p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Det verkar vara svårt med avsättning för allt löv till bra pris.
339 skrev:p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Barkborren trivs alldeles utmärkt i all hänsyn och avsatta områden.. Speciellt i mitt fall då rågrannen avverkat ända emot och träden ligger nerblåsta som plockepinn på backen.. Maskinföraren som avverkade på grannfastigheten mot mitt avsatta område berättade med ett brett flin att han inte kunde röra mitt område pga min och hans egen certifiering. Trots att vi alla visste att det skulle blåsa omkull eller torka bort.
Så nog blir detta helt tokigt under vissa omständigheter..
339 skrev:p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Barkborren trivs alldeles utmärkt i all hänsyn och avsatta områden.. Speciellt i mitt fall då rågrannen avverkat ända emot och träden ligger nerblåsta som plockepinn på backen.. Maskinföraren som avverkade på grannfastigheten mot mitt avsatta område berättade med ett brett flin att han inte kunde röra mitt område pga min och hans egen certifiering. Trots att vi alla visste att det skulle blåsa omkull eller torka bort.
Så nog blir detta helt tokigt under vissa omständigheter..
Tralsmo skrev:Kan tyckas att impediment inte är kostsamt att planlägga, men det kostsamma är nog att avgöra om det är impediment , alltså bestämmer man att det är impediment.
Tralsmo skrev:Angående impediment å flygfoto.
Inga problem att gå efter flygfoto men det måste ju ändå verifieras genom fältinventering.
Ju närmare impedimentsgräns är det mer arbete om man vill va noga.
Att justera gränserna bör naturligtvis inte vara nåra problem om det inte ä rätt gjort från början.
Jag kan ju bara utgå från planer jag tittat på och kontrollerat i fält, kanske 7 8 styck.
Min granne å ja ska kolla en avdelning på en fastighet som han har lagt bud på.
Avdelningen är klassad t15 men han själv tycker han det borde vara mycket högre.
Skulle inte förvåna mej om han har rätt.
En gissning från min sida är att man som planläggare tycker att sån skog inte har nått direkt värde å därför ä man inte särskilt noga.
Som skogsägare kan det ju däremot ha stor betydelse om man ska sälja eller köpa fastighet om impedimentsgränser inte är korrekt satta.