Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27120 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

halvproffs  
#541647 Fram till 1993 var det röjningsplikt och då var det inte så mycket bättre än nu tycker jag. Vet bara en här som fick åläggande och där var det minst sagt tätt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541659
Mellberg skrev:Märkligt att samhället ställer kravet på återbeskogning (plantering). Men sedan är det inte så noga och röjningsberget har nu tillåtits växa i 25 års tid. Först nu börjar skogsstyrelsen reagera och det ska bli intressant att se hur våra politiska partier ställer sig i frågan, nu när skogen skall räcka till så mycket.

Hur många av de 1 miljoner hektaren som är oröjda, ägs av privatpersoner? Skall vi gissa på ca 80 %. Hur brukar samhället åtgärda ett problem? Någon form av sanktionssystem kommer nog att inrättas.

Röjningsskulden ökar med ca 100 miljoner kronor om året och är nu uppe i 2,5 - 3 miljarder. Med reservation för ev felräkningar.


Återbeskogning är ekologiskt viktigt, röjning är inte det. Kan det vara så enkelt?

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Bosse1  
#541661 Med dagens lupp o kånken skogsbruk tar nog intensivskogsbruket fart snart på övrig mark med gödsling och besprutning såsom Skogsvårdsstyrelsen (nuvarande SS) och Domänverket (nuvarande Sveaskog) gjorde förut.
Säger bara Hormoslyr, det är kommandoskogsbruk det. Blir det fel så blir det jättestora fel. :mrgreen:
Senast redigerad av Bosse1 ons 02 jan 2019, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Svensson1  
#541674 Hormoslyr tillverkades av BT-Kemi i Teckomatorp. Ja det såg man som liten i början av 70-talet,då flygplanen som var inhyrda av Domän,besprutade över granplanteringarna.Även vattenbrunnar i närheten fick förmodligen en liten dos också. Man tyckte att det blev en sån söt och god doft i luften.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541694
Mellberg skrev:Märkligt att samhället ställer kravet på återbeskogning (plantering). Men sedan är det inte så noga och röjningsberget har nu tillåtits växa i 25 års tid. Först nu börjar skogsstyrelsen reagera och det ska bli intressant att se hur våra politiska partier ställer sig i frågan, nu när skogen skall räcka till så mycket.

Hur många av de 1 miljoner hektaren som är oröjda, ägs av privatpersoner? Skall vi gissa på ca 80 %. Hur brukar samhället åtgärda ett problem? Någon form av sanktionssystem kommer nog att inrättas.

Röjningsskulden ökar med ca 100 miljoner kronor om året och är nu uppe i 2,5 - 3 miljarder. Med reservation för ev felräkningar.


Nu vet jag inte riktigt i vad jag står i skuld till eftersom jag inte röjer. Skulden kan ju inte bestå till träden jag omsorgsfullt planterat o låter leva ? Det kan ju inte vara till den s.k. miljöproblematiken, som borde vara betjänt av att fler träd växer längre o därmed ökad CO2 inlagring ? Det borde inte vara till den ökade biodiversitet som jag sett öka i o m att mer o tätare ungskogar gynnar både bete för klövvilt samt häckning för fåglar ? Det borde inte heller vara av pers. eko. skäl, då jag inte får stormskador på den växande skogen i samma omfattning som jag sett gallrande grannar få ? Det borde inte vara det faktum att tätare skogar har högre tillväxt / areal till nytta för den önskat ökade skogsproduktionen enl. SS ? Det borde inte vara för att den förlängda omloppstiden också gynnar miljövärden enl. LS o är till gagn för de sociala värdena vi som skogsbrukare som oftast krävs på ? Vari ligger min skuld o till vem ?

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Brozzlaren  
#541696 Till alla på detta forum och alla andra som håller på med skog. Läs Älgfoderodlares inlägg ett par gånger till. Jag är lyrisk, skogsskötselns bibel. 👍 👍 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541698
Brozzlaren skrev:Till alla på detta forum och alla andra som håller på med skog. Läs Älgfoderodlares inlägg ett par gånger till. Jag är lyrisk, skogsskötselns bibel. 👍 👍 👍 👍 👍


-Oj, jag kan ju inte annat än tacka för de orden "Brozzlaren" ! Så där lite hastigt nerskrivet som tankarna föll sig, så kan jag ju inte vara annat än ödmjuk inför omdömet !

