ons 09 jan 2019, 17:31#543302
hanatorp, ja vet att jag är elak, och nu måste jag vara det igen, det är väl granskogarna som dör i europa och vi är världsmästare på att plantera dom, fortfarande, utan att notera det du just har upptäckt, medans man i tex tyskland minskat andelen gran med 15% på 10 år ... i det rum jag sitter nu, som en gång var en lada, så har det funnits en spannmålstork ovanför mig, stockarna i takbjälkarna kommer från granar som är runt 110 år och varit 35 cm i brösthöjd, de är handhuggna till 8x8 tum, (20x20cm) de har burit upp många ton i hundratals år .... först har de stått sedan slutet av 17talet på ett annat ställe, för att monteras ner och satts upp här för 105 år sen .. 7 meter spännvid utan stöttor har gjort att dom numera böjts ner dryga 1 cm på mitten, vet inte vad en limträbalk på 20x20 cm ska hålla, men inte fan hade den klarat vad den här genuina granstocken har gjort och inte kostar den 5000 plus moms heller, jag skulle kunna sälja en sån stock för 1500 och båda parter skulle känna att vi gjort en bra affär ... nej men nu ser jag 20x20 limträbalk håller knappt upp sig själv på en spännvid av 7 meter , det blir till att gå upp på 40 cm höjd på balken för att ens få gå på andra våningen, det blir ju 10 tusen spänn ... får nog höja priset lite på min stock som orkar med några elefanter där uppe ... nä 1500 får räcka, det är trots allt 5000 kr kubiken .. ja så här kan man sitta och fundera medan världens sämsta skogsindustri funderar på att korta omloppstiden till 40 år på sina granplamnteringar, för annars dör dom, säger man... vilka nötter, som har makten i skogssverige ... hur vore det om vi istället blandade upp våra skogar och lät dom växa långsammare, då mår dom bra och kan skapa den kvalitet som framtiden vill ha .. fiber kan vem som helst odla, så den marknaden är stendöd i framtidens samhälle .. krya på er nu ..