fre 30 nov 2018, 22:12#536450
ocke skrev:Niking skrev:Tja, jag har förvisso svårt att se sambandet mellan virkesmätning och en styrelseledarmots påstådda tafsade i ett helt annat sammanhang.
(Dessutom förnekar väl denna VD något tafffsande, om jag förstod det hela. Ord mot ord, alltså. Och han får väl dessutom jobba kvar tills vidare som VD i "sitt" bolag, låt vara med en "coach", vilket han kanske inte hade fått om han ansågs vara skyldig till anklagelserna?).
Denna ledamot är alltså invald i styrelsen och då är det hans lämplighet som interimsstyrelseledarmot i Biometria som ska bedömas. Dessutom är det väl då ypperligt att det inte finns några yngre kvinnor i styrelsen att tafsa på för denna styrelseledarmot.
/Niklas
Ok, skulle inte tagit med det sista i inlägget;-). Det jag ville få fram var att jag inte förstår var(och kanske hur) jag gör en tankevurpa om jag nu försöker utgå från objektiv fakta? Då måste väll något av det jag skrivit vara fel d.v.s forplantningen fördelas 50/50, förmågan att ta till sig kompetens är lika mellan könen, att branschen inte lever kvar på 70-talet. Var är vurpa?
Jo, tankevurpan är ju att du tycks utgå från att en mer jämnställd styrelse
per definition skulle vara mer lämpad att leda Biometria än en styrelse med 100% av ett kön. Det argumentet köper jag inte alls, som du säkert har märkt.
Sedan har jag läst att även om mäns och kvinnors
genomsnittliga IQ är ungefär det samma, så är tydligen IQ-spridningen betydligt större hos män än hos kvinnor. Det finns alltså betydligt fler manliga genier, men också betydligt fler manliga idioter/värstingar/galenpannor... än på kvinnosidan.
Då just Biometrias interimsstyrelse tycks innehålla den yppersta eliten på skogsindustrierna och på skogsägarföreningarna, så är det kanske rätt naturligt att det blir 100% män i denna interimsstyrelse?
Helt säkert lär det bli fler kvinnliga VD:ar och styrelsemedlemmar i framtiden, men jag hoppas verkligen att de då får jobbet p.g.a. kompetens och inte på grund av kön. Ty annars är vi illa ute.
/Niklas
/Niklas