Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98233 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

valtra mega  
#569876 En liten regnskur på nyslaget hö kan gå men om man måste ha det att ligga 14 dar förre det går att få det torrt skulle inte jag kalla det hö och allra minst fräscht

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569877
valtra mega skrev:En liten regnskur på nyslaget hö kan gå men om man måste ha det att ligga 14 dar förre det går att få det torrt skulle inte jag kalla det hö och allra minst fräscht


Det finns beskrivet i äldre böcker enligt han som jag pratar med tidigare, det stod i manualen på vissa slåtterskäror.

Både han och jag har gjort det och jag gör det. Mitt hö har då haft bra analys värden enligt kunderna. Har aldrig haft mögel eller ofräscht hö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569878
valtra mega skrev:En liten regnskur på nyslaget hö kan gå men om man måste ha det att ligga 14 dar förre det går att få det torrt skulle inte jag kalla det hö och allra minst fräscht


En liten regnskurar tror jag knappast jag skulle bry mig om heller, men som sommaren 2017, när det regnade som tusan, nästan varannan dag......

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

alias  
#569879
skogaliten skrev:
vinterrojarn skrev:Vet inte hur många det är på detta forum som har döttrar med önskan eller äger häst, men denna länk innehåller mycket nyttigt att läsa innan anskaffning av djuret.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skot ... asten-ata/


Det var något av det mest fördomsfulla och sexistiska jag hört på länge.

Döttrar, småtjejer med hästar, är det så du ser på hästhållning?

Själv har jag sju stycken nordsvenska Brukshästar, som bl.a. körs i skogen...


Med risk för att jag får ovett för det här så måste jag ändå fråga om det kan anses som en helt felaktig bild att det till stor del är så att landets hästar och ponnyer är till för ägarnas höga nöje och inte gör själ för födan genom att nyttjas inom t.ex. jord- eller skogsbruket?

Sen kanske man kan klassa trav och galopp m.m. som en industri, men det är väl underhållning/nöje för vissa (bidraget till mänskligheten kan väl likställas med att vuxna människor får betalt för att sparka en boll över en gräsmatta).

Nu lyckades jag inte utläsa någon fördelning på brukshästar och övriga i SCB:s ganska aktuella publikationer, men jordbruksverket hade en rapport från 2003, se tabell 1 på s.11:

http://www.jordbruksverket.se/download/ ... 52/H%E4str

Nordsvensk brukshäst och Ardenner (är det någon mer ras som klassas som ren bruks-/arbetshäst?) utgjorde 11 000 individer av 197 000 i den skattningen.

Är själv uppvuxen inte långt från Tingsryds kommun, aka "Hästriket", och hävdar - utifrån det man ser hos bekanta och genom bilfönstret när man rör sig i närområdet - att de som engagerar sig i hästarna huvudsakligen är kvinnor och unga tjejer (läs mödrar och döttrar).

Ta nu inte det här som att jag är emot hästnäringen. Jag är glad över både hästar, får och nötkreatur som hjälper till att hålla landskapet öppet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569881 @alias

Som det står eller borde ha stått i början av tråden, i denna tråd är alla åsikter och känslor välkommna.

Nä jag kan inte tycka att något är fel i ditt antagande, det är ju den bilden som man får, sen om det finns herrar som kör med häst... :-bd :-bd :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569902
vinterrojarn skrev:Att göra lösa balar är ju bra, men vad menas med det från din sida?
Är det ca 10 kilo?
Jag har en mediumpress och pressar ca 12-15 kilos balar.


Ja ganska exakt 10 i snitt. 9-11 kg.
De håller bra att hantera. Nå't år råkade det bli 6,5 i snitt, de höll mycket dåligt.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569903
alias skrev:Med risk för att jag får ovett för det här så måste jag ändå fråga om det kan anses som en helt felaktig bild att det till stor del är så att landets hästar och ponnyer är till för ägarnas höga nöje och inte gör själ för födan genom att nyttjas inom t.ex. jord- eller skogsbruket?


