Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.
alias skrev:Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.
Nu är det ett antal år sedan jag höll på med skogsbruksplaner, men då fick arealen K/PF inte ingå i de 5 % som skulle vara naturvårdsmål utan endast målklasserna NS/NO.
Är det fortfarande så?
MVH
Alias
Tåndemåla skrev:alias skrev:Tåndemåla skrev:Det är ju bara på fastigheter som saknar befintliga naturvärden som problemet uppstår! Men vist ör det så att mycket som är imp i den gamla planen blir skogsmark i den nya. Å de 30-40 planerna jag gör varje år är det diskussion på max två och varje gång r det när det finns naturvärden och höga virkes volymer! Finns det då andra områden kan man ofta lägga in en k/pf där man skyddar det viktigaste och brukar resten! De mesta av avsättningarna är sådan skog som ändå inte får avverkad. Med eller utan certifiering.
Nu är det ett antal år sedan jag höll på med skogsbruksplaner, men då fick arealen K/PF inte ingå i de 5 % som skulle vara naturvårdsmål utan endast målklasserna NS/NO.
Är det fortfarande så?
MVH
Alias
Nä de får inte ingå i naturavsättningar men man kan använda k/pf när det finns väldigt mycket naturvärden! Det är inte ovanligt att man kommer upp i 12-15% av skogsmarken som har höga naturvärden och då vill man ju hjälpa markägaren att ändå få bruka sin skog!
Richard B skrev:För mig som inte är insatt. Det står att inspektion är varje år för cert, jag tänker att skog växer långsamt så inspektion varannan eller var tredje år skulle ge samma information om ägarens skogsskötsel eller tänker jag fel?