Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69045 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

dreamtool  
#504352
Skogsola skrev:Så ska du akta dig för att lasta framför dig med 578. Som någon har skrivit så kan brytkraften från kranen göra att växellådan spricker.


Kan så vara men originalkranen som sitter på är rätt klen i lyftkapaciteten (tar väl max 1600kg vid optimal lyft) och med en som sagt extra rejält förstärkt ram från mark och upp så ska det nog gå ok? Den har ju knallat på i 30 år på det sättet nu utan problem. Det enda problemet med belastning jag upptäckt är originalfälgarna som är standard spricker i bultmönstret.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#506776 så jobba framför maskinen är ett problem för väellådan. Även på 678?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

dreamtool  
#506781
stenberg77 skrev:så jobba framför maskinen är ett problem för väellådan. Även på 678?


Tror inte det är fallet. Rätta mig om jag har fel men på 678an har du väl ett eget bärande chassi som är separat medan på 578 är hela konstruktionen byggt på transmissionen. Därav är det väl också enklare att underhålla en 678 med.
Så har jag i alla fall fått det förklarat för mig.

Däremot har du väl samma långa hävarm när kranen är på taket så det kanske spricker någon annanstans?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#538729 Kranen har kommit!

Det har tigit tid, det var lååång leveranstid. Och vi verkar fortfarande vara i högkonjuntur för även nu när jag jagar ny grip så är leveranstiderna långa.

Det blev cranab lätt grip, cr200 med tanke på att kranen är lång. Och indexator gv6 med axel så jag kan snabbt byta mellan grip och naarva s23.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Førland  
#538775 blir spennende å følge monteringen :-bd Fin kran det der :-bd

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#538778 Det är en kesla 500MT, en variant med låg pelare. Ser väldigt välgjord ut. Noterar att det sitter typ tema 1/2 på alla ledningar. Praktiskt, men ger väl lite förluster. Kanske inte tanken att dessa ska sitta kvar. Ska koppla till befintligt HV07 ventilpaket som använts till ösa 363T kranen. Borde väl gå att få fram hur det ventilpaketet var bestyckat, vilka justeringar som behöver göras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538786 Kräver dom likvärdiga flöden? Är de samma vikt på dom?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#538848 keslan är något lättare. Den ska väga 1150 med lång perlare. Den här är ju kort pelare så den borde väga ännu mindre. Det är väl tycker jag har sett 40-80 liter på keslan. Jag kommer ligga i nederkant på det antar jag. HV07 brukar man väl använda på flöden 50-60 liter max gissar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538860 Ska bli spännande att se hur detta projekt blir, de är ovanligt att nån kostar på sina gamla maskiner nya kranar

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Fredi  
#538909
stenberg77 skrev:. Noterar att det sitter typ tema 1/2 på alla ledningar. Praktiskt, men ger väl lite förluster. Kanske inte tanken att dessa ska sitta kvar.


Troligtvis provkört kran i fabriken och därför snabbkopplingar, Lätt att koppla loss efter provkörning och klottar inte ner kranen när dom kopplar loss är väl orsaken till dessa. Lönar sig nog inte att lämna dessa där då du installerar, börjar förr eller senare läcka och så får du köpa en hel kasse med Tema honor :d

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#539579 Någon som har sidorna 6,7,8 i instruktionsboken till 678? Saknar just dessa sidor. Tror det är beskrivning av knappar i hytten och lite sånt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539588 Kollat bland downloads på maskinisten.net?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#539668 Nej, de har inte 678:ans, men tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Palakangas  
#539669
stenberg77 skrev:Någon som har sidorna 6,7,8 i instruktionsboken till 678? Saknar just dessa sidor. Tror det är beskrivning av knappar i hytten och lite sånt.

Skicka ett pm med adress så sänder jag de saknade sidorna.
Hälsningar
Magne

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#539670
stenberg77 skrev:Nej, de har inte 678:ans, men tack för tipset!

Jag har en instruktionsbok men jag tror det kan finnas olika. Min är uppdelad i grupper och sen numrerad med sidor. Instrument och reglage tex är grupp 2 och 7 sidor. Men vill du ha något så kan jag ordna det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).