mån 31 dec 2018, 22:59#541337
Samlarn skrev:Det refererades till 60-talet tidigare så det är kanske den nivån som önskas. Kan kolla med far om lönerna i skogen då han jobbat där sen 14 års ålder och han är snart 82.
Jag håller med att bra folk ska ha bra betalt, det värsta jag vet är snåla människor.
På mitten av 60-talet var en bra lön för skogsarbete och annat manuelt jobb fem kronor i timmen. Det vet jag eftersom jag jobbade på vägarbete då, och mina 5 kronor i timmen, var bättre än grannen som fick 4,60 på skeppsbyggeriet.
Om man reknar det om till 2018 så säger inflationskalkulatoren (
https://www.smartepenger.no/kalkulatore ... sutvikling) att det motsvarar 53 kronor idag, 4,6% ökning pr. år, och man reknar ut från lönesutveckling i samhället så motsvarar det 132 kronor idag, 6,4 % ökning pr. år.
När jag började jobba som lärare i 71 var lönen ungefär 15 kr. i timmen om man delade årslön på årstimmar, något som motsvarar 110kr eller 216 kr.
Men vad man kan läsa ur sådana tal, anar jag inte. Det jag vet är att det var hårda tider och man tog vad man fick om inte hade utbildning eller ett efterspurd handtverk. Det var ochså därför morsan ville att jag skulle få mig en utbildning till ett jobb som inte la av folk vinter eller sommar
Senast redigerad av JensSkoog tis 01 jan 2019, 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Jack of all trades, master of none!