Hoppas citatet blev rätt...

Jag har bara sålt hö i fyra år, men under den tiden har högst 1,5 ton gått till en arbetshäst.
Kanske ett ton har gått till kaniner och marsvin. (En kund hade 30 st marsvin).
Ca två ton har gått till får och getter.
Resterande mängd har gått till nöjeshästar .

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569906 Det är väl bra många procent som går dit, har väl haft olika typer av kunder, men det är ju tur att de finns så jag kan sälja mitt hö.

Jag kommer i år att ta 4 kr/kilo exklusive moms.
Jag tog 3 kr/kilo ifjol.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569909 Jag vet inte hur ni gör, men jag tar halva summan i förskott vid bokning av hö, resten betalas vid leverans/hämtning.


Jag tröttnade på att vänta 60-90 dagar och stötta på för att få betalt på faktura.

Eller är det bara jag som haft lite problem med en viss kundkrets?

Överlag är alla kunder bra, men en del driver mig till vansinne.

Hade en kund för ca 3 år sedan som tjatade om allt möjligt, det sista denne bråkade över var, att det var blåa nylon snören istället för sisalgarn..... :???: :???:
Denne påstod att snören var så hemska och släppte trådar som djuret kunde få i sig.
Medans sisalgarn det var fantastiskt.
Nja så fantastiskt är det inte i vissa knytare.
Och svårt att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569911
D Brown skrev:
vinterrojarn skrev:Att göra lösa balar är ju bra, men vad menas med det från din sida?
Är det ca 10 kilo?
Jag har en mediumpress och pressar ca 12-15 kilos balar.


Ja ganska exakt 10 i snitt. 9-11 kg.
De håller bra att hantera. Nå't år råkade det bli 6,5 i snitt, de höll mycket dåligt.


Ca 10 kilo är lagom tycker jag, speciellt om man pressar på fält, pressa löshö i lada, då kan man pressa hårdare.
Men oftast tycker jag att balarna blir lite för hårda i densitet.

Jag pressar oftast efter kundens önskemål, men på fältet där blir det ca 10 kilo.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

mooos73  
#569915 Jag skulle aldrig chansa på att låta höet ligga på slag i 14 dagar. Om man gör hästhö är näringsvärdet inte det mest avgörande så att inte vända pga näringsvärdet håller inte. Regn i slutskedet av torkningen är förkastligt, om det dessutom fortsätter regna sedan det är bärgat går ju inte skulltorken köra heller.... Har hört någon gång att gammalt tillbaka, innan skulltorkarnas tid strödde man grovsalt på ladat hö som inte var riktigt torr. Tydligen skulle saltet dra ur den sista fukten?????
På -90 talet var vi Scan Norrlands största producent av kalvkött, kalvarna behöver mkt strå och lite näring då huvuddelen av födan består av spannmål för snabb tillväxt. Vi bärgade hö tillsammans med ett stuteri i närheten och tog in ca 130 ton varje sommar. Vi slog med slåtterkross, vände varje dag och pressade småbal med hårdpress. Något enstaka år behövdes inte skulltorken köras men oftast behövde vi skulltorka det sista. Detta brukades klaras av på ca 1.5 vecka. När vi både pressade och vände hö på slag och strängade var vi ca 10 personer och 3 traktorer, flest manskap gick åt på skullen för att ta emot höbalarna. Hade en kompis som stod själv i balvagnen och staplade balar från pressen från morgon till kväll i ca 1 veckas tid, en beundransvärd prestation. Detta var några jobbiga dagar kring midsommar men minns det ändå med glädje. Efter en 2-3 år blev vi ett väloljat maskineri tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569916 Vädret ser bättre ut än utlovat så det blir nog att vända i morgon och pressa på måndag- tisdag.

