Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48242 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554592 Jag är ju medlem av Norra skogsägarna. Det man tjänar på att certifiera sig är en extra premie på 10 kr/m3 på barrmassa som de erbjuder sina medlemmar? Något mer får man inte! Kravet på en ny plan kostar ju det också.

Vette tusan om jag inte struntar i alltihopa och fortsätter enligt eget huvud utan krav på avsättning och annat trams. Naturvårdshänsyn är ändå självklart och styrs med sunt förnuft.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554594 Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554597 Vad är k/pf?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

alias  
#554598
339 skrev:Vad är k/pf?


Kombinerat mål produktion/naturvård alt. produktion med förstärkt naturhänsyn.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

alias  
#554599
Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.


Nu är det ett antal år sedan jag höll på med skogsbruksplaner, men då fick arealen K/PF inte ingå i de 5 % som skulle vara naturvårdsmål utan endast målklasserna NS/NO.

Är det fortfarande så?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554600
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.


Nu är det ett antal år sedan jag höll på med skogsbruksplaner, men då fick arealen K/PF inte ingå i de 5 % som skulle vara naturvårdsmål utan endast målklasserna NS/NO.

Är det fortfarande så?

MVH
Alias

Nä de får inte ingå i naturavsättningar men man kan använda k/pf när det finns väldigt mycket naturvärden! Det är inte ovanligt att man kommer upp i 12-15% av skogsmarken som har höga naturvärden och då vill man ju hjälpa markägaren att ändå få bruka sin skog!

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

alias  
#554601
Tåndemåla skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.


Nu är det ett antal år sedan jag höll på med skogsbruksplaner, men då fick arealen K/PF inte ingå i de 5 % som skulle vara naturvårdsmål utan endast målklasserna NS/NO.

Är det fortfarande så?

MVH
Alias

Nä de får inte ingå i naturavsättningar men man kan använda k/pf när det finns väldigt mycket naturvärden! Det är inte ovanligt att man kommer upp i 12-15% av skogsmarken som har höga naturvärden och då vill man ju hjälpa markägaren att ändå få bruka sin skog!


Sund inställning!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554603 Ungefär vad kostar en "grön" plan idag och vad har utvecklats eller förbättras i själva utförandet jämfört 10 år sedan?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

p till p  
#558511 Har ni läst i tidningen land p.g.a f.s.c blädar domänverket .
Är det någon som sett en flerskiktad tallskog .

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#558513 Domänverket?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#558517 Det var ett tag sedan de försvann, men kanske menade Sveaskog?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

DagL  
#566059 Skillnaden mellan FSC och PEFC ligger delvis i att PEFC verkar ha hanterliga spårbarhetskrifterier
https://pefc.se/wp-content/uploads/2014/12/PEFC_CoCbroschyr_F%C3%96R_WEBB_141210.pdf
Medan FCS-ceertiering inte medges för kontroversiellt "Virke från områden som avskogas eller omförs till plantager"
https://se.fsc.org/se-se/certifiering/controlled-wood

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Richard B  
#575184 För mig som inte är insatt. Det står att inspektion är varje år för cert, jag tänker att skog växer långsamt så inspektion varannan eller var tredje år skulle ge samma information om ägarens skogsskötsel eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575205
Richard B skrev:För mig som inte är insatt. Det står att inspektion är varje år för cert, jag tänker att skog växer långsamt så inspektion varannan eller var tredje år skulle ge samma information om ägarens skogsskötsel eller tänker jag fel?

Utan att veta var du har din skog så har de flesta bolagen ett certifieringsparaply som certifierar de olika markägarna. I detta paraplyet gör ett urval av fatigheter att sertifiera varje år.
Detta gör att man kan få revision två år oroad eller som vanligast aldrig.
Vid fastigheter över 1000 ha är det varannat år och en checklista som ska skickas in.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Richard B  
#575246 Det var jag som läste fel när jag fråga varför dom kontrollerar varje år, jag läste bara början om "årliga, uppföljande kontroller". Men det görs bara stickprov som du skrev.
"De gör också årliga, uppföljande kontroller. Bland annat i form av stickprov för att kontrollera så att den FSC- certifierade skogsbrukaren har metoder för att följa upp vad som händer i skogen."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).