Skotare

Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

6 inlägg 4043 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

Davidno  
#558928 Hej.
Jag har en Skogsjan 1088LT som helt plötsligt blev svag och långsam i driften.
Men bara när det är det är plant eller framåt lut på maskinen. När det är uppför drar den som vanligt. Kan det bero på för lite olja i växellådan? För det är fullt i transmissionstanken.
Med vänlig hälsning, David



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

AKKAMAAN  
#558941 Det är väl Linde-hydrostat på den där, med HTC elektronisk effektreglering??!! Med hydrostat så är otroligt att oljenivån kan bli så låg att det inte varnar i systemet??
Verkar som det sker nån låsning i hydrostaten när den står plant eller lutar framåt...
Är det samma fel både framåt och bakåt?

Har du några manualer för maskinen och HTC-styrningen?

Man måste nog se både hydraul- och elscheman för att kunna luska ut troligt fel. Men det kanske finns nån här som haft samma symptom och vet svaret på gåtan utan scheman. Kan det ev finnas tryckgivare inblandade på hydrostatkretsen fram och back??

Kan ev vara nåt elektroniskt fel i effektregleringen.
Tyvärr har jag aldrig jobbat med HTC från Knutsssons, bara PVC för kranstyrningen.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

Cat554  
#558951 Jeg hadde noe liknende på min Cat. Forsøkte ikke i motlut, da det inntraffade på gården. Det var en brent magnet på servokretsen. Det er en rad magnetstyrte ventiler langs høyre rammevange. Det er mellom ventilene montert trykkreduksjoner, slik at det tas ut olika servotrykk. Mener å huske det var den nest siste, sett bakifrån. Høgt trykk tilførs bakifrån. Men har ingen teori på hvorfor den da skal gå bettre ved motstand.
OH

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

Erik.O  
#786091 Har samma fenomen på en 1088ltc nu. Fick du nå klarhet i det?

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

Ängagärdet  
#786152 Om det är samma Linde hydrostat som på min maskin (Rottne 2002) så sitter det magnetventiler på hydrostatpumpen för fram och back. Skifta kontakterna och se om felet följer med, isåfall är det ett elfel. Följer felet inte med så sitter felet antingen i solenoiden, det går att skifta dem oxå, eller i mekaniken innanför solenoiden som trycker på sliden i hydventilen. Den går att demontera med en 13 nyckel och ta ut å rengöra.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 1088LT svag i drivningen.

Cat554  
#786275
Erik.O skrev:Har samma fenomen på en 1088ltc nu. Fick du nå klarhet i det?

Gi noggrann beskrivning. Går den i gång normalt, men legger gradvis av? Hadde det problemet, men det ble i ordning etter en E-gasprosedyre. Gjorde en tråd på det. OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar