Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27103 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541490 Tja, betalningsförmåga ligger kanske inte så mycket högre än så. Som skogsägare lever man fattigt och dör rikt.
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541492 Då måste jag vara unik som avstår öststatare till förmån för inhemsk, marginellt dyrare, arbetskraft som jag enkelt diskuterar med hur jag vill ha det och som vet att vi möts ibland i affären så fuskjobb är uteslutet.
Jag ser ju med egna ögon resultatet på en del ställen på det "Stora" bolagets marker, eftersom jag bedriver jakt på dessa så rör vi oss över ganska stora arealer, och det är inte alltid en vacker syn.

Jag försöker inget mer att få fram en peng eftersom du tydligen inte kan få fram vad som är rimligt för en vitarbetande röjare.

Ni som däremot tycker att det är ok att en röjare förtjänar en lön de kan leva på får gärna trycka ner gilla knappen så får vi se om jag är ensam i mitt resonemang om att även arbetare inom denna näring har rätt till en vettig lön!!!

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

isteskog  
#541495 Håller med Samlarn!

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541497 Man kan nog leva väldigt billigt om man vill. När jag gick på Plönninge för knappt 30 år sedan, hade jag en ekonomilärare som, enligt hennes egen utsago, då levde för 10 kr/dag. Det motsvarar väl 20-25 kr/dag i dagens penningvärde. Resten av lönen reste hon upp på olika exotiska resmål typ Mongoliet, Tibet, Peru, Bolivia, Sudan... Ca 1 månad per land.

Så floskeln "en lön man kan leva på" är nog väldigt flytande uttryckt i kronor och ören. Rätta mun efter matsäck är väl kanske mer passande i sammanhanget.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541498
isteskog skrev:Håller med Samlarn!

Tack för det, jag tänker som så att i denna fas av livet där man jobbar heltid och har 3 små barn ( 3, 8 och 10) så finns inte alltid tiden till allt man vill utan då tar jag hellre med mig barnen ut i skogen och vi tillsammans "röjer och hugger" mer som ett sätt att introducera dem i skogen. Effektiviteten ligger nog på 5% av vad man borde prestera men att låta barnen vara med och själva försöka fälla träd med svansen eller bågsågen hoppas jag ger mer tillbaka för oss alla än de sketna 370 spänn det kostar att leja in någon som färdigställer efter oss.
Gäller att umgås innan det är för sent har jag tyvärr fått lära mig, den hårda vägen när en efter en faller ifrån alldeles för tidigt.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541500
Niking skrev:Man kan nog leva väldigt billigt om man vill. När jag gick på Plönninge för knappt 30 år sedan, hade jag en ekonomilärare som, enligt hennes egen utsago, då levde för 10 kr/dag. Det motsvarar väl 20-25 kr/dag i dagens penningvärde. Resten av lönen reste hon upp på olika exotiska resmål typ Mongoliet, Tibet, Peru, Bolivia, Sudan... Ca 1 månad per land.

Så floskeln "en lön man kan leva på" är nog väldigt flytande uttryckt i kronor och ören. Rätta mun efter matsäck är väl kanske mer passande i sammanhanget.
/Niklas


Du har med andra ord inga barn och dessutom ärvt din skog, fortfarande så vill du väl ha lön när du jobbar eller du kanske inte behöver jobba heller?

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Norrtälje  
#541512
Samlarn skrev:även arbetare inom denna näring har rätt till en vettig lön!!!


Jag kan väl provocera lite med att ta nej-partiet då i den vinklade frågeställningen :wink:
Varför, jo vi kan ju vända frågeställningen och fråga oss hur mycket röjningen får kosta för uppenbart fungerar det inte i praktiken att jobba med kroppen på det sättet anno 2019, skatten ska in även på en stackars röjentreprenörs fysiska bedrifter och då måste effektiviteten upp på fantasinivåer. Dubbelt mot en skogsägares kapacitet räcker tydligen inte till för att leva på. Mellan raderna skriver du själv att 370:- +moms som du betalade känns över gränsen och inte riktigt effektivt men att du får andra värden för pengarna.