Efter midsommar så slår och pressar nästa åker, den är lite sämre frodig. Den ska jag plöja upp till hösten, nästa år så odlar jag ärter och höfrö, ärter är bra för att återföra kväve i marken. Det och lite Algomin, så bör jag även då få en fin skörd.

Framförallt så är det dags, det är 15 år sedan den åkern plöjdes.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569918
mooos73 skrev:Jag skulle aldrig chansa på att låta höet ligga på slag i 14 dagar. Om man gör hästhö är näringsvärdet inte det mest avgörande så att inte vända pga näringsvärdet håller inte. Regn i slutskedet av torkningen är förkastligt, om det dessutom fortsätter regna sedan det är bärgat går ju inte skulltorken köra heller.... Har hört någon gång att gammalt tillbaka, innan skulltorkarnas tid strödde man grovsalt på ladat hö som inte var riktigt torr. Tydligen skulle saltet dra ur den sista fukten?????
På -90 talet var vi Scan Norrlands största producent av kalvkött, kalvarna behöver mkt strå och lite näring då huvuddelen av födan består av spannmål för snabb tillväxt. Vi bärgade hö tillsammans med ett stuteri i närheten och tog in ca 130 ton varje sommar. Vi slog med slåtterkross, vände varje dag och pressade småbal med hårdpress. Något enstaka år behövdes inte skulltorken köras men oftast behövde vi skulltorka det sista. Detta brukades klaras av på ca 1.5 vecka. När vi både pressade och vände hö på slag och strängade var vi ca 10 personer och 3 traktorer, flest manskap gick åt på skullen för att ta emot höbalarna. Hade en kompis som stod själv i balvagnen och staplade balar från pressen från morgon till kväll i ca 1 veckas tid, en beundransvärd prestation. Detta var några jobbiga dagar kring midsommar men minns det ändå med glädje. Efter en 2-3 år blev vi ett väloljat maskineri tillsammans.



Helt riktigt, men det är främst vid slagning med kross som man inte kan vänta, mitt gräs har inte börjat svika av riktigt ännu, jag var ut imorse och kände om jag skulle vända ändå men nä ....

Idag väntas ca 13 mm regn i morgon är det bra igen och ska vara i flera dagar. Då vänder jag i morgon.


Ja man saltade ganska mycket hö vissa år.
Bäst är ju ändå hässja, men det är mycket jobb... tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#569920 Jag lejde bort pressningen ett år, och tror det var 2016...🤔.

Iallafall, den som körde då han brukade skruva åt allt som gick på pressen för att få så tunga balar som möjligt, men jag tyckte att ca 10 kilo räckte, nå ja sagt men ogjort.
Han satte igång och usch vilka balar, vi var två på varje bal. De vägde något hemskt, när ca 20 st var inne då kände jag på dem och de hade börjat bli varma, det var bara att börja sprätta och riva upp balarna, ca 15 ton hö fick jag stå långt in på natten och sprätta fram, riva och få vinden blåsa igenom, snacka om tre dubbelt arbete.

Sedan stå iallafall och pressa om skiten, efter några veckor när pressen var lagad....

År 2017 köpte jag en begagnad rundbalspress, som efter 10 balar fattade den eld en trevlig söndag, den hade skurit i ett lager till en av rullarna, som gummi banden gick på. Satan va det brann, och jag fick ju inte loss traktorn, så jag fick stå mellan pressen och traktorn och spruta vatten, efter en stund kom frun med högtryckstvätten och då kunde jag släcka själv ... Men det var spännande en stund...

Ska ta en bild på spektaklet, men det är därför BM: arn ser ut som den gör.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Amatörhuggare 62  
#569933 Hårdpress å hästhö. Så fluffiga balar som möjligt. Precis lagom hårda.
Så om man tar i snörena.
Får dom inte krulla sig.
Å bli som en boll.

Måste kunna komma i luft i balen.
Så hästarna inte får mögelallergi

Rundbalare mjuka i mitten. Å hårdare längst ut. Så eventuellt regn.
Rinner av, å inte rakt in i bunten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).