Jakt och Fiske

Viltfoder

14 inlägg 10842 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltfoder

Nicke78  
#486827 Hej! Jag funderar på att köpa viltsalix och plantera i skogen till det vilda. Någon som testat det här?
Tänkte beställa sticklingar här:
http://yrkesjakt.se/projects.html



   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486860 Vill du inte köpa kan du själv med fixa med sticklingar av pil och alla salex arter men inte sälg! Dock är det inte så hög grobarhet på alla arter! Billigare men lite mer pyssel! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Granstorp  
#486919 Satte en mindre mängd sticklingar av viltsalix på mina viltåkrar i våras. Hägnade in med nät för att hålla viltet borta under uppväxten. Blev informerad om att tillväxten var låg första säsongen så det ska bli intressant att se om det tar fart nu framåt vårkanten!

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Älgfoderodlare  
#492224 Är det någon som vet om Älgen äter Bergtall ? Har tagit några plantor från Norge med Pyrreneisk bergstall och har sått frö från några arter till. Mest tänkt för ökat buskage för fågellivet. Men om de också betas av Älg är ju inte helt fel. Har toppklippt några vanliga tallar som ska få bli buskliknande också. De har varit lite betade i grenaran så jag hoppas att de fortsätter med det på dessa ungträd.

Avatar Fallback

Re: Viltfoder

uffejohan  
#492227 Om du vill ha tallplantor till älgbete, kan du komma o hämta mina, de var bevisligen aptitliga för älgen. Varenda planta som inte är Trico-behandlad har de nafsat på, trots idog utfodring med ensilage. Vi har en kalv kvar och den tänkte jag ta nu till helgen vid den bal de äter på alla dagar. Jag skäms över jaktsättet men i detta fallet går skogsproduktionen före.

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Älgfoderodlare  
#492231 -Nja, tivlar på att dina plantor skulle gå här uppe, men tack i alla fall ! Vi har ju mest Tallmarker o det är ju just för att undvika bete på dito som jag söker rikta betet mot andra arter. Asp o rönn i massor har jag som i mångt o mycket sparat de flesta Tallplantorna. Men allt kan ju göras mer av o bättre. Har även hägn med Gudrun Salix o Hybridasp som är tänkt som viltfodertillskott så småningom. Samt att jag röjer fram o ej planterar nära Enbuskar som det finns ganska gott om. Har även en typ av Ek från USA som har ollon i hästväg. Ca. 5 cm stora. Där äts dessa av en mängd djurarter. De har överlevt den första vintern o bör väl klara denna också med den mängd snö som nu är. Har sett hur Rådjuren gått rakt igenom mina Lärkplantor för att bete i Rönnsnåren. Inte fel ! Rönnen får jag ju dessutom gratis. Just därför röjer jag ju inte bort nåt av dessa arter. Och det lönar sig ju när man ser att Tallarna får stå orörda. Men viltfaunan är ju så mycket mer än bara det vi jagar.

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Älgfoderodlare  
#493920 Har just satt ett antal Queqes Macrocarpa(en Eksort med mycket stora Ekollon) i kruka. Denna art äts av flera djursorter i USA o Canada. Har några redan sedan ett par år som överlevt de första vintrarna i Härjedalen. Kan nog bli ett bra fodertillskott om de fortsätter att överleva. Ekollonen är sisådär 3-5 cm stora o ska ha bra med näringsinnehåll. Själva träden har växt bättre än de svenska skogsekar som står jämte dom. Får väl försöka skydda dom tills de har nått en bit på väg i tillväxt. Kul med lite nytt som verkar fungera. Funderar på att sätta några äppelträd i samma område(gammal åkermark). De vi har satt redan sedan flera år, som ska klara växtzoon 5-6 har ju alla klarat sig bra. Har planterat dom i bildäck som jag lägger ovanpå marken o fyller med jord. På så sätt kan man vinna 1-2 växtzooner. Alt för viltet !
Bilden visar Macrocarpa Plantona. Alla lever o tar sig ännu i alla fall.
Senast redigerad av Älgfoderodlare mån 05 feb 2018, 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Viltfoder

