Virkesmätning och Matrisfub

100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

83 inlägg 25802 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
ocke skrev:
Niking skrev:Om det finns tillräckligt kompetenta kvinnor i organisationen, så lär de nog ta plats i styrelsen ändå.
/Niklas

Det är här vi skiljer oss. Jag tror(baserat på vad jag tidigare skrivit) att det finns men att de pga av någon anledning inte tagit plats i Biometrias styrelsen. ==> Därför är min bedömning att man misslyckats med rekrytering.

Med tanke på vilka som sitter i styrelsen idag, så är det nog ganska få kvinnor i branschen som har likvärdig kompetens...
/Niklas
Om vi utgår från det resonemanget att de mest kompetenta valts utifrån tillgängligt urvalet så har ju branschen ett mycket större problem än att det är 100% män i styrelsen. Man har inte lyckats ändra jämställdheten på 50år. Det vill säga att man gott miste om halva den tillgängliga resurser av det mest kompetenta personerna som kunnat leda branschen mycket längre än vart den är idag. Vi gör följande antagande att för 15år sedan kom 20män ut på arbetsmarknaden efter liknande studier. Skillnaden var att 10 av männen alltid bar gröna jackor medan de andra bar blå jackor. 5(Grupp A) av de som hade blå jackor hade bra betyg och lyckades mycket bra i arbetslivet de övriga 5(Grupp B) gick det lite sämre för d.v.s de hade inte samma förmåga att ta till sig kompetens och utvecklas. Samma förhållande gällde för de med gröna jackor(Alla vet ju att färgen på jacka inte har någon betydelse för kompetensen). Efter en rekrytering har i dag 10 av 10 gröna jackor i styrelsen. Varför blev det så? Man vill ju ha de bästa. Rekryterarna har ju även intygat att alla 10 i styrelsen har mycket bra meriter för uppdraget och att av de man valde mellan var dessa de bäst lämpade.

tallen100  
ocke skrev: Vi gör följande antagande att för 15år sedan kom 20män ut på arbetsmarknaden efter liknande studier. Skillnaden var att 10 av männen alltid bar gröna jackor medan de andra bar blå jackor. 5(Grupp A) av de som hade blå jackor hade bra betyg och lyckades mycket bra i arbetslivet de övriga 5(Grupp B) gick det lite sämre för d.v.s de hade inte samma förmåga att ta till sig kompetens och utvecklas. Samma förhållande gällde för de med gröna jackor(Alla vet ju att färgen på jacka inte har någon betydelse för kompetensen). Efter en rekrytering har i dag 10 av 10 gröna jackor i styrelsen. Varför blev det så? Man vill ju ha de bästa. Rekryterarna har ju även intygat att alla 10 i styrelsen har mycket bra meriter för uppdraget och att av de man valde mellan var dessa de bäst lämpade.

För att dom anses vara bäst lämpade av dom övriga, det är bara att acceptera att folk kan ha olika styrkor och anses kompetenta på olika sätt :roll:

tallen100 skrev:
ocke skrev: Vi gör följande antagande att för 15år sedan kom 20män ut på arbetsmarknaden efter liknande studier. Skillnaden var att 10 av männen alltid bar gröna jackor medan de andra bar blå jackor. 5(Grupp A) av de som hade blå jackor hade bra betyg och lyckades mycket bra i arbetslivet de övriga 5(Grupp B) gick det lite sämre för d.v.s de hade inte samma förmåga att ta till sig kompetens och utvecklas. Samma förhållande gällde för de med gröna jackor(Alla vet ju att färgen på jacka inte har någon betydelse för kompetensen). Efter en rekrytering har i dag 10 av 10 gröna jackor i styrelsen. Varför blev det så? Man vill ju ha de bästa. Rekryterarna har ju även intygat att alla 10 i styrelsen har mycket bra meriter för uppdraget och att av de man valde mellan var dessa de bäst lämpade.

