Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577269 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543167 när jag ändå dömer ut sakernas tillstånd i skogssverige får jag inte glömma kodioxidspåret som har tagit rena idiotproportioner .. nej kortare omloppstider slukar inte koldioxid, det är så fel det kan bli .. vi har nu hur många representanter som helst från skogsindustri, forskning och politik som dillar i nattmössan .. det måste få ett slut .. jag har haft väldigt bra folk som satt mig in i detta kretslopp och jag skulle tippa på att i forskarvärlden så är det 98% mot och 2% för (gissa vilka som är för) att kortare omloppstider är bästa sättet för träden att bedriva fotosyntes och alstra kolväten för sin tillväxt nej nej nej ... vidare så sägs det vara klimatneutralt att bränna ved nej nej nej .... tom naturskyddsföreningen är ute och snurrar med dessa korkade ideer om att vi ska byta ut kol och olja mot biobränsle ,.. men det finns inget nollsummespel här och absolut inget slukande av koldioxid, så länge som vi gör kalhyggen så släpper vi ut kol ... punkt ... det fiffiga med skog som alltid är skog är just den kontinuitet som lagrar kol på riktigt ... det som gäller i verkligheten, är att en skog som får vara skog lagrar kol, det är just det som är hemligheten ... att aldrig släppa loss kolet, i skogen bildas humus som sjunker allt djupare ner i marken visserligen släpps lite kol ut när vi skördar några träd men skogen som alltid får stå är garanten för ett nettoupptag .. den process som skapar utsläpp är just kalhygget och den enorma exponering mot sol och nederbörd som lakar ur och sätter fart på kolutsläppen .. hur jävla svårt ska det vara att förstå detta .. när vi sen kommer till träden i en sån skog , som givetvis får bli mycket äldre så är ju tillväxten, som jag sagt många gånger nu, dubbelt så stor .. stora träd växer mycket mer ... den olja och kol vi idag tar upp ur marken är just kol från skogar som fått vara skogar hela tiden, hade vi kalhuggit och odlat dessa skogar för några miljoner år sen så hade vi inte kunnat leva nu .. men vi tror att den här gången ska det funka ... såna tankar kan bara produceras i en ärthjärna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543169 Ulf 1! Urskogar lagrar ingen netto koldioxid utan är i bästa fall koldioxidneutralt.

Växande skogar däremot binder koldioxid netto.

Visst sker mindre utsläpp från hyggen, men det tar nästa generation skog (eller angränsande skog) snabbt hand om.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#543173
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Torbjörn Johnson, Skogsforum, oktober 25, 2017 gör kalkyler på Södras
redovisade resultat för tredje kvartalet, 2017. Han visar att bidraget till företagets nettoresultatet från
sågverksrörelsen är 7 SEK per sågad m3fub.


Ja, och det är fortfarande just nettoresultat efter det att alla anställda fått sina löner, alla kostnader är betalda, osv.


Kan ju även vara så att det gjorts stora investeringar det kvartalet eller hur Ulf?.
Man kan inte stirra sig blind på siffrorna utan att veta orsaken!

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Torbjörn Johnsen  
#543178 Vill bara förtydliga att min text som Sten B Nilsson citerade avsåg Södra (vilket framgår av texten) och inte Setra.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543197 Stora träd har normalt högre tillväxt och binder mer kol än små träd, men äldre skog har normalt lägre tillväxt än yngre skog. Skillnaden beror på att det finns så många fler små träd i den yngre skogen än det finns stora träd i den äldre skogen.

Den mörkgröna kurvan visar den momentana årliga tillväxten (löpande tillväxt) och den ljusgröna kurvan medeltillväxten, vilken beräknas som summan av all tillväxt (totalproduktionen) dividerad med antal år. När kurvorna skär varandra i högra kanten så sjunker därefter både den löpande tillväxten och medeltillväxten. Notera dessutom att detta är bruttotillväxt. I den äldre skogen ökar självgallringen och motsvara till sist tillväxten så att nettotillväxten blir noll.

