/Niklas
isteskog skrev:Håller med Samlarn!
Niking skrev:Man kan nog leva väldigt billigt om man vill. När jag gick på Plönninge för knappt 30 år sedan, hade jag en ekonomilärare som, enligt hennes egen utsago, då levde för 10 kr/dag. Det motsvarar väl 20-25 kr/dag i dagens penningvärde. Resten av lönen reste hon upp på olika exotiska resmål typ Mongoliet, Tibet, Peru, Bolivia, Sudan... Ca 1 månad per land.
Så floskeln "en lön man kan leva på" är nog väldigt flytande uttryckt i kronor och ören. Rätta mun efter matsäck är väl kanske mer passande i sammanhanget.
/Niklas
Samlarn skrev:även arbetare inom denna näring har rätt till en vettig lön!!!
Vardon skrev:Fast om nu den dåliga prisutvecklingen gör att man inte vill röja, borde det då inte vara heldött med avverkning då? Så verkar det ju inte vara..... jag röjer ju hellre med hopp om att få bättre betalt än avverkar idag och vet att jag får dåligt....
Folk ska kunna leva på sin lön. När lönekostnadern sedan blir för stora och om man inte kan öka intäkterna ja då är det väl inte lönsamt och då brukar man lägga ner. Kanske är det dit vi är på väg just nu med skogen ingen rolig tanke men skulle inte vara första gången....
Amatörhuggare 62 skrev:Dom tjänar mer i Belgien nu.
Så Sverige är inte intressant längre.
Och Stiftets röjare får inte använda pannlampa längre ( kvalité blev lidande i ungskogen)
Så nu klaga dom, att dom inte får ihop timmarna.
Samlarn skrev:Niking skrev:Man kan nog leva väldigt billigt om man vill. När jag gick på Plönninge för knappt 30 år sedan, hade jag en ekonomilärare som, enligt hennes egen utsago, då levde för 10 kr/dag. Det motsvarar väl 20-25 kr/dag i dagens penningvärde. Resten av lönen reste hon upp på olika exotiska resmål typ Mongoliet, Tibet, Peru, Bolivia, Sudan... Ca 1 månad per land.
Så floskeln "en lön man kan leva på" är nog väldigt flytande uttryckt i kronor och ören. Rätta mun efter matsäck är väl kanske mer passande i sammanhanget.
/Niklas
Du har med andra ord inga barn och dessutom ärvt din skog, fortfarande så vill du väl ha lön när du jobbar eller du kanske inte behöver jobba heller?
Bosse1 skrev:"Är vi fundamentalister?"
http://areca.se/skogspolitik/for-vem-ar ... t-problem/
Bosse1 skrev:"Är vi fundamentalister?"
http://areca.se/skogspolitik/for-vem-ar ... t-problem/