undrar är om man i den kostnaden räknar in väghuggningen? Om vi exempelvis drar 1000m ny väg där nettot på huggningen av väggatan gav 100 000kr, vägkostnaden blev 200 000kr, vad kostade vägen per meter?

I slutändan blev ju kostnaden 100kr/m om man räknar in intäkten, annars 200kr/m.

Vad säger ni? När man frågar vägbyggare, räknar de in huggningen?

Nej det har jag aldrig hört talas om. Det vanligaste är nog att avverkningen tas om hand av ett bolag och dom som bygger väg ett bolag. Känns helt galet att blanda in avverkningen i det hela.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560022 Ok, jag bara undrar. Då har det tagit sjuka nivåer hemma hos mig. Hade man räknat in nettot på huggningen hade vägkostnaden varit nere runt 200kr/m...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Vedproducent  
#560024 Tycker inte du ska betala det om dom gett dig ett intervall där det väldigt troligt hamnar. Visst om dom har en rimlig och bra förklaring så kan man väl gå med på lite till. Men det låter högst oseriöst om jag nu förstår dig rätt att det skulle hamna runt 300 kr metern och dom lämnat ett intervall på 80-105 kr.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Avslutat-02  
#560026 Har du det på papper?

Då räknas det som offert.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560029 Tyvärr, jag sa att jag var helt grön men frågade om pris flera gånger. De har inte nämnt någon siffra på hur mycket dyrare det skulle bli under hela processen.

De kan ha nämnt att det skulle kosta extra vid något problem de hade men jag uppfattade det inte som 2-3 gånger så mycket

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Avslutat-02  
#560031 Jamen har du inte fått något samtal över outsedda kostnader?

Det hade inte jag accepterat....

Är du företagare och de är företagare, så då kan du tillkämpa konsument köplagen.

Om firma emot firma har dispyt så är de på samma nivå.

Har du inte fått en offert, godkänt denna så har de inget avtal att fakturera den kostnaden emot.

De måste ha avtal, lika som du behöver ha det för din egen skull

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Camaro1969  
#560033 betala vad ni kommit överrens om och bestrid resten

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Avslutat-02  
#560034 Lät väldigt bra.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560052 enda prisuppgiften jag har är spannet de gav från start. Sen kan de nämnt att detta kostar mer men i samma mening nämnt allt annat som går bra.. Vilket har fått mig att tro att + slår ut -

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

Vedproducent  
#560072 En besvärlig sits du hamnat i. Det är tydligare regler mellan konsument och näringsidkare. Nu är ni näringsidkare båda två och då finns inte samma tydlighet. Men helt klart är att man inte kan fakturera vad som helst om man har lämnat ett pris.
Bifogar en länk som jag hittade om partsviljan och avtalslagen. Det är nog den vägen du får gå.
https://www.lawline.se/answers/15719

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560076 Var någonstans i landet är detta?

Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

Avslutat-02  
#560077
Vedproducent skrev:En besvärlig sits du hamnat i. Det är tydligare regler mellan konsument och näringsidkare. Nu är ni näringsidkare båda två och då finns inte samma tydlighet. Men helt klart är att man inte kan fakturera vad som helst om man har lämnat ett pris.
Bifogar en länk som jag hittade om partsviljan och avtalslagen. Det är nog den vägen du får gå.
https://www.lawline.se/answers/15719



Ingen större skillnad, då ni hamnar på samma nivå så är det konsumentköplagen som gäller.

Det till och med står i länken bifogades.

Sedan har man inte exakt samma rätt som en privat konsument, men lagen beskriver va som gäller....

Betala det ni hade som överenskommelse, bestrid resten, och be dem återkomma med den beställning som du ska ha gjort, där ska då framgå att du beställt arbetet och till vilket pris, utan detta har de inga laga kraft.

Lycka till. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilväg kostnad

1986koffen  
#560088
skogogräv skrev:Var någonstans i landet är detta?

Värmland, men det är oväsentligt

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilväg kostnad

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560089 Tycker inte jag.
Här nere i göteborgregionen kostar det från 400kr,m till 1000kr metern att bygga väg,Är det inte berg så är det mosse.
Skillnad om man bara behöver rafsa bort lingonriset å sen finns det grus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).