1547029061_vol_growth_over_time_harry_erikssons_prodmodell_g28.jpg

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543218 det är något som är så fundamentalt fel i ditt resonemang lars .. och det startar redan vid planteringen av hygget ... 3000 plantor som ska "tävla" är det största felet, och där grundläggs alla felaktiga "sanningar" om hur ett skogsbruk ska bedrivas .. det är dags att vi granskar fundamenta i kalhyggesbruket, annars kan vi aldrig få nån ordning på vårt skogsbruk ... då hamnar vi i diket, ungefär som svenskt träs vd, mikael eliasson som sammanfattar dikeskörningen väldigt bra i en rubrik som stått på alla debattsidor i svensk media i julhelgen .. "trä i stället för tradition - för att med kraft nå klimatmålen" ,,,, ja vad säger man om den verklighetsbeskrivningen, bygger och har vi inte alltid byggt hus i trä, och vad har klimatmålen med detta att göra, man tar sig för pannan ... om någon orkar tänka varvet runt så inser man varför skitkvaliten på svenskt trä har gjort att vi numera bygger med stål och betong, det är billigare ... varför är det billigare, jo skitvirket måste limmas ihop ..och limträbalkar är jävligt dyra ... om någon tittat på de flervåningsbyggnader som har byggts de senaste tusen åren så är det ganska uppenbart vad kvalite har med saken att göra ... man får hoppas det ordnar sig, men tills dess så får vi importera från länder som har denna kvalitet ...... aj fan, jag glömde att vi står kvar på 1950 års prisnivå i betalning till skogsägarna .. ja då är det kört ... världens sämsta skogsbruk förnekar sig aldrig ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#543231 tankar kan bara produceras i en ärthjärna ...
Är det därför du skriver så mycket dumheter Ulf ?
Jag resonerar så här. Den som äger en skog och sköter den genom
Att röja, gallra och slutavverkning. Och sedan återplanterar sköter sin skog.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543249 Ja du Ulf. Om virke och dess vidareförädling vet du assent.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#543250
Palakangas skrev:Ja du Ulf. Om virke och dess vidareförädling vet du assent.


Haha! Och här säger vi assint :grin:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#543258 Ulf, när engelsmännen verkligen vill till att bygga ett gediget trähus köper de LIMTRÄVIRKE från Finland.
Varför köper de inte senvuxet timmer från Sverige eller Finland, där har du något att bita i.
För övrigt är snabbvuxet limträ betydligt mer formfast än senvuxet dito och troligen billigare - bit på den du.
Tror att du Uffe "ibland" låter dina fingrar gå fortare än hjärnan annars skulle du inte spy ut dig så månget flosker.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#543282 https://science.orf.at/stories/2949629/

Här kan du läsa om skitskogsbruket i mellaneuropa. Det är en studie från Humboldtuniversitetet i Berlin.

Efter skogsdöden kommer träddöden. sedan en tid kommer allt oftare anmälningar om döda träd i skogarna i Mellaneuropa. Man har kommit fram till att skogsområden med döda träd har fördubblats under de senaste 30 åren. Det är värme, torka, barkborrar, stormar och sjukdomar drabbar träden. De olika orsakerna drabbar både lövträd och barrträd.
Man har undersökt 720 000 satellitbilder från 24 000 platser i Österrike, Tyskland, polen, Tjeckien och Slovakien.

Man har kommit fram till att det årligen dör ca 3000 kvadrat kilometer.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#543294
halvproffs skrev:eriges tre trädslag
av halvproffs » Idag, 15:38

Palakangas skrev:
Ja du Ulf. Om virke och dess vidareförädling vet du assent.



Haha! Och här säger vi assint :grin:


Och där jag är uppväxt sa man åsäint ! :mrgreen:
Ett litet ord som säger mycket. :roll:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#543299 assent - assint - åsäint

Men vad betyder det - finns inte i Svenska Akademien Ordlista :surp:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543301 Här hemma betyder "assint" ingenting
Det betyder alltså "ingenting".

Typ: Vad en rasist tycker betyder assint för mig.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543302 hanatorp, ja vet att jag är elak, och nu måste jag vara det igen, det är väl granskogarna som dör i europa och vi är världsmästare på att plantera dom, fortfarande, utan att notera det du just har upptäckt, medans man i tex tyskland minskat andelen gran med 15% på 10 år ... i det rum jag sitter nu, som en gång var en lada, så har det funnits en spannmålstork ovanför mig, stockarna i takbjälkarna kommer från granar som är runt 110 år och varit 35 cm i brösthöjd, de är handhuggna till 8x8 tum, (20x20cm) de har burit upp många ton i hundratals år .... först har de stått sedan slutet av 17talet på ett annat ställe, för att monteras ner och satts upp här för 105 år sen .. 7 meter spännvid utan stöttor har gjort att dom numera böjts ner dryga 1 cm på mitten, vet inte vad en limträbalk på 20x20 cm ska hålla, men inte fan hade den klarat vad den här genuina granstocken har gjort och inte kostar den 5000 plus moms heller, jag skulle kunna sälja en sån stock för 1500 och båda parter skulle känna att vi gjort en bra affär ... nej men nu ser jag 20x20 limträbalk håller knappt upp sig själv på en spännvid av 7 meter , det blir till att gå upp på 40 cm höjd på balken för att ens få gå på andra våningen, det blir ju 10 tusen spänn ... får nog höja priset lite på min stock som orkar med några elefanter där uppe ... nä 1500 får räcka, det är trots allt 5000 kr kubiken .. ja så här kan man sitta och fundera medan världens sämsta skogsindustri funderar på att korta omloppstiden till 40 år på sina granplamnteringar, för annars dör dom, säger man... vilka nötter, som har makten i skogssverige ... hur vore det om vi istället blandade upp våra skogar och lät dom växa långsammare, då mår dom bra och kan skapa den kvalitet som framtiden vill ha .. fiber kan vem som helst odla, så den marknaden är stendöd i framtidens samhälle .. krya på er nu ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).