Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69052 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565548 Oj detta lät som ett väldigt stort och invecklat ingrepp. Känner att jag är lite ångerköpt nu.
Det där med elen begriper jag mej inte på. Hur ska jag kunna hitta elfel när det inte syns om det är fel?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565549 Du det ventilpaketet som du lagt ut en sprängskiss på, är det det som sitter på sidan av hytten till styrningen? För det har jag bytt och exakt samma fel är kvar.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565552
filip_skeby skrev:Du det ventilpaketet som du lagt ut en sprängskiss på, är det det som sitter på sidan av hytten till styrningen? För det har jag bytt och exakt samma fel är kvar.

Gäller kranpaketet också

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565558 På taket?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565559
filip_skeby skrev:På taket?


Bild

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565561 Fyfan va jobb, då får ja plantera blommor i den istället....så du tror inte på enbart pumpen med andra ord?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565566
filip_skeby skrev:då du tror inte på enbart pumpen med andra ord?

Jag tror ingenting...jag bara beskriver en möjlig felkälla. Attb riva och bygga om ventilpaket är inget man börjar med. Elen kan vara svår att förstå men enkel att fixa. Hydrauliken är enklare att förstå men kräver lite mera "skill" att fixa...

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565568 Tack, nu känns det genast lite bättre igen 😀
Du som verkar ha skruvat en del i dessa maskiner, du vet möjligtvis inte vilken slang o vart den sitter...som jag ska släppa för att kolla hur mkt olja hydraulpumpen släpper igenom?
har en beskrivning hur man ska göra och slang pos.4.... men finns ingen bild.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565589
filip_skeby skrev:Så du menar att elektronikens funktion kan påverkas av varmare olja(maskin)?

Nej ett elfel i spakar/IPS box vore oberoende av hydrauloljetemperatur. Om system börjar bli så hett att vatten ångar av kraftigt vid begjutning så kan man tänka sig att förstyrventilerna/elmagneterna på ventilpaketet börjar bli påverkade. Men då talar vi om temp på 80-90C.
Det är VÄLDIGT VANLIGT med tarsiga lödningar på IPS-boxarnas kretskort, dvs det lödningar som håller kavelkontakterna samt det långa hållarna på moderkortet som håller styrkorten.
I kattskallespakarna så blir det dålig kontakt mellan släpsno och det trådlindade motstånden. Ta isär och rengör med samma spray som man använder för att rengöra bromsskivor och bromsbelägg.
Ska kolla läckoljeslangen först för att se pumpens kondition innan jag gör något mer tänkte jag.
Du vet möjligtvis inte vilken det är?

Det sitter vanligen två grova anslutningar på pumpen, sug och tryck. Läckoljeledningen borde var av 1/4" slang typ 13-14-15 mm utvändigt mått.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565593 Tack för tipsen! Det blir till att felsöka lite i helgen och hoppas på det bästa! Hoppas på ett lättvindigt fel.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#565615 Bara en tanke, var ju årsmodell -84, har den ö.h.t. IPS-boxar eller har den tidigare sk. "Manolitoelektroniken" till kranen?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565619 Nu fattar ja inget 😀 😀 😀
Inte en aning, har aldrig skruvat i den. Hur ser jag det enklast? Är det nån nackel med det systemet isf? Mkt frågor men detta är en ny värld för mej.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#565620 I den ursprungliga konstruktionen av 678-an styrdes kranen genom en anpassningsbox som konstruerades internt inom företaget, konstruktören kallades i något sammanhang för Manolito. Jag vill minnas att boxen satt på sidan av förarstolen. När jag köpte min 678 som levererades våren -85 var den en av de första med IPS-boxar i stället för hembygget. Boxarna, 2 st var monterade på höger sida av hytten, nära dörren. Lätt att se skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565621 Ska ge mej ut o kolla strax. Är deras hemmabyggda system inget o ha eller?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565627 Försökte lägga upp en bild men misslyckades. Det är en låda vid stolen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).