valtra mega skrev:En liten regnskur på nyslaget hö kan gå men om man måste ha det att ligga 14 dar förre det går att få det torrt skulle inte jag kalla det hö och allra minst fräscht
valtra mega skrev:En liten regnskur på nyslaget hö kan gå men om man måste ha det att ligga 14 dar förre det går att få det torrt skulle inte jag kalla det hö och allra minst fräscht
skogaliten skrev:vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.
https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/
Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.
Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?
Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...
vinterrojarn skrev:Att göra lösa balar är ju bra, men vad menas med det från din sida?
Är det ca 10 kilo?
Jag har en mediumpress och pressar ca 12-15 kilos balar.
alias skrev:Med risk för att jag får ovett för det här så måste jag ändå fråga om det kan anses som en helt felaktig bild att det till stor del är så att landets hästar och ponnyer är till för ägarnas höga nöje och inte gör själ för födan genom att nyttjas inom t.ex. jord- eller skogsbruket?
D Brown skrev:vinterrojarn skrev:Att göra lösa balar är ju bra, men vad menas med det från din sida?
Är det ca 10 kilo?
Jag har en mediumpress och pressar ca 12-15 kilos balar.
Ja ganska exakt 10 i snitt. 9-11 kg.
De håller bra att hantera. Nå't år råkade det bli 6,5 i snitt, de höll mycket dåligt.
mooos73 skrev:Jag skulle aldrig chansa på att låta höet ligga på slag i 14 dagar. Om man gör hästhö är näringsvärdet inte det mest avgörande så att inte vända pga näringsvärdet håller inte. Regn i slutskedet av torkningen är förkastligt, om det dessutom fortsätter regna sedan det är bärgat går ju inte skulltorken köra heller.... Har hört någon gång att gammalt tillbaka, innan skulltorkarnas tid strödde man grovsalt på ladat hö som inte var riktigt torr. Tydligen skulle saltet dra ur den sista fukten?????
På -90 talet var vi Scan Norrlands största producent av kalvkött, kalvarna behöver mkt strå och lite näring då huvuddelen av födan består av spannmål för snabb tillväxt. Vi bärgade hö tillsammans med ett stuteri i närheten och tog in ca 130 ton varje sommar. Vi slog med slåtterkross, vände varje dag och pressade småbal med hårdpress. Något enstaka år behövdes inte skulltorken köras men oftast behövde vi skulltorka det sista. Detta brukades klaras av på ca 1.5 vecka. När vi både pressade och vände hö på slag och strängade var vi ca 10 personer och 3 traktorer, flest manskap gick åt på skullen för att ta emot höbalarna. Hade en kompis som stod själv i balvagnen och staplade balar från pressen från morgon till kväll i ca 1 veckas tid, en beundransvärd prestation. Detta var några jobbiga dagar kring midsommar men minns det ändå med glädje. Efter en 2-3 år blev vi ett väloljat maskineri tillsammans.