Socialt (mer om oss)

Skräpig miljö på landsbygden

21 inlägg 4486 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skräpig miljö på landsbygden

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566166 Levande och leverne i glesbygd diskuteras ofta i olika medier.
Jag åker själv mycket på småvägar ute i landet och ofta så ser man
i det mesta kompletta skrotgårdar på tomter, lagårdsplaner.
Förstår att för den dagliga verksamheten måste maskiner mm finnas till hands.
Men nedrostade gödselspridare gamla bilar och travar med däck på tomten ser inte kul ut.
Bidrar inte detta till en nedlåtande syn på oss som bor på vischan?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566167 Lika skräpigt i förorterna med sopor och utbrända bilar...

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Avslutat-02  
#566171 Det är väl också lite så kanske att det kostar att göra sig av med allt skräp för en jordbrukare, skogsägare.
Medans förortens folk låter staten betala för sitt skräp och uppbrända bilar.

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566177 Detta funderade jag på när jag för 10 - 15 årsedan var i Österrike, tror inte vi såg ett enda ställe som såg skräpigt ur, alla hus var väl underhållna, och inget skräp på gårdarna...
Medans det är en rätt vanlig syn när man åker runt här hemma att man ser hus som är dåligt underhållna och mycket skräp / skrot på gården...
Vad kan detta bero på??

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Avslutat-02  
#566178 Jag har en gammal ladugård som behöver ha lite renovering, men det kostar alldeles för mycket för stunden.

Annars spar jag på gamla maskiner ifall att jag behöver ha delar, men jag städar gården varje år.

Mycket skräp från riksväg 83. Med max påsar efter hamburgare och annat skit.
Sly och gräs röjer varje år.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566182 Kan ju också vara så att det bor äldre folk på gårdarna som inte orkar eller bryr sig, men visst ser det tråkigt ut. Värst tycker jag ändå det är med balplast som blåser runt och hänger i träd

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

rokon  
#566184
Zixten skrev:Detta funderade jag på när jag för 10 - 15 årsedan var i Österrike, tror inte vi såg ett enda ställe som såg skräpigt ur, alla hus var väl underhållna, och inget skräp på gårdarna...
Medans det är en rätt vanlig syn när man åker runt här hemma att man ser hus som är dåligt underhållna och mycket skräp / skrot på gården...
Vad kan detta bero på??

Skrot har ett värde, dels kan det utgöra ett eget materiallager att skära ut lämplig plåt eller järn ur för andra behov, varför långa dyra resor för att skaffa nytt material när det går att hitta på bakgården. Många minns säkert när de kunde få 4kr kg för järn sist jag kollade, var ett tag sedan, då låg priset på 50 - 60 öre. Varför sälja skrot nu?

Landsbygden rymmer många med låga inkomster, vi ser ett fattigsverige breda ut sig.

Sen har vi de som samlar skrotbilar på hög, de säljer säkert delar av dem allt efter som, inte lagligt med egen bilskrot utan alla tillstånd, men hur är det med regelefterlevnad med ett tungrott och byrokratiskt sanktionssystem.

Jag tycker värst om dessa drivor av skräp som slängs längs vägarna, jag tror inte alla är uppfostrade i andan håll Sverige rent.

Där har Sverige mycket att lära av Singapore, de vände en liknande utveckling på förvånadsvärd kort tid, med lagar, där överträdelser kostade rejält och sanktionssystemet fungerade, för övrigt så lyckades de med att få bort det mesta av brottsligheten också. Tuffa tag som gav resultat var medicinen. Det räckte inte med endast kampanjer och information.

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

JohannesG  
#566185 Det finns ju olika typer av skräp.

Gamla trasiga maskiner som börjat växa ner ser ju alltid tråkigt ut. Men som nämnts kan det finnas ett värde för ägaren ändå, eller så är det helt enkelt för kostsamt att göra sig av med det.

Det är även så att det kan se skräpigt ut för en som inte förstår helheten. Vid avsaknad av maskinhall kan maskinparken vissa tider se ut som ett skrotupplag även om varje maskin är i gott mekaniskt skick och används regelbundet.

Det värsta i mitt tycke är som någon nämnde tidigare när det ligger plast och nät eller annat plastskräp överallt. Detta stör inte bara utseendet, det skadar både tama och vilda djur. Har man en hög med plast ska man se till att plasten håller sig i just den högen.

Det kan även vara så att många blivit hemmablinda och inte ser hur det ser ut.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Avslutat-02  
#566195 Ja man ser mycket plast i åkrarna, och efter vägarna.

Att sälja skrot och järn är värdelöst, detta skulle MP och liknande behöva ta till sig att om det ska städas och hjälpa miljön, ta då och ge oss på landsbygden lite tillbaka så det blir värt att städa och och rensa på skrot, tänk bara efter va som hände med alla skrot bilar efter premien försvann......

Och jag tror att många skulle byta redskap om det lönade sig att skrota en del grejer.
För allt går inte att byta in.

Se bara på min maskin park, gamla slåtterskäror, minst 20 st, där jag har 4 st som går, resten är reservdelar, och jag får och köper minst en varje år.
Lika med hövändare och annat....
Men jag plockar ner dem och lägger undan i lador...

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

mooos73  
#566206 Att det ser skräpigt ut på många gårdar har det nog gjort i alla tider och som många skriver kan det ha ett värde för dom som bor på landsbygden där man faktiskt kan förvandla "skräp" till ngt vettigt.

Det som slår och oroar mig mer är att jag tycker nedskräpning i allmänhet ökar. Titta i vägrenen, både i stad och på landsbygden. Det ser ut som soptippar med petflaskor, tomburkar och förpackningar från snabbmatskedjor. Även dumpning av avfall efter skogsvägar verkar bli vanligare och vanligare trots att alla har möjlighet att lämna gratis på kommunernas ÅVC såvida du inte är företag. Återvinningsstationer finns väl snart i varje lite större by, återvinning har aldrig varit lättare och ändå ser det förjävligt ut på många ställen.

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

halvproffs  
#566222 All nedskräpning är illa. Finns inget bra med det, ändå är nog Sverige ett ganska skräpfritt land när det rensas i vägdikena på senvåren. Bara här i lilla Hedesunda finns det massor av skrotbilar med regskyltarna kvar. Alltså inte skrotade utan kvar i registret med regnummer som behövs till nya bilar. Och vi har en stor bilskrot här.

I Fredags gjorde kommunen en kontroll på gårdar här och grannen har kört bort ett tjugotalet skrotbilar. Är nog med tanke på läkage från olja,bensin, diesel och batterier dom är rädda för. Ryktet går att någon har anmält detta som tröttnat på alla skrotbilar. Skulle behövas en rejäl skrotpremie igen.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566255 Spara på användbara grejer är väl en sak men att låta balplast ligga är bedrövligt.
De finns ju en insamling av balplast som inte så svår att lämna till.

Länsförsäkringar har iaf i Småland insamling av både skrot och miljöfarligt avfall där dom sköter hämtning och pappersbiten så du har rätt dokument sen för oljor bekämpningsmedel lysrör batterier etc som man ändå knappt får köra runt med i bilen

Användarvisningsbild

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Carlerby  
#566265 Ja precis. Allt eländigt rostigt skräp som ligger kvar på gårdar och tomter i generationer ute på landsbygden får oss att framstå som att Mulle-mek och Pistvakt var dokumentärer om skrotsamlande. Landsbygdskommuner och dess invånare borde ta ansvar för att städa bort eländet. För övrigt så är Lennart Jäkel superkul både som röst i Mulle-mek och Jan-e i Pistvakt, så inget ont menat i att göra den jämförelsen.

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

Avslutat-02  
#566271 Du menar Sven-E? :geek:

Avatar Fallback

Re: Skräpig miljö på landsbygden

jannee  
#566273 I en tätort kan du bli ålagd att städa upp din tomt om den ser för djävlig ut, omständligt och kostsamt för samhället
Samma lag gäller nog för landsbygden, dock lär det kräva betydligt större resurser då ägaren kan hävda att det är prylar som nyttjas i näringen och eller är typ reservdelar.
Skräpiga fastigheter visar dock att ägaren egentligen endast är en lat och slarvig djävel, sedan kan denne skylla på vad som helst.
Man kan däremot se ödefastigheter, där taken är raserade och byggnader på väg att falla ihop, detta borde egentligen inte få förekomma. Antingen rusta upp eller nedmontera (riva). Tydligen finns det inget i lagboken som förbjuder detta.
Förekommer även att gamla konkursdrabbade industribyggnader i tätorter där förfallet urartat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).