Föryngring

Plantera för att undvika älgskador

37 inlägg 9860 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550658 Går det att plantera på något sätt för att minska eller helt undvika älgskador?

Ja sätter både gran och tall på samma skifte, de tre yttersta raderna enbart med gran, sedan varannan gran och tall.

Va tror ni om detta? 🙏



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera för att undvika älgskador

Kaffespill  
#550665 Inget jag tror på iallafall ! Jag sätter gran på granmark å tall på tallmark å sedan sprutar jag tallen med trico varje höst september oktober det har funkat . Å granen så är det barrotsplator som gäller täckrot går rådjuren på direkt . (Jag bor på småländska höglandet)

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550668 Ja det verkar fungera för dig, de försök ja har sett hittills är att, rådjuren inte har varit och ätit iallafall, tro plantorna är lite små ännu för älg, äldsta ca 40 cm höga.
Håller till i Hälsingland

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Bm350boxer  
#550670 Tror inte du lurar älgen. Hoppas jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550672 Ja kan ju alltid hoppas, det är ju det sista som överger en.

Nämen det ja försöker med är att undvika så långt det går att kunderna beställer plantering, och har beställt granplant enbart till tallmarker.

Min förhoppning är att tallplantorna skall lämnas i ett större antal i fred, men det kan ju faktiskt bli tvärtom.

Och då står man ju där fånigare än man brukar se ut :-o :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550678 Det kanske går att blanda fler trädslag i planteringen, kanske ska plantera in älgmat som älgen ska äta utav, istället för tallen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Bm350boxer  
#550686 Lyckas du övertala kunderna att blanda med mer löv funkar det nog. Men inte mellan gran o tall.

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550689 Där är det fortfarande väldigt motsträvigt,
Kunderna vill ogärna plantera löv, och helst endast gran, tycker det är vansinnigt att plantera enbart gran på tallmarker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550692 Hade en fundering på att plantera hybrid asp på några ställen och kanske något mera lövträd, men det skulle väl bli så mycket planering att jobbet går back pga alla timmar man skulle få lägga ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera för att undvika älgskador

gonzzos  
#550697 Funkar nog bra att sätta tall på delar där d ska va tall och gran runtomkring. Har gjort så skälv men såhär efteråt borde man kört enbart tall. Inga älg bekymmer här iaf utan d som är skadat är snöbrott

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550699 Små funderingar över det där med snöbrott,
Kan det vara så att dessa planter vi sätter växer så fort att de har en ökad benägenhet till snöbrott vid stora snömängder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

alias  
#550708
vinterrojarn skrev:Hade en fundering på att plantera hybrid asp på några ställen och kanske något mera lövträd, men det skulle väl bli så mycket planering att jobbet går back pga alla timmar man skulle få lägga ner.


Tall och gran i kombination tror jag kan vara en vettig lösning. Klarar sig tallen så satsar man på den, annars får man satsa på en närbelägen gran om tallen är sönderbetad.

Jag vill hävda att älgar och människor är rätt lika, såtillvida att vi är av naturen lata.

Att aktivt behålla lövuppslag, särskilt av sälg, rönn eller asp, i tallföryngringar ser jag som klart olämpligt då det drar in älgen där och sen betar den på tallen också när den ändå står där. Då tror jag mer på att gynna både våtbjörk och ovan nämnda lövträdsarter i granföryngringarna för att locka dit älgen från tallföryngringarna.

När det sedan kommer till aspen specifikt så har man även att ta i beaktande att knäckesjuka värdväxlar mellan tall och asp.

Jag har diskuterat denna fråga, om lövets vara eller icke var i tallföryngringarna, med en mycket engagerad privatskogsägare med stor andel tallmark och som dessutom har god insyn i Stiftets skogsskötsel (jag vill påstå att Stiftet nog har den högsta skogsvårdsambitionen bland de större institutionella ägarna). Som jag förstod det så går både hans privata och stiftets skötselstrategi ut på att hålla efter lövet från start i tallföryngringarna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550712 Kan nog bara hålla med.

Men man kan ju fråga sig: är det vi eller älgen som tänker fel?

Måste vi tänka älg säkert redan ifrån plantering eller räcker det från och med röjningen?

Ja hävdar planteringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera för att undvika älgskador

Mellberg  
#550719 Mycket tveksam till att plantera varannan tall och gran. Granen kommer på efterkälken direkt och du får på sikt ett tallbestånd med en dyr underväxt av gran. :sad:

Röj inte för tidigt om du vill slippa allt för omfattande betesskador. Maten måste finnas kvar åt viltet. :shock:

Finns det bara tall blir den ofelbart betad om annat bete saknas :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#550733 Nja där håller ja inte med, på många av röjningarna som ja gjort i ungtall och totalt sanerat på löv har tallplantorna klarat sig, medans där vandringsälg har gått under vintern, i bestånd med lämnad älgmat blivit sargade skogar, med ca 45-75% älgskador.

De tallplantor ja satt har varit ca 5-10 cm höga medans granen varit ca 25-30 cm höga. Så där tror ja att tallen och granen växer ganska lika.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).