Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27442 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

isteskog  
#541325 Duktiga röjare är värd en bra ersättning. Fantasilöner för röjare..... vad innebär det? :???:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541326
Niking skrev:Själv sköter jag röjningen själv på fastigheten å då slipper jag betala externa röjare fantasilöner. :grin:
/Niklas


Om det de tjänar är fantasilöner så får det stå för dig då jag inte vet vad du har för referenser, jag skulle nog inte påstå det. Dessutom det faktum att de röjer mer än dubbelt så fort och tjänar inte direkt mycket i mina ögon då de inte får 370 i näven gör att jag istället för att ha delar oröjda så lejer jag. Men jag röjer det jag hinner då det är kul fast bäst är allt att peta med gallringar med min nya Alstor.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541327
isteskog skrev:Duktiga röjare är värd en bra ersättning. Fantasilöner för röjare..... vad innebär det? :???:

Det refererades till 60-talet tidigare så det är kanske den nivån som önskas. Kan kolla med far om lönerna i skogen då han jobbat där sen 14 års ålder och han är snart 82.
Jag håller med att bra folk ska ha bra betalt, det värsta jag vet är snåla människor.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

svampbob  
#541328
Niking skrev:Själv sköter jag röjningen själv på fastigheten å då slipper jag betala externa röjares fantasilöner. :grin:
/Niklas


Vilken fantasi timpenning tar du själv när du är ute och mäter? Jag gissar att du inte kliver ur sängen för mindre än 750 kr/tim.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541331
svampbob skrev:
Niking skrev:Själv sköter jag röjningen själv på fastigheten å då slipper jag betala externa röjares fantasilöner. :grin:
/Niklas


Vilken fantasi timpenning tar du själv när du är ute och mäter? Jag gissar att du inte kliver ur sängen för mindre än 750 kr/tim.


Tja, den timpenningen har jag aldrig fått, vare sig som mätare eller röjare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541336
Samlarn skrev:
isteskog skrev:Duktiga röjare är värd en bra ersättning. Fantasilöner för röjare..... vad innebär det? :???:

Det refererades till 60-talet tidigare så det är kanske den nivån som önskas. Kan kolla med far om lönerna i skogen då han jobbat där sen 14 års ålder och han är snart 82.
Jag håller med att bra folk ska ha bra betalt, det värsta jag vet är snåla människor.


Så du menar att alla självverksamma är snåla? Lätt att leka med andras pengar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

JensSkoog  
#541337
Samlarn skrev:Det refererades till 60-talet tidigare så det är kanske den nivån som önskas. Kan kolla med far om lönerna i skogen då han jobbat där sen 14 års ålder och han är snart 82.
Jag håller med att bra folk ska ha bra betalt, det värsta jag vet är snåla människor.

På mitten av 60-talet var en bra lön för skogsarbete och annat manuelt jobb fem kronor i timmen. Det vet jag eftersom jag jobbade på vägarbete då, och mina 5 kronor i timmen, var bättre än grannen som fick 4,60 på skeppsbyggeriet.
Om man reknar det om till 2018 så säger inflationskalkulatoren (https://www.smartepenger.no/kalkulatore ... sutvikling) att det motsvarar 53 kronor idag, 4,6% ökning pr. år, och man reknar ut från lönesutveckling i samhället så motsvarar det 132 kronor idag, 6,4 % ökning pr. år.
När jag började jobba som lärare i 71 var lönen ungefär 15 kr. i timmen om man delade årslön på årstimmar, något som motsvarar 110kr eller 216 kr.

Men vad man kan läsa ur sådana tal, anar jag inte. Det jag vet är att det var hårda tider och man tog vad man fick om inte hade utbildning eller ett efterspurd handtverk. Det var ochså därför morsan ville att jag skulle få mig en utbildning till ett jobb som inte la av folk vinter eller sommar :wink:
Senast redigerad av JensSkoog tis 01 jan 2019, 01:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Bosse1  
#541340 "jag har jobbat i skogen sen jag var 13år" Ehh jag var mest i vägen :d :wink:

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541342
Niking skrev:
Samlarn skrev:
isteskog skrev:Duktiga röjare är värd en bra ersättning. Fantasilöner för röjare..... vad innebär det? :???:

Det refererades till 60-talet tidigare så det är kanske den nivån som önskas. Kan kolla med far om lönerna i skogen då han jobbat där sen 14 års ålder och han är snart 82.
Jag håller med att bra folk ska ha bra betalt, det värsta jag vet är snåla människor.


Så du menar att alla självverksamma är snåla? Lätt att leka med andras pengar.
/Niklas


Så vitt jag vet är pengarna som kommer in på lönekontot mina :-b .
Det är bara de som tar åt sig som kanske lider av den åkomman.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

svampbob  
#541346
Niking skrev:
svampbob skrev:
Niking skrev:Själv sköter jag röjningen själv på fastigheten å då slipper jag betala externa röjares fantasilöner. :grin:
/Niklas


Vilken fantasi timpenning tar du själv när du är ute och mäter? Jag gissar att du inte kliver ur sängen för mindre än 750 kr/tim.


Tja, den timpenningen har jag aldrig fått, vare sig som mätare eller röjare.
/Niklas


Jag brukar betala 850 kr/tim eller mer för en mätare inkl mätutrustning.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

hfab  
#541366 Niking kan du svara på frågan som är ställd?
Vad anser du vara fantasilöner?
Själv vill jag lägga till frågan: vad anser du vara en skälig lön?

PS: du låter som en kommunist

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Mellberg  
#541378 Återinför röjningsplikten i skogsvårdslagen och skippa nyckelbiotopsbegreppet, då får vi råd att leja för röjningen. Bidrag i skogen har väl aldrig varit lyckosamma och leder ofelbart till fusk.

Annars blir det att utveckla det röjningsfria skogsbruket och gå på gallring eller kalhuggning direkt.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541383 Plikt behövs inte. Marknaden sköter det där. Oröjda fastigheter kommer att rasa i värde och säljas billigt till någon som kan ta hand om dem. Plikter och bidrag är samma otyg.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Palakangas  
#541391
hfab skrev:Niking kan du svara på frågan som är ställd?
Vad anser du vara fantasilöner?
Själv vill jag lägga till frågan: vad anser du vara en skälig lön?

PS: du låter som en kommunist

Niking kommunist? Han som tyckte att vi med kollektivavtal var lata trygghetsnarkomaner =)) 🤗 :smile: :o ' ^#(^ :geek:

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Norrtälje  
#541392 Tittar man på den större marknaden finns ju redan maskiner :roll:

Röjning och körstråk i ett
Röjning och föryngring i ett

E-Beavern såg förresten trevlig ut som bärare, du får gärna göra en egen tråd om du vill ha återkoppling på maskinen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).