sön 29 nov 2020, 17:56#682885
phh skrev:Hej . Vi har satt hybridlärk i flera omgångar och funderar nu på att plantera en gammal utmark på 0,5 ha som legat i träda länge pga stenigt och blött. Där växer nu ett tiotal ekar och ngra andra lövträd som asp och Björk. Det finns också några blöta sänkor med öppet vatten. Men i övrigt växer inte mycket under alla trädkronor. Passar hybridlärk? Vi avser i så fall avverka allt utom ekarna och sätta lärk.
Hur mycket plantor behövs?Vilken typ passar bäst? Vad kostar de? De ska vara snytbaggebehandlade och planteras till våren.
Kan man spara ekarna (står med ca 20 meters avstånd) de första 15 åren, dvs till lärken kanske nått 10 meter? Eller kan lärken inte växa under ekarna?
Om du är certifierad så har jag för mig att det kan vara tveksamt om du får beskoga små gamla inägor/åkerlyckor.
Lärken vill ha ljus, så jag hade inte rekommenderat att sätta under ett äldre bestånd (om än glest sådant), dessutom växer ju träden i överbeståndet och riskerar att slå sönder underbeståndet vid avverkning.
Tror att 1000-1500 plantor vore lämpligt på 0,5 ha, beroende på bonitet. Plantera så stora barrot eller P+1 som går att få tag på.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain