Traktorer och processorer

Belarus 820- köpa eller inte köpa

42 inlägg 42161 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus 820- köpa eller inte köpa

Kent A  
#53222 Hallo
Jag behöver en skogstraktor med bl.a vändbar stol för körning av Mowikranen. Valtra mfl är ruskigt dyra, och därför har jag börjat titta lite efter en Belarus 820. Men efter att ha läst diverse inlägg här i forumet blir jag lite fundersam. Många är nöjda men andra klagar på bromsar, växellåda, hållbarhet i allmänhet och hydralik mm mm.
Man måste väl ändå säga att hög frigång, storlek, bra pris och relativ enkelhet utan finesser som krånglar skall läggas till Belarus fördel.
Har Ni några kloka råd till en som blir vilse i pannkakan. Är Belarus 820 ngt att satsa på som skogstraktor.
Är vändradie och framkomlighet ok?
Och vad är det som krånglar.

mvh
kent a



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53240 Vilken prisklass?
Krävs frontlastare?
4wd?

Grannen har en liknande Belarus, vet ej exakt modell och år, men han plogar hellre med ATV eller låter
andra grannen ploga med baklastaren, så helt skoj kan den inte vara.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53257 ska du handla för över 50´ så hitta nått annat... belarusen är förvisso bra, men skitkassa bromsar å extremt hög ljudnivå i hytten... i övrigt så knallar dom å går...
Men för över 50´så borde det gå att hitta nått bättre

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Rolfo  
#53585
nutte skrev:ska du handla för över 50´ så hitta nått annat... belarusen är förvisso bra, men skitkassa bromsar å extremt hög ljudnivå i hytten... i övrigt så knallar dom å går...
Men för över 50´så borde det gå att hitta nått bättre


Har også en nabo med Belarus 820, vil ikke si mere .. Zetor er nok et bedre valg om du skal ha noe østlig. Ellers, hvis du ikke behøver fronlaster, så går det an å få noe brukbart for en rimelig penge. Det skulle nok ikke heller være farlig å kjøpe en Valmet om den har gått noen timer og har noen år på hjulene

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

E-J Eriksson  
#57240 Har efter att varit med i dryga 10 år och c:a 2000 timmar på en Belarus 820 egentligen bara bromsarna att klaga på i skogen. Klart Ljudnivån och komforten är inte den allra bästa men vill man lyssna på musik är ju radiolurarna bra att ha.

Markfrigången är bra och den klättrar på riktigt bra i skogen men bromsarna är under all kritik. 820 har ju en osynkroniserad växellåda vilket innebär dubbeltramp och en del skorr men grejjerna håller och bara man får in vanan kan man växla ner den i en skaplig backe med närmare 10 ton grus efter utan några problem.

Belarusen är en bra dragare med ett riktigt bra segvrid. Behöver sällan växla ner i backarna uppmot byn som ligger på 495 meter över havet.

Törs väl säga att jag sitter inne på en del kunskap om traktorn och om du undrar nåt svarar jag på PM..

MVH Jonas

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

HN  
#57403 Dom finns med olika växelspak , den jag hadde tidigare var det en spak med två läge ett fram och ett bak sedan satt det en ratt på toppen av spaken som man skulle göra förval med. Den modellen gick nästan inta att växla med i fart. Jag kunde inte i alla fall. Finns det någon annan som har synpunkter om den?

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57407
HN skrev:Dom finns med olika växelspak , den jag hadde tidigare var det en spak med två läge ett fram och ett bak sedan satt det en ratt på toppen av spaken som man skulle göra förval med. Den modellen gick nästan inta att växla med i fart. Jag kunde inte i alla fall. Finns det någon annan som har synpunkter om den?