Rättvist eller orättvist, samhället är sådant att ska röjningen betas av måste skatten ner och/eller effektiviteten upp.
Jag skulle kunna röja för 200:- kontant och leva på det men ska det vara avdragsgillt räcker inte 370:- då jag är för dålig på skatteplanering och får inget kvar.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Vardon  
#541520 Fast om nu den dåliga prisutvecklingen gör att man inte vill röja, borde det då inte vara heldött med avverkning då? Så verkar det ju inte vara..... jag röjer ju hellre med hopp om att få bättre betalt än avverkar idag och vet att jag får dåligt....

Folk ska kunna leva på sin lön. När lönekostnadern sedan blir för stora och om man inte kan öka intäkterna ja då är det väl inte lönsamt och då brukar man lägga ner. Kanske är det dit vi är på väg just nu med skogen ingen rolig tanke men skulle inte vara första gången....

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541531
Vardon skrev:Fast om nu den dåliga prisutvecklingen gör att man inte vill röja, borde det då inte vara heldött med avverkning då? Så verkar det ju inte vara..... jag röjer ju hellre med hopp om att få bättre betalt än avverkar idag och vet att jag får dåligt....

Folk ska kunna leva på sin lön. När lönekostnadern sedan blir för stora och om man inte kan öka intäkterna ja då är det väl inte lönsamt och då brukar man lägga ner. Kanske är det dit vi är på väg just nu med skogen ingen rolig tanke men skulle inte vara första gången....


Vi är ju redan där, jag la ner röjningen för några år sen för att jag inte ser nån ekonomi i det hela. Att en entreprenör lägger ner gör ju inte så mycket men om man tittar på återväxten bland röjentreprenörer så ser det inte så muntert ut. Några av mina konkurrenter har nåt pensionsåldern med råge, det var ett hopp på 25-30 år ner till mig och under mig fanns inget.
Det är en sak att röjarna är utländska (jag anställde dock bara lokala förmågor) men det måste finnas företag att jobba hos. Jag är övertygad om att det går att hitta folk att anställa men man måste betala bra, grundlönen enligt avtal är väl säkert fortfarande runt 120kr/t och med den lönen är det inte alls konstigt att man har svårt med rekrytering.
Men det gör ju inget för som företagare måste man sätta ekonomin först och om det inte bär sig så får man lägga ner och börja med nåt annat, inget mer med det. Det finns gott om andra branscher att driva företag i....

Ska dock säga att det finns många skogsägare som glatt betalat det "överpris" som jag begärt och varit såpass nöjda att de anlitat mig fler gånger så jag hade nog kunnat fortsätta med röjning åt privata men valde att lägga ner helt när jag ändå bestämde mig för att sluta röja åt bolagen.

Bland maskinentreprenörerna är det ju en del som går över till gula sidan, så nog tror jag att vi redan idag har fröet till ett jätteproblem i framtiden om inte något förändras.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

svampbob  
#541558
Amatörhuggare 62 skrev:Dom tjänar mer i Belgien nu.
Så Sverige är inte intressant längre.

Och Stiftets röjare får inte använda pannlampa längre ( kvalité blev lidande i ungskogen)
Så nu klaga dom, att dom inte får ihop timmarna.


Jag har också märkt av att öststatarna inte längre är lika intresserade av att jobba i Sverige och för den svenska pesetan. Jag tror att det kommer att bli stora problem med bemanning inom anläggningsbranchen med att få folk till byggena då öststatarna hellre bygger åker till länder med starkare valuta och svenska betongare finns inte längre.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Bosse1  
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541599
Samlarn skrev:
Niking skrev:Man kan nog leva väldigt billigt om man vill. När jag gick på Plönninge för knappt 30 år sedan, hade jag en ekonomilärare som, enligt hennes egen utsago, då levde för 10 kr/dag. Det motsvarar väl 20-25 kr/dag i dagens penningvärde. Resten av lönen reste hon upp på olika exotiska resmål typ Mongoliet, Tibet, Peru, Bolivia, Sudan... Ca 1 månad per land.

