ons 02 jan 2019, 17:49#541705
Tiderna förändras och i.o.d. borde också tankegångarna på hur skogens ska skötas eller förvaltas.
Angående Älgfoderodlares syn på skogsskötsel vill jag inte diskutera, låt var och en vara salig i sin tro.
Blanda in stormskador är nog ändå lite övermaga, klimatet har förändrats och därmed förutsättningarna.
Har du ett väl slutet bestånd sedan må det vara blandskog eller granåkrar är nog riskerna för stormskador minimerade.
Syvende och sist är det väl denna egna pengabörsen som avgör hur du sköter din skog.
Har du tid, ork, kunskap, med andra ord möjlighet att göra allt arbete manuellt, nyttja små maskiner visst då kanske du kan maximera uttaget men ändå har skog kvar. Men vilka klarar denna ekvation.
Du som har under 50 ha, bor på fastigheten och inget annat hellre gör än går i skogen kan nog göra så, men alla vi andra, vi måste sköta skogen mer rationellt, framförallt om vill ha något för det.
Kan inte göra annat än jämföra med bönderna och på deras utveckling.
I min ungdom producerade en bra ko 5 till 6 000 kg mjölk/år, idag är det dubbla som gäller
I dag kan man ha lika många kor/ha som i min ungdom orsaken är att idag producera varje ha närmare dubbelt mot vad som gjordes på 50 talet.
Förädlat material, effektivare skötselmetoder.
Självklart måste vi skogsägare också tänka i nya banor och anamma nya ideer.
En del säger: Det var allt bättre förr.
Men var det verkligen så?
Bättre betvivlar jag, men annorlunda - JA.