sön 12 maj 2019, 12:53#566184
Zixten skrev:Detta funderade jag på när jag för 10 - 15 årsedan var i Österrike, tror inte vi såg ett enda ställe som såg skräpigt ur, alla hus var väl underhållna, och inget skräp på gårdarna...
Medans det är en rätt vanlig syn när man åker runt här hemma att man ser hus som är dåligt underhållna och mycket skräp / skrot på gården...
Vad kan detta bero på??
Skrot har ett värde, dels kan det utgöra ett eget materiallager att skära ut lämplig plåt eller järn ur för andra behov, varför långa dyra resor för att skaffa nytt material när det går att hitta på bakgården. Många minns säkert när de kunde få 4kr kg för järn sist jag kollade, var ett tag sedan, då låg priset på 50 - 60 öre. Varför sälja skrot nu?
Landsbygden rymmer många med låga inkomster, vi ser ett fattigsverige breda ut sig.
Sen har vi de som samlar skrotbilar på hög, de säljer säkert delar av dem allt efter som, inte lagligt med egen bilskrot utan alla tillstånd, men hur är det med regelefterlevnad med ett tungrott och byrokratiskt sanktionssystem.
Jag tycker värst om dessa drivor av skräp som slängs längs vägarna, jag tror inte alla är uppfostrade i andan håll Sverige rent.
Där har Sverige mycket att lära av Singapore, de vände en liknande utveckling på förvånadsvärd kort tid, med lagar, där överträdelser kostade rejält och sanktionssystemet fungerade, för övrigt så lyckades de med att få bort det mesta av brottsligheten också. Tuffa tag som gav resultat var medicinen. Det räckte inte med endast kampanjer och information.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680