Så floskeln "en lön man kan leva på" är nog väldigt flytande uttryckt i kronor och ören. Rätta mun efter matsäck är väl kanske mer passande i sammanhanget.
/Niklas


Du har med andra ord inga barn och dessutom ärvt din skog, fortfarande så vill du väl ha lön när du jobbar eller du kanske inte behöver jobba heller?


Inga barn som hört av sig i alla fall. Och ja, jag vill ha en positiv nettoavkastning på min skog, istället för att tvingas betala en massa extrapengar till entreprenörer för jobb jag lika gärna kan göra själv.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541600
Bosse1 skrev:"Är vi fundamentalister?"

http://areca.se/skogspolitik/for-vem-ar ... t-problem/


En mycket tänkvärd artikel, som väl belyser behovet av frihet under ansvar, istället för påtvingat kommandoskogsbruk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541605
Bosse1 skrev:"Är vi fundamentalister?"

http://areca.se/skogspolitik/for-vem-ar ... t-problem/


Nu har ju jag aldrig sett det här med röjning som något problem o har ju alltid låtit skogen själv sköta vilka träd som skall vara de som bäst klarar av konkurrensutsättningen i deras uppväxt. Man har ju som sagt alltid fått höra att röjning är en " skogsekonomiskt fördelaktig åtgärd", jag ser det som en investeringsförlust av insatt kapital o arbete. För jag tror inte att jag är den som kan bedöma vilket träd som har bäst tillväxtmöjligheter när de är 1-1,5 m höga, ståendes bland tiotalet jämlikar av samma art. Men genom att bättra sikten o låta dom själva bestämma det o återkomma ett tiotal år senare för att se vem som då visar de bästa tillväxtegenskaperna, gör det så mycket lättare att välja bort de få som inte klarat av att hänga med. För jag kan ju göra så mycket mer av en ung skog än att bara röja ner det som jag inte tror är lönsamt på sikt. Värdet av det som finns här o nu, ger inte per automatik framtida förluster för att jag inte röjt. De obetade Tallarna som rände iväg tack vara att de skyddades av Rönnsnåret jämte dom just för att jag INTE röjde bort Rönnen. Eller de mer snabbväxande Björkarna som blir ypperlig ved sedan de skyddande skärmat över den stora Gransamling som kommit upp under dom. Värdet som betyder mest för mig är ju ATT det växer ! Och de som kan göra det bäst vet JAG ju inte vilka de är förrän de passerat den för röjning lämpligaste tiden. Just min skog blir ju inte som mest värd av att jag gör saker som andra TROR är bra för den. Men samtidigt upplever jag ju mig hellre inte som mindre seriös för att jag inte röjer. Skälen till VAD man gör, HUR man gör det o målet med ATT man gör det. Är ju så vitt skilda. Men jag tror nog att de flesta privata markägare ser på sitt brukande som det bästa man själv kan göra utifrån de förutsättningar man har.
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mellberg  
#541645 Märkligt att samhället ställer kravet på återbeskogning (plantering). Men sedan är det inte så noga och röjningsberget har nu tillåtits växa i 25 års tid. Först nu börjar skogsstyrelsen reagera och det ska bli intressant att se hur våra politiska partier ställer sig i frågan, nu när skogen skall räcka till så mycket.

Hur många av de 1 miljoner hektaren som är oröjda, ägs av privatpersoner? Skall vi gissa på ca 80 %. Hur brukar samhället åtgärda ett problem? Någon form av sanktionssystem kommer nog att inrättas.

Röjningsskulden ökar med ca 100 miljoner kronor om året och är nu uppe i 2,5 - 3 miljarder. Med reservation för ev felräkningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).