Skotare

Brytare i sitsen?

13 inlägg 7039 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brytare i sitsen?

forest.  
#454106 Någon som vet om funktionen på säkerhetsbrytaren i sitsen på en 5F skotare blir dålig skall påverkas av förarvikten?
När jag kör så kopplar kranen ur lite när som helst, men när andreföraren kör så har han aldrig haft problem med att kranen kopplar ifrån, skillnaden kan ju bara var förarvikten.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

mickee  
#454118 i truckar ser brytarna lite lite olika ut beroende på vilken stol som sitter monterad, och svaret på din fråga är ja vikten kan absolut påverka.
demontera dynan så bör dy kunna se brytaren,ofta går det smidigt åtgärda...

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454119 På de flesta sitsar kan man justera fjädringen beroende på hur mycket man väger, om andreföraren har ställt in sitsen efter sin vikt så kan det mycket väl vara som så att du är för lätt för att påverka säkerhetsbrytaren.

Börjar med att kolla detta innan du plockar isär stolen...

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

mickee  
#454121 det zixten skriver är nyheter för mig, de stolar jag jobbat med funkar iaf så att man kan väga/justera fjädring som man vill utan att det på verkar brytarfunktionen. Men det är långt ifrån alla märken och modeller jag skruvat med.

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Erre  
#454122
mickee skrev:det zixten skriver är nyheter för mig, de stolar jag jobbat med funkar iaf så att man kan väga/justera fjädring som man vill utan att det på verkar brytarfunktionen. Men det är långt ifrån alla märken och modeller jag skruvat med.

Ja min erfarenhet är att oftast sitter brytaren i sittdyna. Och då hjälper det inte att justera dämpningen.

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454134
mickee skrev:det zixten skriver är nyheter för mig, de stolar jag jobbat med funkar iaf så att man kan väga/justera fjädring som man vill utan att det på verkar brytarfunktionen. Men det är långt ifrån alla märken och modeller jag skruvat med.


Jag har varit med om detta två gånger, på en truck på jobbet där lätt person haft problem, och tung inga problem, hjälpte att ändra viktinställningen.
Och en åkgräsklippare som vi hade ihop med en granne, där grannen hade stora problem med att klippagregatet kopplade ur, men vi hade inga problem. Hjälpte att justera fjädringen i stolen...

Avatar Fallback

Re: Brytare i sitsen?

tallen100  
#454137 Jag är inne på zixtens linje...
Och det är ju tämligen enkelt att ändra viktinställningen och prova.

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454139
tallen100 skrev:Jag är inne på zixtens linje...
Och det är ju tämligen enkelt att ändra viktinställningen och prova.


Precis, därför tycker jag att det är en bra början att kolla viktinställningen, innan man plockar isär stolen...

Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Erre  
#454151 Absolut.
Man ska alltid börja med det enklaste först.

Funkar inte det så lyft av sittdynan alternativt om det går, fäll stol.

Avatar Fallback

Re: Brytare i sitsen?

forest.  
#454183 och hur ändrar man fjädringen? det jag kan ändra är höjden (luften), tilta själva dynan.
finns 2 rattar en bit upp på ryggstöden men vet inte vad det gör för nytta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytare i sitsen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454243 Kolla in följande videos, är ju olika från stol till stol...
Men oftast sitter det en vev / pumpspak / ratt fram på stolen, och så finns det en viktskala så man kan se hur stolen är inställd... som i första filmen...
Lyxigare varianter med tryckluft har jag ingen större erfarenhet av, men de funkar nog ungefär sak samma... fast annorlunda.




Avatar Fallback

Jordning

forest.  
#555329 Har fått problem med glapp i jorden till stolen tror jag, jordar det i själva saxen som gör att stolen kan höjas och sänkas? (är en Be-Ge stol)
Senast redigerad av forest. tor 07 mar 2019, 23:06, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brytare i sitsen?

JoTh  
#555425 Är det en F5 skotare förutsätter jag att det är en Logset.
I sådana fall borde det vare någon rikitg stol typ BeGe 3000 eller BeGe 7000.
Är det en KAB stol har jag helt förträngt dess uppbyggnad, då vi slutade befatta oss med dem för kanske 15år sedan, mer än att lyfta ur dom och förpassa dem till närmsta skrotcontainer. :lol:
Är det en 3000 stol är det busenkelt att demontera sittdynan.
Lossa kardborrbandet på sittdynans klädseltunga som går under ryggstödet på stolens baksida,
justera därefter fram hela sittdyna med låsknappen mellan benen i framkant.
Därefter letar du reda på låsningen som är en liten pinne som skall vridas på sittdynans främre undersida.
Vipps är hela dynan borta på 1minut.
Då får du fram närvarobrytaren. \:d/
Är det en stol i 7000-serien är det betydligt krångligare. :cry:
Antingen måste man spärra stolsaxen i fullt upplyftat läge och därefter demontera och vika undan saxens gummidamask och får pilla ur ett större antal små krångliga plastnitar i saxramen.
Om man inte har stolen upp och nedvänd, då kan det gå att se brytaren underifrån, i bästa fall. Men du kommer inte åt att göra så mycket åt den, då det är trångt genom saxen och bottenramen till saxen, och ofta sitter det en kompressor ivägen också.
Sitter stolen i maskinen lossar man alltid damasken på en 7000 stol.
Men var noga och spärra saxen, vid allt arbete i en luftfjädrad stol.
Det är en rejäl rättfälla, om en luftslang skulle åka ur vid arbetet.

På alla större och hyfsade märken av stolar så som BeGe, KAB, Isri mfl har alltid närvarobrytaren varit påverkad via kompaktering av sittskumet på de jag varit in och skruvat på.

Beroende på hur mycket maskinen har gått kan det vara ide att byta minst sittskummet, då det brukar bli en enorm komfort höjdare om det har varit med i typ 6-8000h timmar.
Sittskum finns som lös reservdel både inklusive och exklusive klädsel.
Är det en BeGe stol skall det finnas en liten lapp på den övre delen av saxen, oftas dold av saxens gummidamask. Det är viktigt att leta reda på serienumret för att få rätt reservdelar.
Då det annars lätt kan bli fel reservdelar till en stol.
Då det finns så mycket olika varianter trots att de är från samma serie.
De flesta maskintillverkare har stolarna olika specade från leverantör, så det kan skilja en hel del på inkromet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).