tor 22 nov 2018, 13:57#534940
jannee skrev:Inte alla ovanligt att spridare kärvar, just p.g.a. att dieseln inte smörjer tillräckligt.
Men lita du på din volvomek, de "tror" att de begriper allt.
Bara låta din volvomek byta alla spridarna för de är nog inte byxade till att provtrycka dem.
För övrigt finns det ej längre några bilreparatörer de har blivit dataexperter och delbytare ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
tycker nog inte du ska döma ut dem utan att veta något..
den person på volvo jag hamnade hos, råkade vara en gammal klasskompis som arbetat där i 16 år.
jag berättade bla att jag brukade köpa delar på autodoc och han skrattade och sa att det gjorde han med. men han tipsade även om ett bolag i lettland där det va ännu bättre priser som han gått över till. autopartsmarket.eu tror jag han sa, så att han stod på "volvos sida" och var säljare tror jag inte passade in denna gång
han tog heller inte betalt för felsökningen
så varför skulle jag inte lita på denna volvomek gällande tillsatserna när jag frågade honom i efterhand?
hittade ett inlägg angående olja i bränslet som säger mot ditt jannee, du får gärna motbevisa detta, jag tar gärna till mig ny kunskap, lyder så här:
läk:https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=32437
Jadu jag är lite blandad mot detta. För det första är inte en tvåtaktsolja nånting som kan smörja en dieselpump ens om man vill. Typen av olja gör ingen som helst nytta i pumpen då trycken på allt är för höga för denna typ av olja, man har i långa evighetstider tjatat om att lägga det i olika bränslen för att sen använda det som smörjning, när man inte använt tvåtaktsolja har man kört med motorolja eller för den delen ricinolja, men det har ytterst sällan gjort nytta. En pump som skramlar i en bensinare ska inte smörjas med nånting alls, den ska BYTAS mot en som då inte är så sliten, men naturligtvis reagerar bensifolket likadant. I med olja i bränslet. Egentligen gör INGEN tillsats nåt speciellt, för att ett bränsle känns fett mellan fingrarna så smörjer det inte bättre under högt tryck. Men sålänge man kan få folk att tro så kan man sälja. Det är ju trots allt så all möjlig skit blir sålt?
Det förekommer ingen information ifrån en enda fabrikant om att man bör tilläggssmörja nånting nångång alls. Därmed så kan det heller inte vara nåt vitalt att syssla med, inga nya bränslerekommendationer har framkommit heller. VORE Det så att det verkligen gjorde nytta och det vore kritiskt så skulle det också finnas rekommendationer om detta. Volvo t.ex tjänar inte nånting på att hålla tyst och låta pump efter pump torrskära om bränslet skulle vara anledningen. Det skulle bara se ut som om dom hade skitkvalitet på sina pumpar helt enkelt. Men 80% har inga tillsatser i bilen utan tankar och kör eftersom dom faktiskt inte vet nåt annat. Och dom bilarna verkar ju fungera alldeles ypperligt.
Så mitt råd är spara pengarna och använd dom till hålla spridarna i toppskick istället på en bättre nivå genom att lämna dom för tvätt ibland.
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt