Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71690 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#526401 Ju men missuppfatta mig nu inte.
Det er klart drivningen tål att brukas, men gissar att det finns en orsak til att "alla" tillverkare säger att den ska endast användas då det er absolut nödvendigt, i sina manualer.
Det står ju tydlig att det er en hjälpddrift, och inget som ska användas kontinuerligt i manualen.
Tror dock detta handler mer om fel användning så oljan går varm och likn. Typ att man kör med fel växel på traktoren vs drivningshastigheten.
För har man inte et bra utbud med växlar på traktoren, så kan det vara svårt att hitta en växel som driver helt i takt med vagnen(om man inte har justerbar fart på vagnen), vilket er viktig enligt tillverkaraen.
Dom småmaskiner du räknar upp Seb har vel ofta ochså mekanisk robsondrive, så dom alltid driver i takt med traktordelen, så med dom er det nog inget problem.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526412 I Mohedas manual står inget om att använda drivning sparsamt, där finns mer varningar om förskjuten tyngdpunkt vid användning av vagnsstyrningen och att pumpen är tung att lyfta på vid kraftuttagsmontage.(från 2015 till min 121 4wd)

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#526418 Ok.
Så här skrivar kesla i manualen.
Men nu er det ju en definisjonsfråga "hur lenge periodisk" er, och va som anses vara nödvendigt med drift.
Så egentlig er vi vel inte så osams här, vi bara ser lite olika på när/hur lenge man behöver den ekstra kraften.
Nu er det ju tur att Valmet /valtra 6000 serien har mange växler, för om min inte hadde haft snabbväxlar så hadde jag inte fått det helt rett med vagndriften ( växel H2 och II snabbväxel synkar helt med med driften vid 540E PTO).
Om jag skulle haft denna vagn på min 665 (med endast 8+4 växlar), kunne det nog våre svårare att hitta rett synk med vagnen.




Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#526448 Är det risk för varmgång är ju något i systemet underdimensionerat. Om växlarna matchar 100% så anstränger motorerna sig inte, bara flödet som ska passera. Kommer inte ihåg vad Weimer skriver, vet att de nämner något likvärdigt. Dock tror jag (gäller alla märken) att man ofta väljer att skriva så för att kunna friskriva sig om något skulle hända pga felaktigt användande. Samt vill påminna om den inte ska användas vid fel hastighet. När jag började prata med urban om "flödesdelar-problemet" och berättade hur körningen såg ut såg han inget konstigt i det, det är till för att användas.

Lyckades tack och lov dimensionera hydraulsystemet perfekt för att stämma med lägsta växeln framåt på traktorn. Kan peta i och ur växel utan koppling utan motstånd om driften driver ekipaget på plant underlag. 👍 Lägsta växeln går ca 3kmh vid PTO-varv, så ganska högt växlad.
Backen stämmer dock inte lika bra, går något för snabbt, men det har diskuterats tidigare. Förstår inte riktigt varför man vill lägga backen lite högre än framåt, vet att det inte bara är Mercedes. Är ju ingen fram/back låda, men i lågregistret fungerar som det, hade bara varit ännu bättre om växlarna stämt 100%. Men det blev lite off topic igen.

Tror också att vi i grunden är överens. Men inte alltid lätt för alla att veta vad som är mycket eller lite. Beror ju till stor del på typ av körning man är van vid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#539974 Lite film från gångna veckan. Lutar skapligt i början på filmen även om det är lite vanskligt att få det att synas bra på film.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källefall8  
#539986 Bra film! Hur funkar farmagripen? Den ser ju symmetrisk ut som en grip ska vara. Vilken storlek det, 0,20?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#539997 Jag är mycket nöjd med Farma gripen. 0,20, helst hade jag velat gå på 0,24, men med en så svag kran som 3060 vill man inte gå upp i vikt för mycket, ska ju orka lyfta timmer också. Betydligt starkare och tar virket bättre än original Mowi. Finns en diskussion om Farmas gripar här: Farma eller weimer eller kesla grip?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#583421 Lite uppdatering, eller snarare en fråga:
Jag har nu (förhoppningsvis) alla delar som ska till för att få ordning på drivningen så att det blir "diffspärr" på den igen. Saknas eventuellt någon koppling men det är ju inga problem.

Är dock tveksam till Weimers val av övergångar mellan dimensioner. De har skickat adaptrar som inte tätar med kona utan som egentligen ska täta mot en tredobricka. Men dessa ska skruvas på bland annat en T-koppling som saknar yta för tätning. Blir alltså som att gänga ihop ett vanligt vattenledningsrör och en muff. När jag frågade Weimer hur de tänkt fick jag till svar att gängtejp duger gott bara jag är noga. Och det kan säkert fungera, men det finns vissa risker!

Gängtejp är ju generellt ett stört no, no inom hydraulik. 👎 Sköter man de snyggt och säkerställer att ingen tejp kan komma in i systemet så bör det fungera. Personligen är jag nog mest orolig för läckage. Jag vill ju inte skruva ihop delarna, skicka in dem i ramen och sedan upptäcka att det läcker så jag behöver ta ut det igen, så kul är det inte. Funderar även på om det finns en riks att gängtejp skruvar upp sig med tiden och vibrationer.

Hur hade ni gjort?
1. Gängtejp trots allt
2. Flytande gängtätning
3. Köpa "rätt" kopplingar själv
4. Hårdlödda kopplingarna (fungerar det?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583422 Tryck el returledning?
Är de inte rätt kona så hade inte jag satt ihop utan letat upp rätt adapter/övergång. 👍
Jag hatar gör om gör rätt, även om de är de jag håller på med nu....

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#583426
gnisten83 skrev:Tryck el returledning?
Är de inte rätt kona så hade inte jag satt ihop utan letat upp rätt adapter/övergång. 👍
Jag hatar gör om gör rätt, även om de är de jag håller på med nu....

Hade det varit retur hade jag inte tvekat. Men nu är det tryck, 200bar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#583428 Gissar nästan att de inte hade rätt hemma på hyllan...
Rätt kopplingar, såhär bör det se ut tycker jag.
Ena kopplingen fel

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583429 Fick titta lite innan jag såg skillnaden, nej jag tycker du tänker helt rätt

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#583450 Då åker jag till hydraulverkstan och köper rätt kopplingar. Kostar nog inte så mycket då det inte är några direkt grova dimensioner. Lägger hellre några kronor extra själv nu och får det rätt än att chansa och upptäcka att det läcker..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#585461 Nu så, ÄNTLIGEN! 😀

Idag plockade vi bort original-blocket och satte dit en ny större flödesdelare. En fristående pilotbackventil monterades framme vid NG06-ventilen.

Körde ut på gårdsplanen och provade. Och jo då. Nu fungerar det som det är tänkt. Den driver lika bra på tomgång som på högvarv. Inga låsningar alls. Så nu äntligen driver vagnen på alla fyra hjulen igen oavsett underlag. En underdimensionerad flödesdelare var alltså källan till problemet. Har tagit omotiverat lång tid men skönt att det äntligen är löst. 👎 👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#585463

Ser ut lite som ett ormbo, men det är ganska logiskt när man förstår hur det hänger ihop.
Färgerna har sin logik de också, även om det ser tokigt ut på bilden. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).