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

jannee  
#541705 Tiderna förändras och i.o.d. borde också tankegångarna på hur skogens ska skötas eller förvaltas.
Angående Älgfoderodlares syn på skogsskötsel vill jag inte diskutera, låt var och en vara salig i sin tro.
Blanda in stormskador är nog ändå lite övermaga, klimatet har förändrats och därmed förutsättningarna.
Har du ett väl slutet bestånd sedan må det vara blandskog eller granåkrar är nog riskerna för stormskador minimerade.
Syvende och sist är det väl denna egna pengabörsen som avgör hur du sköter din skog.
Har du tid, ork, kunskap, med andra ord möjlighet att göra allt arbete manuellt, nyttja små maskiner visst då kanske du kan maximera uttaget men ändå har skog kvar. Men vilka klarar denna ekvation.
Du som har under 50 ha, bor på fastigheten och inget annat hellre gör än går i skogen kan nog göra så, men alla vi andra, vi måste sköta skogen mer rationellt, framförallt om vill ha något för det.
Kan inte göra annat än jämföra med bönderna och på deras utveckling.
I min ungdom producerade en bra ko 5 till 6 000 kg mjölk/år, idag är det dubbla som gäller
I dag kan man ha lika många kor/ha som i min ungdom orsaken är att idag producera varje ha närmare dubbelt mot vad som gjordes på 50 talet.
Förädlat material, effektivare skötselmetoder.
Självklart måste vi skogsägare också tänka i nya banor och anamma nya ideer.
En del säger: Det var allt bättre förr.
Men var det verkligen så?
Bättre betvivlar jag, men annorlunda - JA.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mellberg  
#541726 Du lägger stora pengar på plantering , med dyra förädlade plantor, sedan lämnar vissa dem vind för våg. Du får produktion av icke lönsamma trädslag som till och med fibermaffian ratar. Men har du tur blir beståndet klassat som nyckelbiotop och då gäller samråd med skogsstyrelsen om du skulle få lust att röja/gallra fram dina dyrbara plantor.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541731 Lite lustigt att det går att lägga hur mycket pengar som helst på huggarvagnar, fyrhjulingar och miniskotare. Där kan man tala om fantasipriser. Men se leja till röjning, det är alldeles för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Värmlänning  
#541756
Skogsola skrev:Lite lustigt att det går att lägga hur mycket pengar som helst på huggarvagnar, fyrhjulingar och miniskotare. Där kan man tala om fantasipriser. Men se leja till röjning, det är alldeles för dyrt.

Jag hade inte tänkt ge mig in i debatten, men jag tänkte precis på det som du just skrev. Vissa skyller på virkespriser och netton, men samma klientel hade lagt pengarna på något annat än röjning om de hade fått någon krona extra.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

svampbob  
#541758 Om man räknar en generation till 30 år och dom som skogsägare äger/förvaltar din skog under din generation och ser ekonomin rent egoistiskt så är alla åtgärder förutom slutavverkningar och andra gallringar olönsamma för dig som person.
Det är väl så dom som inte sköter sin skog resonerar.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541760
Värmlänning skrev:
Skogsola skrev:Lite lustigt att det går att lägga hur mycket pengar som helst på huggarvagnar, fyrhjulingar och miniskotare. Där kan man tala om fantasipriser. Men se leja till röjning, det är alldeles för dyrt.

Jag hade inte tänkt ge mig in i debatten, men jag tänkte precis på det som du just skrev. Vissa skyller på virkespriser och netton, men samma klientel hade lagt pengarna på något annat än röjning om de hade fått någon krona extra.

Det är därför jag spenderat pengar på bägge delarna, kan jag köpa miniskotare för ruskiga pengar så kan jag nog betala den som hjälper mig med åtgärder då jag känner att jag behöver hjälp.
För det är ju så att skogen för mig är ingen inkomstkälla, det är en plats där jag kan koppla av och utföra lite kroppsligt arbete som omväxling och ibland är optimismen lite väl stor och man hoppas både röja och gallra själv och eftersom jag köpte ny Alstor istället för ny röjsåg så fick man ju leja bort det (ironi för den som inte förstod).

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

utgård  
#541775 Röjning är en billig åtgärd, ca 1 till 2 kr per kvarlämnad huvudstam. Markberedning och plantering kan vara dyrare ibland. Ett välröjt bestånd är alltid attraktivare om man är tänkt och sälja en gallring, det kan bli lite pengar över då. Man slipper underväxtröjningen.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541797
Skogsola skrev:Lite lustigt att det går att lägga hur mycket pengar som helst på huggarvagnar, fyrhjulingar och miniskotare. Där kan man tala om fantasipriser. Men se leja till röjning, det är alldeles för dyrt.


Vilken tur att jag då varken har fyrhjuling, traktor, vagn, miniskotare, skördare, skotare, eller grävmaskin, men väl 4 röjsågar.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).