Niking skrev:Ocke! I och med att vi gör helt olika bedömningar, så tror jag inte att vi tänker lika här.
/Niklas
Niking skrev:Ocke! I och med att vi gör helt olika bedömningar, så tror jag inte att vi tänker lika här.
/Niklas
ocke skrev:Vi tänker samma i avseendet att vi vill ha en styrelse baserat på kompetens och erfarenhet som kan leda och skapa de bästa förutsättningarna. Jag bedömer dock att man har misslyckat i detta(utifrån det grunder jag skrev tidigare). Jag vet inte utifrån vilka grunder du bedömmer resultatet men här tänker vi olika.Niking skrev:Ocke! I och med att vi gör helt olika bedömningar, så tror jag inte att vi tänker lika här.
/Niklas
Niking skrev:ocke skrev:Vi tänker samma i avseendet att vi vill ha en styrelse baserat på kompetens och erfarenhet som kan leda och skapa de bästa förutsättningarna. Jag bedömer dock att man har misslyckat i detta(utifrån det grunder jag skrev tidigare). Jag vet inte utifrån vilka grunder du bedömmer resultatet men här tänker vi olika.Niking skrev:Ocke! I och med att vi gör helt olika bedömningar, så tror jag inte att vi tänker lika här.
/Niklas
Mina grunder är helt enkelt att jag ser inget som helst egenvärde i att ha könsmixade styrelser. Styrelsen har ett jobb att utföra, å då spelar könsfördelningen ingen som helst roll, utan det gäller bara att hitta det bästa laget. Således inget problem med en styrelse som består till 100% av ett enda kön.
/Niklas
ocke skrev:Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.
tallen100 skrev:ocke skrev:Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.
På vilket sätt är dom mycket mer lämpade?
tallen100 skrev:Håller med, Niking.
Spelar väl ingen som helst roll om det är 100% kvinnor eller 100% män eller hälften av varje.
Kompetens och lämplighet bör styra, inte könet.
Det börjar spåra ur...
ocke skrev:tallen100 skrev:ocke skrev:Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.
På vilket sätt är dom mycket mer lämpade?[/quoteSå du känner personerna som inte sitter med?]För att de har bättre kompetens att utföra styrelsens arbete.
ocke skrev:För att de har bättre kompetens att utföra styrelsens arbete.tallen100 skrev:ocke skrev:Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.
tallen100 skrev:ocke skrev:tallen100 skrev:[quote="ocke"]Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.
På vilket sätt är dom mycket mer lämpade?[/quoteSå du känner personerna som inte sitter med?]För att de har bättre kompetens att utföra styrelsens arbete.
ocke skrev:Är inte det samma sak som att säga att något av mina antaganden är fel att fortplantning fördelas 50/50 och att förmågan att ta till sig kunskap är lika mellan könen? Resultatet borde spegla urvalet och det borde sannolikt inte vara 100% män. Det är ju inte könsmixen som har ett egenvärde utan personerna som bildar könsmixen. Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe. Att bara ha en bransch med endast det ena könet visar på att man går miste om hälften av de tillgängliga resurser. Förmågan att ta till sig kunskap och få rätt kompetens är ojämt fördelad i befolkning men jämn mellan könen.Niking skrev:Ocke! Mina grunder är helt enkelt att jag ser inget som helst egenvärde i att ha könsmixade styrelser. Styrelsen har ett jobb att utföra, å då spelar könsfördelningen ingen som helst roll, utan det gäller bara att hitta det bästa laget. Således inget problem med en styrelse som består till 100% av ett enda kön.
/Niklas
Niking skrev:För att de har bättre kompetens att utföra styrelsens arbete.ocke skrev:tallen100 skrev:[quote="ocke"]Man har inte lyckats rekrytera de få kvinnor som finns i branschen och som är mycket bättre lämpade än de män som nu tagit plats i styrelsen i deras ställe.