Föryngring

Plantor till våren.

17 inlägg 5548 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantor till våren.

Rekyl  
#544720 Får ni tag på plantor till våren eller är allt slutsålt. Har hört att det börjar bli svårt att få tag på nu.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantor till våren.

retorikjocke  
#544837 Hört samma men vad gör de när fördelarna med höstplanteringen övervinner de mesta efter antingen torra somrar eller översvämmade somrar...

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Sörlänningen  
#544964 Jag fick tag (i Småland), men det rådde total brist på större plantor p.g.a. problem med odlingen i somras. Så jag fick nöja mig med lite mindre än vad jag hade tänkt på vissa avdelningar.

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Avslutat-02  
#545307 Här i Hälsingland,
har vi inte kunnat att plantera skog på sommaren i flera år.
det är för små plantor och för varmt på sommaren.

förstår inte varför vissa envisas med att plantera på sommaren, när jag var yngre planterade vi alltid på våren eller hösten.
har varit entreprenör i 15 år och aldrig behövt planera på sommaren, trots detta gjorde jag det en gång i fjol och aldrig mer. varenda planta torkade bort.

jippi 25.000 st skitkul att sätta om det hygget.

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

isteskog  
#545378 Satte själv 1500 tallplant omarkberett fram till midsommar. Plantorna ser bra ut!

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Avslutat-02  
#545397 Du hade antingen bättre plant eller bättre mark. Två år gammalt hygge gräs till knäna....... :-ss

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

isteskog  
#545438 Mager mark T 20, planten var från Älmfors (Svenska Skogsplantor) och av medelstorlek.

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Avslutat-02  
#545450 Kunden hade beställt stora plantor fick små skitar på ca 10 cm.

Var lovad leverans tidigt fick dem efter midsommar..... :-o

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

isteskog  
#545459 REKLAMATION!!! 😱

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Bm350boxer  
#545473
retorikjocke skrev:Hört samma men vad gör de när fördelarna med höstplanteringen övervinner de mesta efter antingen torra somrar eller översvämmade somrar...



Om vi bortser från sista sommaren. Är verkligen höstplantering bättre?

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

jannee  
#545474 Planterar du under Augusti/September hinner en del finrötter att växa ut, vilket gör att dessa plantor klarar försommartorka något bättre.
För övrigt är det nog skit samma när du planterar, viktigast är att jordklumpen är riktigt genomfuktad och att du INTE planterar för tidigt, absolut EFTER sista stora frostknäppen.
Finns inget som dödar nysatta plantor så effektivt som vårsol under kalla dagar och nätter med rejäl frost. Rotsystemet fryser medan grönmassan avger massor av fukt som inte finns att tillgå.

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Avslutat-02  
#545489 Japp det sa ja åt kunden också. Ja lämnar ingen garanti på såna jobb.

Bästa planteringstiden är medans markbereddarn lastas på trailern........ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantor till våren.

Sne4  
#546228 En beställning las strax innan nyår. Nu hoppas jag på bättre tur i år än förra året.
-Förra vårens plantering uteblev pga att svenska skogsplantor inte levererade, trots upprepade påminnelser så blev det ingenting. I höstas så blev det samma sak, fast då barrotsplantor som lovades men som uteblev.

Ny leverantör i år och nytt försök.

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

phh  
#682877 Hej . Vi har satt hybridlärk i flera omgångar och funderar nu på att plantera en gammal utmark på 0,5 ha som legat i träda länge pga stenigt och blött. Där växer nu ett tiotal ekar och ngra andra lövträd som asp och Björk. Det finns också några blöta sänkor med öppet vatten. Men i övrigt växer inte mycket under alla trädkronor. Passar hybridlärk? Vi avser i så fall avverka allt utom ekarna och sätta lärk.
Hur mycket plantor behövs?Vilken typ passar bäst? Vad kostar de? De ska vara snytbaggebehandlade och planteras till våren.
Kan man spara ekarna (står med ca 20 meters avstånd) de första 15 åren, dvs till lärken kanske nått 10 meter? Eller kan lärken inte växa under ekarna?

Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

alias  
#682885
phh skrev:Hej . Vi har satt hybridlärk i flera omgångar och funderar nu på att plantera en gammal utmark på 0,5 ha som legat i träda länge pga stenigt och blött. Där växer nu ett tiotal ekar och ngra andra lövträd som asp och Björk. Det finns också några blöta sänkor med öppet vatten. Men i övrigt växer inte mycket under alla trädkronor. Passar hybridlärk? Vi avser i så fall avverka allt utom ekarna och sätta lärk.
Hur mycket plantor behövs?Vilken typ passar bäst? Vad kostar de? De ska vara snytbaggebehandlade och planteras till våren.
Kan man spara ekarna (står med ca 20 meters avstånd) de första 15 åren, dvs till lärken kanske nått 10 meter? Eller kan lärken inte växa under ekarna?


Om du är certifierad så har jag för mig att det kan vara tveksamt om du får beskoga små gamla inägor/åkerlyckor.

Lärken vill ha ljus, så jag hade inte rekommenderat att sätta under ett äldre bestånd (om än glest sådant), dessutom växer ju träden i överbeståndet och riskerar att slå sönder underbeståndet vid avverkning.

Tror att 1000-1500 plantor vore lämpligt på 0,5 ha, beroende på bonitet. Plantera så stora barrot eller P+1 som går att få tag på.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).