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494019
uffejohan skrev:Om du vill ha tallplantor till älgbete, kan du komma o hämta mina, de var bevisligen aptitliga för älgen. Varenda planta som inte är Trico-behandlad har de nafsat på, trots idog utfodring med ensilage. Vi har en kalv kvar och den tänkte jag ta nu till helgen vid den bal de äter på alla dagar. Jag skäms över jaktsättet men i detta fallet går skogsproduktionen före.

Ensilaget gör saken sämre. Drar till sig vilt och eftersom det inte stämmer med älgens behov tvingas de kompensera med ytterligare kvist och knopp.

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Älgfoderodlare  
#494096 Haft lite mer Älgbesök. De har gått i cirklar förbi Äppelträden för att enbart beta av Rönnen. Tur man har så mycket av dom !

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Njoel  
#557748 Hur gick det för er som planterad Viltsalix? Tog det sig? Gillas det?

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Granstorp  
#557756 Blir nog att jag tar bort nätet från min salix nu till våren när dom börjar bli gröna igen! Tillväxten var nog dålig förra året pga torkan! Återkommer framåt sommaren!

Avatar Fallback

Re: Viltfoder

alias  
#771217
Granstorp skrev:Blir nog att jag tar bort nätet från min salix nu till våren när dom börjar bli gröna igen! Tillväxten var nog dålig förra året pga torkan! Återkommer framåt sommaren!


@Granstorp:
Hur har det gått med viltsalixen?

Jag funderar på att köpa och plantera på ett ställe, så det vore intressant med ett omdöme - både gällande hur pass de överlevt och växer, samt om de är så betesbegärliga som det utlovas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viltfoder

Granstorp  
#771220
alias skrev:
Granstorp skrev:Blir nog att jag tar bort nätet från min salix nu till våren när dom börjar bli gröna igen! Tillväxten var nog dålig förra året pga torkan! Återkommer framåt sommaren!


@Granstorp:
Hur har det gått med viltsalixen?

Jag funderar på att köpa och plantera på ett ställe, så det vore intressant med ett omdöme - både gällande hur pass de överlevt och växer, samt om de är så betesbegärliga som det utlovas.

MVH
Alias


Min salix blev faktiskt brun och vissen i sommar, vet inte vad det beror på! Jag vet att ko med kalv var ganska stygga vid dom vid ett tillfälle och det kanske var det som tog knäcken på dom. Dom få jag satte för skojs skull åker ner nästa gång jag kör med betesputsen. Man behöver säkert sätta betydligt mer för att sprida ut eventuell betning.

Avatar Fallback

Re: Viltfoder

alias  
#771229
Granstorp skrev:
alias skrev:
Granstorp skrev:Blir nog att jag tar bort nätet från min salix nu till våren när dom börjar bli gröna igen! Tillväxten var nog dålig förra året pga torkan! Återkommer framåt sommaren!


@Granstorp:
Hur har det gått med viltsalixen?

Jag funderar på att köpa och plantera på ett ställe, så det vore intressant med ett omdöme - både gällande hur pass de överlevt och växer, samt om de är så betesbegärliga som det utlovas.

MVH
Alias


Min salix blev faktiskt brun och vissen i sommar, vet inte vad det beror på! Jag vet att ko med kalv var ganska stygga vid dom vid ett tillfälle och det kanske var det som tog knäcken på dom. Dom få jag satte för skojs skull åker ner nästa gång jag kör med betesputsen. Man behöver säkert sätta betydligt mer för att sprida ut eventuell betning.


Tack för återkopplingen.

Jag tolkar det som att de var betesbegärliga som utlovat.

Är du säker på att de strukit med helt, tänker att salix brukar vara rätt seglivade saker?

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).