lör 09 feb 2019, 23:24#550708
vinterrojarn skrev:Hade en fundering på att plantera hybrid asp på några ställen och kanske något mera lövträd, men det skulle väl bli så mycket planering att jobbet går back pga alla timmar man skulle få lägga ner.
Tall och gran i kombination tror jag kan vara en vettig lösning. Klarar sig tallen så satsar man på den, annars får man satsa på en närbelägen gran om tallen är sönderbetad.
Jag vill hävda att älgar och människor är rätt lika, såtillvida att vi är av naturen lata.
Att aktivt behålla lövuppslag, särskilt av sälg, rönn eller asp, i tallföryngringar ser jag som klart olämpligt då det drar in älgen där och sen betar den på tallen också när den ändå står där. Då tror jag mer på att gynna både våtbjörk och ovan nämnda lövträdsarter i granföryngringarna för att locka dit älgen från tallföryngringarna.
När det sedan kommer till aspen specifikt så har man även att ta i beaktande att knäckesjuka värdväxlar mellan tall och asp.
Jag har diskuterat denna fråga, om lövets vara eller icke var i tallföryngringarna, med en mycket engagerad privatskogsägare med stor andel tallmark och som dessutom har god insyn i Stiftets skogsskötsel (jag vill påstå att Stiftet nog har den högsta skogsvårdsambitionen bland de större institutionella ägarna). Som jag förstod det så går både hans privata och stiftets skötselstrategi ut på att hålla efter lövet från start i tallföryngringarna.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain