Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48267 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554397 Kan tycka va man vell om va som ä impediment.
Jag har sett klassad impediment från t18 te t12 i planer.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554415 Förtydligande.
Som jag tycker är t18 de t12.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554419 Stor skillnad på T18 och T12! Finns ju parametrar att följa för att fastställa boniteter. 🌲

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554431 Tycker ja me, men som vanligt så beror det ju på omständigheter.
Dom planer ja refererar till ä ju 10 år gammla.
Föralldel nån nyare.
Samtidigt ska man ju ha klart för sej att det beror lite på fastighet ochså. Borde ju inte va så men ju mer impediment det ä desto mer impediment verkar som man klassar.
Kan bero på att det är rätt kostsamt att planlägga impediment. Tidsmässigt alltså.
Har själv köpt till fastighet med mycket impediment där större del är klassad impediment men är egentligen t14 t16.
Har diskuterat en del med före detta planläggare som menar att vid t16 börjar impedimentsgräns.
Själv uppfattar jag det inte så utan det går vid t12, men exact kan man inte riktigt säga.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554432 Kan tyckas att impediment inte är kostsamt att planlägga, men det kostsamma är nog att avgöra om det är impediment , alltså bestämmer man att det är impediment.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

p till p  
#554500 Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Det verkar vara svårt med avsättning för allt löv till bra pris.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554504
p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Det verkar vara svårt med avsättning för allt löv till bra pris.


Barkborren trivs alldeles utmärkt i all hänsyn och avsatta områden.. Speciellt i mitt fall då rågrannen avverkat ända emot och träden ligger nerblåsta som plockepinn på backen.. :ymparty: Maskinföraren som avverkade på grannfastigheten mot mitt avsatta område berättade med ett brett flin att han inte kunde röra mitt område pga min och hans egen certifiering. Trots att vi alla visste att det skulle blåsa omkull eller torka bort.

Så nog blir detta helt tokigt under vissa omständigheter.. :-b
Senast redigerad av 339 sön 03 mar 2019, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554505
339 skrev:
p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Det verkar vara svårt med avsättning för allt löv till bra pris.


Barkborren trivs alldeles utmärkt i all hänsyn och avsatta områden.. Speciellt i mitt fall då rågrannen avverkat ända emot och träden ligger nerblåsta som plockepinn på backen.. :ymparty: Maskinföraren som avverkade på grannfastigheten mot mitt avsatta område berättade med ett brett flin att han inte kunde röra mitt område pga min och hans egen certifiering. Trots att vi alla visste att det skulle blåsa omkull eller torka bort.

Så nog blir detta helt tokigt under vissa omständigheter.. :-b

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554506
339 skrev:
p till p skrev:Hur går det för barkborren i all hänsyn .
Det verkar vara svårt med avsättning för allt löv till bra pris.


Barkborren trivs alldeles utmärkt i all hänsyn och avsatta områden.. Speciellt i mitt fall då rågrannen avverkat ända emot och träden ligger nerblåsta som plockepinn på backen.. :ymparty: Maskinföraren som avverkade på grannfastigheten mot mitt avsatta område berättade med ett brett flin att han inte kunde röra mitt område pga min och hans egen certifiering. Trots att vi alla visste att det skulle blåsa omkull eller torka bort.

Så nog blir detta helt tokigt under vissa omständigheter.. :-b

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554509
Tralsmo skrev:Kan tyckas att impediment inte är kostsamt att planlägga, men det kostsamma är nog att avgöra om det är impediment , alltså bestämmer man att det är impediment.


Det måste ju idag gå använda de detaljerade flygfotona och på så sätt få en uppfattning om det inte går göra om eller justera gränsen för vad som är impediment till mark som man kan avsätta. ^#(^

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554513 Ägaren till ett av de större sågverksföretagen i mellansverige har börjat köpa på sig större skogsegendomar. Han köper gärna in certifierat virke till sågen. Men hans egen skog ska minsann inte certifieras. :lol:

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554520 Skillnad på olika? .... 😉

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554566 Angående impediment å flygfoto.

Inga problem att gå efter flygfoto men det måste ju ändå verifieras genom fältinventering.
Ju närmare impedimentsgräns är det mer arbete om man vill va noga.

Att justera gränserna bör naturligtvis inte vara nåra problem om det inte ä rätt gjort från början.
Jag kan ju bara utgå från planer jag tittat på och kontrollerat i fält, kanske 7 8 styck.

Min granne å ja ska kolla en avdelning på en fastighet som han har lagt bud på.
Avdelningen är klassad t15 men han själv tycker han det borde vara mycket högre.
Skulle inte förvåna mej om han har rätt.
En gissning från min sida är att man som planläggare tycker att sån skog inte har nått direkt värde å därför ä man inte särskilt noga.

Som skogsägare kan det ju däremot ha stor betydelse om man ska sälja eller köpa fastighet om impedimentsgränser inte är korrekt satta.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554574
Tralsmo skrev:Angående impediment å flygfoto.

Inga problem att gå efter flygfoto men det måste ju ändå verifieras genom fältinventering.
Ju närmare impedimentsgräns är det mer arbete om man vill va noga.

Att justera gränserna bör naturligtvis inte vara nåra problem om det inte ä rätt gjort från början.
Jag kan ju bara utgå från planer jag tittat på och kontrollerat i fält, kanske 7 8 styck.

Min granne å ja ska kolla en avdelning på en fastighet som han har lagt bud på.
Avdelningen är klassad t15 men han själv tycker han det borde vara mycket högre.
Skulle inte förvåna mej om han har rätt.
En gissning från min sida är att man som planläggare tycker att sån skog inte har nått direkt värde å därför ä man inte särskilt noga.

Som skogsägare kan det ju däremot ha stor betydelse om man ska sälja eller köpa fastighet om impedimentsgränser inte är korrekt satta.


Jag är ju ändå tvungen att uppdatera min skogsbruksplan nu om jag ska uppfylla kriterierna för fortsatt certifiering. Man borde väl kunna påpeka detta med impedimentsgräns för personen som upprättar den nya planen?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tralsmo  
#554577 En mycket bra idé att göra det.

Tror att man ska lägga en del tid med att diskutera med planläggare innan.
Faktum är att han ska diskutera upplägget på planen med dej. I södra plan skall han lyssna på dina synpunkter och dessutom skall du få möjlighet att kontrollera planen innan den görs klar.
Angående avsättningar , ns no ä ganska viktigt enligt min mening.
Har du ideer om det så disskutera detta särskilt. Går ju naturligtvis onte å hitta på va som helst.
Men är det möjligt att göra så ska det beaktas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).