För att dom anses vara bäst lämpade av dom övriga, det är bara att acceptera att folk kan ha olika styrkor och anses kompetenta på olika sätt :roll:
:-)

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536396 Den tankevurpa du gör, Ocke, är att du utgår från att kompetensen sitter i könet (jackans färg), med hänvisning till någon ospecificerad genusforskning.
/Niklas

Användarvisningsbild

#536397 Fredrik! Den neutrala styrelsemedlemmen borde kanske vara en entreprenör (SMF?) då skördarmätningen lär bli vanligare i framtiden?
/Niklas

Niking skrev:Den tankevurpa du gör, Ocke, är att du utgår från att kompetensen sitter i könet (jackans färg), med hänvisning till någon ospecificerad genusforskning.
/Niklas
Omöjligt, det var ju bara män det handla om i antagandet och rekryterarnas kön var ju okänt. Ps Även om det är en intressant och rolig diskussion så känns det lite som att vi bara går runt varandra i cirklar utan att komma framåt. Funderar på om vi ska köra på remi;-) och se om det finns några funderingar kring 100% industri istället?

Användarvisningsbild

Vardon  
#536402 I vilket fall känner jag oro för att styrelsen kan vara tillsatt på grund av kön och i detta fall män, dvs inte alls satta på grund av kompetens. Det skulle lätt kunna leda till en klubb för inbördes beundran där det är viktigare att slå vakt om sin position än att mätningen sker rättvist. Det oroar mig som skogsägare. Att de dessutom alla är industrirepresentanter minskar inte den oron.

Återigen jag säger inte att det är så, men man skulle kunna tro det.

Och interimsstyrelse eller ej så kommer de ändå att lägga grunden för mycket för framtiden. Snickarn får anpassa sig efter grundläggaren...

Användarvisningsbild

ocke skrev:
Niking skrev:Den tankevurpa du gör, Ocke, är att du utgår från att kompetensen sitter i könet (jackans färg), med hänvisning till någon ospecificerad genusforskning.
/Niklas
Omöjligt, det var ju bara män det handla om i antagandet och rekryterarnas kön var ju okänt. Ps Även om det är en intressant och rolig diskussion så känns det lite som att vi bara går runt varandra i cirklar utan att komma framåt. Funderar på om vi ska köra på remi;-) och se om det finns några funderingar kring 100% industri istället?

Tankevurpan gäller nog inte bara ditt jack-exempel...
/Niklas

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#536410 Ingen som har några invändningar eller synpunkter på våra alternativa styrelseidéer? Att lägga fokus på kön är i mitt tycke lite att sätta fokus på symptomen istället för att titta på den bakomliggande sjukdomen som orsakar den. D v s industridominansen i det här fallet. Inmätningsföreningarna har successivt förskjutits åt köparhållet allt eftersom skogsägarföreningarna blir mer industribolag och den största skogsägaren, Sveaskog, också börjat som virkesköpare i stor skala. Det här gäller inte bara för inmätningsföreningarna och Biometria utan i viss mån även när det gäller forskningsstyrelser och certifiering.

Niking skrev:
ocke skrev:
/Niklas

Tankevurpan gäller nog inte bara ditt jack-exempel...
/Niklas
Utveckla gärna. Jag har försökt basera men bedömning utifrån objektiv fakta och ett antagande att jämställdheten i branschen inte är kvar på 70-talet. Upplever att din bedömning mer utgår från subjektiv fakta t.ex. att man har kompetens för att man är vd för ett stort bolag. Vi skulle kunna tillägga att en av medlemmarna i styrelsen nyligen fick betyget "Vi har gått till botten med det. Vi ser inte att det är ett bra beteende, vi ser inte att det är ett bra ledarskap. Vi har tillsatt en coach för att stödja vd i förändring av sitt ledarskap" Låter inte så meriterande i mina öron men det är ändå inte detta som jag baserar min bedömning på.

Användarvisningsbild

#536437 Tja, jag har förvisso svårt att se sambandet mellan virkesmätning och en styrelseledarmots påstådda tafsade i ett helt annat sammanhang.

(Dessutom förnekar väl denna VD något tafffsande, om jag förstod det hela. Ord mot ord, alltså. Och han får väl dessutom jobba kvar tills vidare som VD i "sitt" bolag, låt vara med en "coach", vilket han kanske inte hade fått om han ansågs vara skyldig till anklagelserna?).