Då är det en sån vi hade, ja fattade inte hur fan man kunde köra med en sån växelspak i början, men efter att ha kört ett par timmar så var det att köra vilken traktor som helst, osynkad som lådan är så är det inte roligt att komma i en uppförsbacke å inte orka upp utan få lov att växla ner, misslyckades man me det på första försöket så fick man stanna å börja om, å iome att bromsarna suger på dom så hände det en gång att ja fick backa ner i diket innan det bar i väg för fort bakåt... visst ja hade inte bromsad vagn men ändå :P

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

HN  
#57412 Jo jag hadde oxå ett par oförglömliga turer med bellan. Sedan var det låväxel redan från start i backen. Jag blev aldrig riktigt kompis med växelspaken, hadde den traktorn i kanske 2 år. Nu har jag valmet, nu kan jag både växla i backen och stanna i sluttningarna och lasta. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

jonathanA  
#58190 Har skruvat en del med två olika 820, och bägge har varit kass bromsar på och även tråkiga att växla! så jag kan inte rekomendera belarus! köp valmet 705/805 och du kommer inte bli missnöjd!

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81922 Har precis fått hem en Belarus 572 utan instruktionsbok:-(
Någon som vet om startmotorn går på 24V? Eller om det ens är 12/24 volt på 572.
Försökte kabla igång den med plus på startmotorn och en skruvmejsel, men det enda som hände var att skruvmejeseln blev förstörd. Trodde de skulle vara lätsstartade, men tydligen inte. Hade dock inte haft motorvärmaren i, det var väl 7-8 minus. Ska de inte starta utan värmare då?

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Norrland  
#81966 Om det är 12 eller 24 ser du på att det är två batterier för alla batterier är 12 volt.
Vet inte hur 572 har men äldre belarus hade två 12 volts batterier och ett relä mellan som parrallellkopplade dom så att det var 12 volts elsystem på lampor och 24 volt till startmotorn när man vred nyckeln i startläge.
Jag skulle koppla 12 volt på ett batteri och ladda en stund sen starta för att inte bränna relät.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Naders  
#82035
Kent A skrev:Hallo
Jag behöver en skogstraktor med bl.a vändbar stol för körning av Mowikranen. Valtra mfl är ruskigt dyra, och därför har jag börjat titta lite efter en Belarus 820. Men efter att ha läst diverse inlägg här i forumet blir jag lite fundersam. Många är nöjda men andra klagar på bromsar, växellåda, hållbarhet i allmänhet och hydralik mm mm.
Man måste väl ändå säga att hög frigång, storlek, bra pris och relativ enkelhet utan finesser som krånglar skall läggas till Belarus fördel.
Har Ni några kloka råd till en som blir vilse i pannkakan. Är Belarus 820 ngt att satsa på som skogstraktor.
Är vändradie och framkomlighet ok?
Och vad är det som krånglar.

mvh
kent a

Hur gick det med ditt traktorköp?
Blev det Belarus eller?
Har själv en 920 Syncro -00:a
Börjar få några år på nacken men har aldrig haft några större problem med traktorn.
Riktig ÖststatsPower \m/

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82051
Norrland skrev:Om det är 12 eller 24 ser du på att det är två batterier för alla batterier är 12 volt.
Vet inte hur 572 har men äldre belarus hade två 12 volts batterier och ett relä mellan som parrallellkopplade dom så att det var 12 volts elsystem på lampor och 24 volt till startmotorn när man vred nyckeln i startläge.
Jag skulle koppla 12 volt på ett batteri och ladda en stund sen starta för att inte bränna relät.


Jo, det är två, det jag funderade på var om de möjligtvis var parallellkopplade för att generera mera ström.
Ena batteriet var dessutom tvärtomt, det sitter på laddning nu. Få se om det snurrar igång sen.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82297 Sådärja, nyladdat batteri och funnen startspärr :oops: så snurrade den igång hur lätt som helst:-) Satte för huggarkärran och provade och det gick hur bra som helst. Bättre flöde än i Deutzen, även bättre arbetställning.
Ska sätta på kedjorna och smyga uti skogen och hämta hem lite.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Victor -60  
#88381 Hejsan på er!!

Tänkte bara höra med er som kör Belarus om hur trögväxlad egentligen en 820 är??

Är den mycket mer svårväxlad än en gammal BM 650, för dom är inte direkt roliga heller, fast man dubbeltrampar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).