Denna ledamot är alltså invald i styrelsen och då är det hans lämplighet som interimsstyrelseledarmot i Biometria som ska bedömas. Dessutom är det väl då ypperligt att det inte finns några yngre kvinnor i styrelsen att tafsa på för denna styrelseledarmot. :grin:
/Niklas

Torbjörn Johnsen skrev:Ingen som har några invändningar eller synpunkter på våra alternativa styrelseidéer? Att lägga fokus på kön är i mitt tycke lite att sätta fokus på symptomen istället för att titta på den bakomliggande sjukdomen som orsakar den. D v s industridominansen i det här fallet. Inmätningsföreningarna har successivt förskjutits åt köparhållet allt eftersom skogsägarföreningarna blir mer industribolag och den största skogsägaren, Sveaskog, också börjat som virkesköpare i stor skala. Det här gäller inte bara för inmätningsföreningarna och Biometria utan i viss mån även när det gäller forskningsstyrelser och certifiering.
Kan för lite om detta men spontant känns det som små skogsägare historisk sätt varit i underläge i förhållande till uppköparna/industrierna. Jag kan ju lika gärna bli lurad på min prislista som inmätt volym eller tänker jag fel?

Niking skrev:Tja, jag har förvisso svårt att se sambandet mellan virkesmätning och en styrelseledarmots påstådda tafsade i ett helt annat sammanhang.

(Dessutom förnekar väl denna VD något tafffsande, om jag förstod det hela. Ord mot ord, alltså. Och han får väl dessutom jobba kvar tills vidare som VD i "sitt" bolag, låt vara med en "coach", vilket han kanske inte hade fått om han ansågs vara skyldig till anklagelserna?).

Denna ledamot är alltså invald i styrelsen och då är det hans lämplighet som interimsstyrelseledarmot i Biometria som ska bedömas. Dessutom är det väl då ypperligt att det inte finns några yngre kvinnor i styrelsen att tafsa på för denna styrelseledarmot. :grin:
/Niklas
Ok, skulle inte tagit med det sista i inlägget;-). Det jag ville få fram var att jag inte förstår var(och kanske hur) jag gör en tankevurpa om jag nu försöker utgå från objektiv fakta? Då måste väll något av det jag skrivit vara fel d.v.s forplantningen fördelas 50/50, förmågan att ta till sig kompetens är lika mellan könen, att branschen inte lever kvar på 70-talet. Var är vurpa?

Användarvisningsbild

ocke skrev:
Niking skrev:Tja, jag har förvisso svårt att se sambandet mellan virkesmätning och en styrelseledarmots påstådda tafsade i ett helt annat sammanhang.

/Niklas
Ok, skulle inte tagit med det sista i inlägget;-). Det jag ville få fram var att jag inte förstår var(och kanske hur) jag gör en tankevurpa om jag nu försöker utgå från objektiv fakta? Då måste väll något av det jag skrivit vara fel d.v.s forplantningen fördelas 50/50, förmågan att ta till sig kompetens är lika mellan könen, att branschen inte lever kvar på 70-talet. Var är vurpa?

Jo, tankevurpan är ju att du tycks utgå från att en mer jämnställd styrelse per definition skulle vara mer lämpad att leda Biometria än en styrelse med 100% av ett kön. Det argumentet köper jag inte alls, som du säkert har märkt.

Sedan har jag läst att även om mäns och kvinnors genomsnittliga IQ är ungefär det samma, så är tydligen IQ-spridningen betydligt större hos män än hos kvinnor. Det finns alltså betydligt fler manliga genier, men också betydligt fler manliga idioter/värstingar/galenpannor... än på kvinnosidan.

Då just Biometrias interimsstyrelse tycks innehålla den yppersta eliten på skogsindustrierna och på skogsägarföreningarna, så är det kanske rätt naturligt att det blir 100% män i denna interimsstyrelse?

Helt säkert lär det bli fler kvinnliga VD:ar och styrelsemedlemmar i framtiden, men jag hoppas verkligen att de då får jobbet p.g.a. kompetens och inte på grund av kön. Ty annars är vi illa ute.
/Niklas

Niking skrev:Jo, tankevurpan är ju att du tycks utgå från att en mer jämnställd styrelse per definition skulle vara mer lämpad att leda Biometria än en styrelse med 100% av ett kön.

Var finner du detta i de tre utgångspunkterna jag nyss skrev att jag använder för min bedömning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).